• Посилання скопійовано

Товар, виданий особі без повноважень, не вважається поставленим

Підприємство реалізує товари покупцям, оформляючи це видатковими накладними та надає послуги, оформлюючи це актом наданих послуг. Часто на цих видаткових накладних і актах проставляється печатка (без надання доручення). Наскільки це правомірно та які можливі наслідки для підприємства?

Нагадаємо, що свого часу для отримання ТМЦ використовувались довіреності встановленої форми. Проте, наказом Мінфіну від  30.09.2014 р. №987 скасована Інструкції про порядок реєстрації виданих, повернутих і використаних довіреностей на одержання цінностей, затв. наказом Мінфіну від 16.05.96 року №99. Заразом, внесені зміни до п. 2.5 глави 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 року №88, а саме:

"Повноваження на здійснення господарської операції особи, яка в інтересах юридичної особи або фізичної особи - підприємця одержує основні засоби, запаси, нематеріальні активи, грошові документи, цінні папери та інші товарно-матеріальні цінності згідно з договором, підтверджуються відповідно до законодавства. Такі повноваження можуть бути підтверджені, зокрема, письмовим договором, довіреністю, актом органу юридичної особи тощо".

Таким чином, для цілей бухобліку законодавець взагалі відмовився від використання довіреностей як обов’язкових документів.

Водночас, чинне законодавство надає право представляти інтереси юрособи без довіреності лише керівнику та особі(ам), яка(і) вказані як особи-підписанти відповідно до даних Єдиного державного реєстру юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР).

Тому, у разі, якщо ТМЦ у продавця отримує не керівник та не особи-підписанти за ЄДР, то їх (отримувачів товару) повноваження мають бути підтверджені належним чином.

Слід сказати що у разі, коли представник покупця отримує товар за довіреністю, то її форма повинна відповідати формі, в якій відповідно до закону має вчинятися правочин (ч.2 ст. 245 ЦКУ), тобто за умовами запитання — проста письмова. 

Довіреність від імені юрособи видається її органом або іншою особою, уповноваженою на це її установчими документами. (ч.1 ст. 246 ЦКУ)

В ситуації, коли товар видається особі (представнику, працівнику юрособи), повноваження якої не підтверджені довіреністю, договором або іншим документом, виданим юрособою, то у разі, якщо контрагента (покупець) пред’явить претензію щодо отримання товару, вряд чи продавець зможе підтвердити, хто саме в дійсності цей товар отримав.

На нашу думку, від подібного шахрайства з боку госпсуб’єктів не застрахований жодний продавець, тому видавати товар невідомій особі доволі ризиковано (навіть якщо ви вже років з десять співпрацюєте). Водночас, якщо представник покупця отримав товар за накладною та проставив на ньому печатку юрособи, то сумнівів не мало би виникати.

Втім, не будемо забувати, що Україна вже кілька років приймає нормативні акти по відмові від використання печаткою — і тоді, проблема отримання товару за підписом невідомої особи (без підтверджених повноважень) без печатки постане значно гостріше.

Правда тут слід врахувати й те, що оформлена видаткова накладна має бути визнана первинним документом в цілях бухобліку лише за умов дотримання вимог ст. 9 Закону про бухоблік, а саме мати такі обов'язкові реквізити: 

  • назву документа (форми); 
  • дату складання; 
  • назву підприємства, від імені якого складено документ; 
  • зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; 
  • посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; 
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.  

Отже, на нашу думку, віддавати товар будь-якій особі яка назвалась представником покупця (юрособи чи фізособи-підприємця) без будь-яких документів, що підтверджують її повноваження не варто. Адже, навіть підпис такої особи може бути поставлений під сумнів. Втім, якщо з боку фіскалів проблем може і не бути (вони вряд чи зможуть ідентифікувати особу, яка отримала товар за підписом та ПІБ як особу без повноважень на представництво), все ж ця операція є ризикованою  - в такий ситуації товар вважається не поставленим, а покупець матиме право на повторну вимогу поставки товару та сплати штрафів, пені за несвоєчасне виконання зобов'язань з поставки товару (якщо такі прописані у договорі, або відповідно до закону).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Відповідальність, санкції і штрафи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Відповідальність, санкції і штрафи»

  • Які наслідки, якщо новостворене підприємство працювало без ведення військового обліку?
    Підприємство створене 01.12.2023 р. У штаті був один директор, військовозобов’язаний. У серпні прийнято нового директора, який знятий з військового обліку. Військовий облік не вівся, повідомлення, накази, звіти у ТЦК не подавали. У жовтні 2024 р. буде перевірка з обласного ТЦК. Якщо зараз зробити накази, заповнити всі додатки, чи буде штраф і якщо буде, то на кого його випишуть?
    30.09.2024971
  • Що буде, якщо відповідальний за військовий облік не пройшов підвищення кваліфікації?
    На підприємстві 12 військовозобов'язаних. На бухгалтера покладено обов'язок ведення військового обліку з доплатою. Якщо бухгалтер не пройшов підвищення кваліфікації осіб, відповідальних за ведення військового обліку і не має сертифіката, чи будуть штрафні санкції?
    26.09.20241 121
  • У який строк виписують ППР після складання акту перевірки?
    Підприємство за ІІ та ІІІ квартали 2022 р. несвоєчасно подало Єдину звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ. 19.01.2023 р. складено акт перевірки, на підставі цього акту 01.08.2024 р. виписано ППР на сплату штрафу. Чи не порушені граничні строки, в які могло бути виписано ППР?
    14.08.2024665
  • Як заповнити платіжку на сплату адміністративного штрафу?
    Підприємство отримало адміністративний штраф за порушення водієм правил дорожнього руху. Який повинен бути тип призначення платежу – структурований чи неструктурований і який код?
    17.06.202481
  • Штраф за невиконання нормативу робочих місць
    Перевірили єдину звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ та виявили, що у рядку 102 є помилка у середньообліковій кількості осіб з інвалідністю у серпні та вересні 2023 р. (замість 11 вказано 7 осіб). Як виправити помилку? Як виправдатися перед Фондом осіб з інвалідністю, якщо прийшла позовна заява? Що входить до середньооблікової чисельності для розрахунку осіб з інвалідністю?
    10.06.20241 3273