• Посилання скопійовано

Зміна керівника без внесення відповідних даних до Єдиного держреєстру неможлива

Які штрафні санкції застосовуються за невчасне подання змін до облікової інформації в держорганах (державний реєстратор, фіскальна служба та інших)?

Запитання: Товариство не веде госпдіяльності близько 8 років. В свій час директор та головний бухгалтер теж згідно протоколу учасників були звільнені (це прописано у їх трудових книжках). Після звільнення виконавчих осіб не були проведені зміни в облікових картах Товариства (їх фамілії до сих пір фігурують і у держреєстрі та у фіскалів). Фактично відповідальний за здачу різної звітності залишається засновник ( він у даному випадку єдиний). Звіти у фіскальну службу та статистику все ж таки здавалися за підписами директора та бухгалтера за їх згодою (т.я. вони там проходять по обліковим картам). Також на сьогодні з початку року ми маємо обовязкове нарахування заробітної плати особам, які рахуються на підприємстві, тому що вчасно не були подані форма №4 та 1-ОПП. І я так гадаю, що фіскальна служба має право нараховувати всі необхідні податки при перевірці, якщо така буде мати місце. Ціль - привести все до ладу по обліковим картам в держорганах. Як вчинити, щоб було менше штрафних санкцій/ "несправедливих" нарахувань на заробітну плату, яка фактично не мала місце. Як датувати документи (протоколи, накази про звільнення) Держреєстратору та фіскальній службі? Семирічною давністю чи поновити датування на момент внесення змін по факту?

Відповідь: Відповідно до ч.1, 2 ст.19 Закону України від 15.05.2003 р N 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців" (далі — Закон №755) якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною керівника,  особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), подає 

- заповнену реєстраційну картку форми №4 про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі,

- примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юрособи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення. 


Причому, наголосимо на тому, що при заповненні реєстраційної картки №4 вказують відповідно або дату обрання керівника, або дату призначення на посаду.

Водночас, ні Закон №755, ні ЦКУ, ні Закон України “Про господарські товариства” не встановлює строків для подання таких документів державному реєстратору. 

На відміну від податкових органів, які вимагають від платників податків - юридичні особи та відокремлені підрозділи юридичних осіб подати реєстраційну заяву за формою N 1-ОПП з позначкою "Зміни" з відомостями стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи, відокремлених підрозділів юридичної особи до контролюючого органу у 10-денний строк з дня взяття на облік чи виникнення змін у облікових даних платників податків. У разі надходження від державних реєстраторів відомостей про внесення змін до Єдиного державного реєстру щодо платників податків, а також надходження від платників податків заяв за формами N 1-ОПП, N 5-ОПП з позначкою "Зміни" або за формою N 1-РПП з позначкою "Перереєстрація, зміни" контролюючі органи вносять відповідні зміни до Єдиного банку даних юридичних осіб або Реєстру самозайнятих осіб та фіксують зазначені зміни в журналах за формами N 2-ОПП, N 7-ОПП. (п. 9.3 Порядок обліку платників податків і зборів, затв. Наказом Мінфіну від 09.12.2011 р N 1588).

Таким чином, відповідаючи на запитання, зміна керівника без внесення відповідних даних до Єдиного державного реєстру неможлива. Відтак, застосування штрафних санкцій за приписами п. 117.1 ПКУ саме в ситуації зміни керівника (а не його особистих даних, зокрема, місця проживання тощо) є досить складною процедурою.

Так, зокрема, в базі консультацій “ЗІР”, категорія 119.06 податковий орган вказує на те, що “... Отже, щодо платників податків, відомості про яких включаються до ЄДР:

- інформація про призначення тимчасово виконуючого обов’язки керівника оновлюється в органах доходів і зборів на підставі відомостей, отриманих від державного реєстратора, в порядку, визначеному Законом №755. 

- інформація про призначення тимчасово виконуючого обов’язки головного бухгалтера, якому делеговано право підпису документів, оновлюється на підставі заяви за ф. №1-ОПП з позначкою «Зміни» та уточнених документів.

Стосовно платників податків, відомості про яких не включаються до ЄДР, інформація про призначення тимчасово виконуючого обов’язки керівника та/або головного бухгалтера, якому делеговано право підпису документів, оновлюється на підставі уточнених документів та заяви за ф. №1-ОПП.” 

