Зазначена ситуація дійсно є неоднозначною — спробуємо пояснити.
Справа в тому, що п. 3 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28.12.2014 р. №71-VIII, у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб – підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.
Водночас, які саме контролюючі органи мають виконувати цю норму, закон не пояснює та відповідного переліку не наводить.
Саме це й спричинило таке досить вузьке розуміння переліку контроючих органів, які самостійно вирішували, виконують вони цей Закон, чи ні.
На допомогу прийшов суд, який, зокрема, вважає, що наведене поняття слід застосовувати у розумінні п. 1 Указу Президента України "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності" від 23 липня 1998 року №817/98, відповідно до якого контролюючі органи - органи виконавчої влади, уповноважені від імені держави здійснювати перевірку фінансово-господарської діяльності суб'єктів підприємницької діяльності.
Відтак, вимоги п. 3 Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 року N 71-VIII стосуються всіх без виключення контролюючих органів, а не лише Державної фіскальної служби України та її територіальних органів.
Таким чином, в 2015 - 2016 роках, всі без винятку контроюючі органи мають право без отримання дозволу Кабінету Міністрів України включати в плани проведення перевірок лише ті підприємства, обсяг доходу за попередній календарний рік яких становить більше 20 мільйонів гривень, або ж за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України, крім винятків, передбачених п. 3 Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 р. №71-VIII.
Зазначена правова позиція підтверджується судовою практикою апеляційного адміністративного суду* та Вищого адміністративного суду України*.
Окрім цього, нагадаємо, що будь-які зміни до п. 3 Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 року №71-VIII щодо строку дії мораторію на перевірки на сьогодні не вносились.
Зверніть увагу! 23.03.2016 р. з'явилося роз'яснення Мін'юсту щодо мораторію на перевірки, в якому Мін'юст доводить, що мораторій на перевірки поширюється тільки на податкові органи. Детальніше про це у новині.
_____________________________
* Наприклад, ухвала Львівського апеляційного адмінсуду від 22.02.2016 р. Справа №876/605/16.
** Відповідний висновок наведений у постанові Окружного адмінсуду м.Києва від 12.02.2016 р. №826/1237/16.