• Посилання скопійовано

Договір позички та форма №20-ОПП: чи подавати?

ТОВ бере у свого директора авто за договором позички. Чи потрібно подавати форму №20-ОПП?

Відповідно до п. 8.1 розд. VIIІ Порядку №1588, платник податків зобов’язаний повідомляти провсі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, контролюючий орган за основним місцем обліку у порядку, встановленому розд. VIIІ Наказу №1588.

Об’єктами оподаткування і об’єктами, пов’язаними з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, є майно та дії, у зв’язку з якими у платника податків виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів. Такі об'єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідними розділами ПКУ (п. 8.2 розд. VIIІ Наказу №1588).

Виходячи з вищесказаного, вважаємо, що в принципі у разі укладення договору позички (безкоштовної оренди) обов’язок щодо подання повідомлення за формою №20-ОПП у орендаря ТЗ не має виникати. Оскільки госпоперація із отримання у позичку такого ТЗ не призводить до виникнення обов’язків щодо сплати податків та зборів, що саме пов’язані із таким ТЗ, у орендаря.

Втім, зауважимо, що податківці вже дуже багато років притримуються протилежної точки зору – вони хочуть бачити подання форми №20-ОПП як при купівлі/продажу ТЗ, так й при його оренді (безкоштовній, тобто мова про позичку, чи платній)/лізингу.

Наразі у Порядку №1588,  саме у абз. 2 п. 8.4, чітко прописано: «У повідомленні за формою N 20-ОПП надається інформація про всі об'єкти оподаткування, що є власними, орендованими або переданими в оренду». 

До 27.07.2020 року у підкатегорії 116.11, «ЗІР» (запитання: «Чи потрібно подавати повідомлення за ф. №20-ОПП ЮО, яка придбала (орендує) транспортний засіб для своїх господарських потреб або потреб відокремленого підрозділу (філії)?») зазначили таке: у разі придбання (оренди) юрособою транспортного засобу для своїх господарських потреб або потреб відокремленого підрозділу (філії) повідомлення за ф. №20-ОПП подається протягом 10 робочих днів після придбання (оформлення договору оренди) за основним місцем обліку такої юрособи. 

Впевнені, що під орендою податківці розуміють як платне користування, так і безкоштовне користування чужим майном. Так, відповідно до Пам’ятки для заповнення форми №20-ОПП у графі 10 «Вид права на об’єкт» зазначається:

  • 1 - право власності;
  • 2 - право володіння;
  • 3 - право користування (сервітут, емфітевзис, суперфіцій);
  • 4 - право господарського відання;
  • 5 - право оперативного управління;
  • 6 - право постійного користування;
  • 7 - право довгострокового користування або оренди;
  • 8 - право короткострокового користування, оренди або найму;
  • 9 - іпотека;
  • 10 - довірче управління майном.

Тобто як бачимо тут згадується не лише просто оренда, а й звичайне право користування.

Тоді як пп. 3 ст. 827 ЦКУ визначено, що до договору позички застосовуються положення глави 58 ЦКУ «Найм (оренда)».

Згідно з ст. 827 ЦКУ за договором позички одна сторона (позичкодавець) безоплатно передає або зобов'язується передати другій стороні (користувачеві) річ для користування протягом встановленого строку, який зазвичай зазначається у договорі. Якщо строк користування менше року – то це право короткострокового користування, якщо більше – то довгострокового.

Тож, з огляду на все вищевказане, заради уникнення непорозумінь із контролюючими органами, протягом 10 днів із дня заключення договору позички ТЗ, подати за основним місцем обліку форми №20-ОПП. 

 

На замітку!

Відмітимо, що, вважаємо, що логічніше 10 днів відраховувати від акту приймання-передачі ТЗ, адже саме цей документ є документом, що підтверджує виникнення права користуватися ТЗ. Тоді як в підкатегорії 116.11 ресурсу «ЗІР» податківці зауважують, що початком перебігу 10-денного строку є дата набуття права платником щодо об’єкту оподаткування відповідно до правовстановлюючих документів чи документів, що підтверджують право користування, розпорядження об’єктом оподаткування. Проте, судячи із їх вищенаведених консультацій, під такими документами – вони розуміють саме договір, а не первинний документ.

 

Додатково читайте тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Звітність»

  • До якої дати потрібно подати статистичні звіти, не подані за період війни?
    За час воєнного стану підприємство не подавало статистичну звітність до органів статистики, адже була відповідна тимчасова пільга. Але потім внесли зміни і звіти за весь період неподання слід подати. До якої дати потрібно подати статистичні звіти, не подані за період війни?
    Сьогодні 18:1018
  • Звітність за корпоративною карткою при відрядженнях
    Чи є обов’язковим надання авансового звіту за кожне відрядження, якщо всі витрати (проживання, квитки) оплачувалися виключно безготівково корпоративною банківською карткою підприємства?
    16.09.2025245
  • Будівництво офісного приміщення: чи подавати форму №20-ОПП?
    Підприємство розпочало будівництво офісного приміщення на орендованій землі. Дозвіл на будівництво отриманий, фінал будівництва і введення в експлуатацію планується у 2026 - 2027 роках. Коли потрібно подати форму №20-ОПП на об'єкт будівництва – зараз чи після введення його в експлуатацію?
    16.09.2025213
  • Які наслідки, якщо форма №20-ОПП подана на приміщення без оформленого права користування?
    Які податкові наслідки та відповідальність передбачені для фізособи-підприємця, платника єдиного податку ІІІ групи, що надає перукарські та косметологічні послуги у приміщенні без оформленого договору оренди, за умови, що для реєстрації ПРРО була подана форма №20-ОПП на це приміщення?
    15.09.20251 0182
  • Подання "нульової" єдиної звітності за відсутності працівників
    Чи можна подавати лише головну форму Об'єднаної звітності та Додаток 1 без Додатка 4ДФ, якщо в ТОВ немає працівників, відсутні виплати, а Е-кабінет не дозволяє видалити пустий рядок в додатку 4ДФ, через що звітність не подається? Чи є законодавча норма, яка дозволяє не подавати Додаток 4ДФ за відсутності виплат?
    15.09.202585