Зміни, що заносяться до ЄДР, стосуються виключно особи керівника (ПІБ, його ІПН) та дати обрання (призначення). 

Відтак, якщо у протоколі, який був складений ще у 2007 році про звільнення керівника з посади, зазначено, що за ним до внесення відповідних змін в ЄДР та в органах ДПС, залишається право підписання звітності, відповідні відомості можуть бути внесені й у 2015 році. При цьому, слід скласти нове рішення засновника юрособи, де вказати, що обовязки щодо виконання керівника (в даному випадку йдеться про обрання керівника) покладаються на засновників.

Водночас, нагадаємо, що за роз'ясненням, наведеним ДФСУ у підкатегорії 301.04.01 бази консультацій «ЗІР»: “у разі якщо працівник, що одночасно є власником, виконував певну роботу на умовах трудового договору, укладеного відповідно до вимог ст.ст. 21, 24 КЗпП, то йому повинна бути виплачена заробітна плата (згідно із трудовим договором (контрактом)), розмір якої не може бути меншим за мінімальний, установлений законодавством.

У разі якщо установчими документами передбачено, що на період тимчасового припинення діяльності підприємства функцію керівника виконує його засновник і водночас не отримує за це винагороди (доходу), то ЄСВ не нараховується.”

Отже важливо внести зміни й до статуту щодо прав та обовязків керівника та засновника(ів).

Щодо повноважень головного бухгалтера, то не зважаючи на факт звільнення, така особа має право виконувати обовязки щодо підписання документів на підставі цивільно-правової угоди, що не вимагає внесення змін до облікових даних податкового органу.

Відтак, навіть на сьогодні, за умови внесенні змін до статуту, де встановити можливість виконання посадових обовязків керівника одним із засновників, можна скласти нове рішення засновника, яким встановити, що з певної дати керівником обирається засновник. Відповідні відомості внести до реєстраційної картки форми №4 та разом з рішенням засновника подати до державного реєстратора. Зміни щодо облікових даних до податкового органу в частині особи — головного бухгалтера, можна внести у будь-який час з дати розірвання чи закінчення дії цивільно-правової угоди по наданню послуг бухгалтерського та податкового обліку.

 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Відповідальність, санкції і штрафи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Відповідальність, санкції і штрафи»

  • Які наслідки, якщо новостворене підприємство працювало без ведення військового обліку?
    Підприємство створене 01.12.2023 р. У штаті був один директор, військовозобов’язаний. У серпні прийнято нового директора, який знятий з військового обліку. Військовий облік не вівся, повідомлення, накази, звіти у ТЦК не подавали. У жовтні 2024 р. буде перевірка з обласного ТЦК. Якщо зараз зробити накази, заповнити всі додатки, чи буде штраф і якщо буде, то на кого його випишуть?
    30.09.2024971
  • Що буде, якщо відповідальний за військовий облік не пройшов підвищення кваліфікації?
    На підприємстві 12 військовозобов'язаних. На бухгалтера покладено обов'язок ведення військового обліку з доплатою. Якщо бухгалтер не пройшов підвищення кваліфікації осіб, відповідальних за ведення військового обліку і не має сертифіката, чи будуть штрафні санкції?
    26.09.20241 120
  • У який строк виписують ППР після складання акту перевірки?
    Підприємство за ІІ та ІІІ квартали 2022 р. несвоєчасно подало Єдину звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ. 19.01.2023 р. складено акт перевірки, на підставі цього акту 01.08.2024 р. виписано ППР на сплату штрафу. Чи не порушені граничні строки, в які могло бути виписано ППР?
    14.08.2024665
  • Як заповнити платіжку на сплату адміністративного штрафу?
    Підприємство отримало адміністративний штраф за порушення водієм правил дорожнього руху. Який повинен бути тип призначення платежу – структурований чи неструктурований і який код?
    17.06.202480
  • Штраф за невиконання нормативу робочих місць
    Перевірили єдину звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ та виявили, що у рядку 102 є помилка у середньообліковій кількості осіб з інвалідністю у серпні та вересні 2023 р. (замість 11 вказано 7 осіб). Як виправити помилку? Як виправдатися перед Фондом осіб з інвалідністю, якщо прийшла позовна заява? Що входить до середньооблікової чисельності для розрахунку осіб з інвалідністю?
    10.06.20241 3263