ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Відокремлений підрозділ за місцем роботи працівника у 2026 році: ризики та ст. 64 ПКУ (аудіоверсія)

Чи зобов'язане підприємство реєструвати відокремлений підрозділ (подавати форму №20-ОПП) та сплачувати ПДФО і військовий збір за місцезнаходженням робочого місця працівника відповідно до норм Податкового кодексу України?

Слухати консультацію (0:00)

Коротка відповідь

Ні, підприємство не зобов’язане відкривати відокремлений підрозділ.

Ба більше, сплата податків із заробітної плати за місцем реєстрації (проживання) працівника нормами законодавства взагалі не передбачена і є помилковою — податки мають сплачуватися за місцезнаходженням роботодавця або його фактичних виробничих/офісних приміщень.

Обґрунтування норм законодавства

1. Куди насправді сплачуються податки з зарплати

ПДФО

відповідно до пп. 168.4.1–168.4.4 ПКУ та ч. 2 ст. 64 БКУ ПДФО зараховується до місцевого бюджету за місцезнаходженням (розташуванням) податкового агента — юридичної особи або її відокремленого підрозділу (чи орендованого/власного приміщення, в якому облаштовані робочі місця). Місце реєстрації чи проживання фізичної особи — працівника жодним чином не впливає на визначення бюджету для сплати ПДФО.

Військовий збір

Належить до доходів загального фонду Державного бюджету України (пп. 29.2 БКУ) та сплачується юридичною особою за своїм місцезнаходженням (основним місцем обліку).

ЄСВ

Нараховується та сплачується централізовано за основним місцем обліку підприємства.

2. Чи є обов'язок відкривати відокремлений підрозділ

Створення філій, представництв або інших відокремлених структурних підрозділів є виключним правом, а не обов'язком підприємства. Суб’єкт господарювання самостійно встановлює власну організаційну структуру та штатний розпис.

Якщо працівник працює дистанційно зі свого дому в іншому місті/регіоні: житло співробітника не є власністю чи орендою підприємства, на нього не подається повідомлення за ф. №20-ОПП, відкривати відокремлений підрозділ не потрібно, а всі податки з його зарплати (ПДФО, ВЗ, ЄСВ) перераховуються за основним місцем обліку підприємства.

Якщо підприємство орендує або має власне приміщення (офіс, цех, склад) в іншому населеному пункті, де створені робочі місця: юридична особа також не зобов’язана вносити відокремлений підрозділ до ЄДР, проте зобов’язана стати на облік за неосновним місцем (подавши заяву за ф. №20-ОПП згідно з п. 63.3 ПКУ) і сплачувати ПДФО за працівників цього об’єкта до місцевого бюджету за адресою цього приміщення.

3. Наслідки сплати ПДФО «за пропискою працівника»

Сплата ПДФО до бюджету громади, де зареєстрований працівник (якщо там немає ні самого підприємства, ні його відокремленого підрозділу чи офісу), є перерахуванням податку не до того бюджету. У результаті за основним місцем обліку підприємства виникає недоїмка, що загрожує нарахуванням штрафних санкцій та пені за несвоєчасну або неповну сплату податку (ст. 124 ПКУ). У такому разі помилково сплачені кошти слід повертати за процедурою ст. 43 ПКУ, а податок перераховувати на належні рахунки Казначейства за місцем реєстрації роботодавця.

Цю відповідь підготував ШІ-консультант від «Дебету-Кредиту»
та перевірили фахівці редакції

Поставте своє запитання ШІ-консультанту і переконайтесь у зручності сервісу

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Звітність»