• Посилання скопійовано

Чи можна списати основні засоби та запаси, що знаходяться в зоні АТО

Після перереєстрації підприємства з Донецька у Полтаву не вдалося вивезти всі основні засоби та ТМЦ. Під час інвентаризації виявлено недостачу товару. Які внутрішні документи необхідні для оформлення інвентаризації? Як оформити результати в бухобліку та які це матиме податкові наслідки?

Питання проведення інвентаризації регулюються Положенням №879.

Перед проведенням інвентаризації потрібно створити інвентаризаційну комісію, яка і буде проводити інвентаризацію та оформляти її результати. Детальніше про інвентаризаційну комісію – в п. 1 та п. 2 розділу ІІ Положення №879.

Інвентаризація ОЗ та запасів на складі – це інвентаризація активів підприємства, а згідно з п. 15 розділу ІІ Положення №879 така інвентаризація оформлюється інвентаризаційним описом, який складає інвентаризаційна комісія. Правила оформлення інвентаризаційних описів викладено у п. 16 19 розділу ІІ Положення №879.

Згідно з п. 20 розділу ІІ Положення №879 бухгалтерською службою складаються звіряльні відомості активів і зобов'язань, у яких відображаються розбіжності між даними бухгалтерського обліку і даними інвентаризаційних описів ОЗ та запасів на складі.

Інвентаризаційні описи та звіряльні відомості оформлюються відповідно вимог, встановлених Положенням №88 для первинних документів, з урахуванням обов'язкових реквізитів та вимог, передбачених цим Положенням. Матеріали інвентаризації можуть бути заповнені як рукописним способом, так і за допомогою електронних засобів обробки інформації (п. 14 розділу ІІ Положення №879).

Порядок проведення інвентаризації ОЗ визначено у підрозділі 1 розділу ІІІ Положення №879, а порядок проведення інвентаризації запасів – у підрозділі 4 розділу ІІІ Положення №879.

Порядок перевірки та оформлення результатів інвентаризації визначено у розділі IV Положення №879. Так, згідно п. 1 розділу IV Положення №879 висновки щодо виявлених розбіжностей між фактичною наявністю активів і зобов'язань і даними бухобліку, які наводяться в звіряльних відомостях, та пропозиції щодо їх врегулювання відображаються інвентаризаційною комісією у протоколі, що складається після закінчення інвентаризації і передається на розгляд та затвердження керівнику підприємства.

У протоколі наводяться:

  • причини нестач, втрат, залишків,
  • пропозиції щодо залишку внаслідок пересортниці,
  • списання нестач в межах норм природного убитку, а також понаднормових нестач і втрат від зіпсування цінностей із зазначенням причин та вжитих заходів щодо запобігання таким втратам і нестачам.

Підприємства можуть додавати до протоколів іншу інформацію, що є суттєвою для прийняття рішень щодо визнання і оцінки активів і зобов'язань та розкриття відповідної інформації у фінансовій звітності. Результати інвентаризації на підставі затвердженого протоколу інвентаризаційної комісії відображаються у бухобліку та фінансовій звітності того звітного періоду, у якому закінчена інвентаризація (п. 3 розділу IV Положення №879).

Інформацію про ОЗ та запаси, що залишилися на складі та в офісі у Донецьку, також слід додати до такого протоколу. Щодо ОЗ у протоколі треба зазначити, що відповідні основні засоби втратили свою цінність (корисність) (лист Мінфіну від 29.06.2016 р. №31-11410-07-10/18732). Зменшення корисності ОЗ відображається в бухобліку згідно з П(С)БО 28, а для цілей оподаткування прибутку враховуються різниці, передбачені у п. 138.1 та п. 138.2 ПКУ.

Податківці стверджують, що доки до таких ОЗ не буде доступу (а відповідно, неможливо провести їх інвентаризацію), списати їх не можна — їх слід законсервувати (лист ДФСУ від 23.06.2016 р. №13823/6/99-99-15-02-02-15). Консервація ОЗ спричиняє призупинення нарахування амортизації на законсервовані ОЗ (п. 23 П(С)БО 7). 

Висновок про неможливість списання ОЗ можна поширити і на запаси, що залишилися у Донецьку, адже їх теж не можна проінвентаризувати.

Таким чином, ані ОЗ, ані запаси, що знаходяться у Донецьку списати поки що з причини їх нестачі або порчі не можна – до тих пір, поки не буде проведена їх інвентаризація у порядку, передбаченому Положенням №879. 

Щодо ОЗ, то їх можна відобразити в обліку зменшення їх корисності, а от щодо запасів - ніяких змін в обліку не можна проводити. Для зручності ведення обліку можна хіба що відокремити ОЗ та запаси у Донецьку від інших ОЗ та запасів в аналітичному обліку.

Згідно з п. 8 розділу І Положення №879 інвентаризацію у Донецьку можна буде провести тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до відповідних активів, а також підприємство зобов'язано буде провести інвентаризацію станом на 1 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до таких активів, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.

Протокол інвентаризаційної комісії має бути розглянутий і затверджений керівником протягом 5 робочих днів після завершення інвентаризації. Згідно з п. 21 розділу IІ Положення №879  матеріали інвентаризації (описи, звіряльні відомості, протоколи) оформляються не менше ніж у двох примірниках.

Також про проведення інвентаризації ми писали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як відобразити в обліку виплату винагороди практиканту ПТУ при проходженні виробничої практики?
    Якими проведеннями відобразити проходження виробничої практики студентами ПТУ та виплату їм винагороди за вироблену продукцію? А також, як відобразити 50% від нарахованої їм зарплати, що перераховується на навчальний заклад за договором?
    19.06.202516
  • Облік підзвітних коштів ТОВ на єдиному податку
    ТОВ – платник ЄП (ІІІ група, 5%). Директор використовує корпоративну картку для розрахунків та зняття готівки, але не надає авансових звітів і підтвердних документів. Він вважає, що для "єдинника" облік витрат необов'язковий. Чи повинна юрособа на ЄП вести облік витрат та вимагати документи на підзвітні суми? Які податкові та облікові наслідки таких операцій? Що взагалі означає "спрощений бухоблік доходів та витрат"?
    19.06.202513
  • Поетапний капітальний ремонт орендованих приміщень: як облікувати?
    Товариство орендує частину будівлі (декілька кімнат) та проводить в ньому ремонти етапами, тобто частина приміщення використовується, а в інших кімнатах почергово здійснюються ремонти. Загалом повинно бути 3 етапи. Суму першого капітального ремонту визнано як інший необоротний актив (109 рахунок) з терміном експлуатації (амортизації) 12 років. Щодо другого і третього етапу робіт - це повинно відображатися як модернізація чи потрібно визнати нові необоротні активи на дату приймання будівельних робіт? На кожен етап складався новий договір
    18.06.2025178
  • Заміни бракованої бруківки в межах гарантії: як облікувати?
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку операцію з отримання нової партії бруківки від постачальника на заміну бракованої, яка була виявлена у 2025 році після її укладання в 2024 році? Постачальник надає нову бруківку за накладною з вартістю, але без оплати, в рамках гарантійних зобов'язань
    18.06.202520
  • Облік хімікатів у гальванічних ваннах: від завантаження до списання
    Як правильно обліковувати хімічні речовини (кислоти, реагенти), які заливаються у великих обсягах у гальванічні ванни для тривалого використання? Ці речовини не списуються одразу, а витрачаються поступово. Планується, що списання буде відбуватися щомісяця відповідно до норм, розрахованих на основі обсягу покритих деталей
    18.06.202511