• Посилання скопійовано

Відображення фінансового лізингу автомобіля у бухобліку лізингоотримувача

Як відобразити в бухобліку лізингоотримувача операції з фінлізингу автомобіля? Строк лізингу – 3 роки, здійснено авансовий платіж

Бухоблік фінансового лізингу

У бухобліку П(С)БО 14 оперує терміном «фінансова оренда», а не «фінансовий лізинг». Лізингоодержувач відображає в обліку (п. 5, 6 П(С)БО 14):

1) одержаний у фінансову оренду об'єкт одночасно як придбаний актив та зобов'язання за найменшою на початок строку оренди оцінкою: справедливою вартістю активу або теперішньою вартістю суми мінімальних орендних платежів.

Справедлива вартість активу визначається у договорі фіноренди, визначення терміна «мінімальні орендні платежі» наводиться у П(С)БО 14.

2) різницю між сумою мінімальних орендних платежів та вартістю об'єкта фінансової оренди, за якою він був відображений у бухобліку орендаря на початку строку фінансової оренди, є фінансовими витратами орендаря і відображається у бухобліку та звітності лише у сумі, що стосується звітного періоду. Розподіл фінансових витрат між звітними періодами протягом строку оренди здійснюється із застосуванням орендної ставки відсотка на залишок зобов'язань на початок звітного періоду.

Амортизацію об'єкта фінансової оренди орендар нараховує протягом періоду очікуваного використання активу. Таким строком є строк корисного використання (якщо угодою передбачено перехід права власності на актив до орендаря) або менший із двох періодів — строк оренди або строк корисного використання об'єкта фінансової оренди (якщо переходу права власності на об'єкт фінансової оренди після закінчення строку оренди не передбачено).

 

Приклад. Предметом договору фінансової оренди є легковий автомобіль, вартість якого становить 663000,00 грн, у тому числі ПДВ – 110500 грн. Авансовий платіж складає 30% вартості автомобіля. Загальний розмір лізингових платежів (у складі відсотків та комісій) зазначено у договорі, він становить 210000,00 грн. Датою нарахування лізингових платежів є останній день звітного місяця. Термін, на який надається право користування об'єктом фіноренди, становить 3 роки або 36 місяців. Облік у лізингоодержувача див. у таблиці.

Таблиця 

Облік у лізингоодержувача операцій фінансового лізингу 

№з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Д-т

К-т

1.

Отримано автомобіль:

В частині авансового платежу – 30% вартості авто без ПДВ

В частині вартості, що надається у лізинг – 70% вартості авто без ПДВ

152

631

531

165750,00

386750,00

2.

Нараховано ПК з ПДВ: 30% + 70%

641/ПДВ

631

531

33150,00

77350,00

3.

Реєстрація автомобіля за тимчасовим талоном у ДАI (сума умовна)

3771

311

2000,00

4.

Віднесено вартість реєстрації до первісної вартості автомобіля

152

3771

2000,00

5.

Введено автомобіль в експлуатацію

105

152

554500,00

6.

Сплачено авансовий платіж – 30% від вартості автомобіля

631

311

165750,00

7.

Переведено черговий місячний платіж в частині вартості автомобіля до поточної заборгованості (386750,00 грн / 36 міс = 10743,05 грн

531

685

10743,05

8.

Нараховано лізинговий платіж без урахування частини компенсації вартості автомобіля (умовно 210000,00 грн / 36 міс = 5833,33 грн)

952

685

5833,33

9.

Сплачено лізинговий платіж (частину компенсації вартості автомобіля, відсотки та комісію): 18416,67 + 5833,33 = 24250,00 грн

685

311

16576,38

10.

Нараховано амортизацію за місяць (сума умовна)

92

131

7700,00

Бухгалтерські записи з 7 по 9 повторюються щомісячно до повного погашення вартості автомобіля і лізингових платежів.  

Амортизацію об'єкта фінансової оренди орендар нараховує протягом періоду очікуваного використання активу. Таким строком є строк корисного використання, якщо угодою передбачено перехід права власності на актив до орендаря.

Оскільки автомобіль вже відображений на балансі на рахунку 105 на дату його отримання в лізинг, перехід права власності на цей автомобіль при закінченні строку лізингу окремо не відображається.

 

Податок на прибуток

Лізинговий платіж без урахування частини компенсації вартості автомобіля потрапляє до витрат як фінансові витрати. Коригування фінрезультату не передбачено.

Щодо амортизації автомобіля для цілей податкового обліку слід зважати на норми ст. 138 ПКУ щодо мінімального строку корисного використання автомобіля – 5 років. Якщо автомобіль використовується у господарській діяльності, його амортизація зменшує фінрезультат до оподаткування відповідно до п. 138.2 ПКУ

Якщо підприємство не коригує фінрезультат відповідно до п. 134.1.1 ПКУ, воно не застосовує норми ст. 138 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Класифікація витрат: виїзд спеціаліста та транспортні послуги
    До яких витрат слід віднести вартість виїзду спеціаліста з ремонту автотранспорту в бухобліку, якщо ціна цієї послуги окремо виділена в акті? Як коректно обліковувати витрати на транспортні послуги (доставку) при придбанні бетонних кілець: включити до первісної вартості запасів (кілець), віднести до витрат на збут чи обліковувати на окремому рахунку?
    17.10.202519
  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    17.10.202539
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202565
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202518
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202517