• Посилання скопійовано

Бухгалтерський облік отриманої банківської гарантії

Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку отриману банківську гарантію, надану як забезпечення виконання зобов'язань, та які документи є підставою для такого відображення?

Отримана банківська гарантія відображається на позабалансовому рахунку 06 «Гарантії та забезпечення отримані» за вартістю, зазначеною в документі. Ця операція не впливає на баланс підприємства до настання гарантійного випадку.

Обґрунтування

Правова суть гарантії. Банківська гарантія є специфічним засобом забезпечення виконання зобов'язань. За нею банк (гарант) зобов'язується виплатити кошти кредитору (бенефіціару) у разі, якщо боржник (принципал) не виконає свої зобов'язання (ст. 560 ЦКУ). Для підприємства, яке отримує гарантію (бенефіціара), вона є забезпеченням, а не активом чи доходом на момент отримання.

 

Бухгалтерський облік

Оскільки на дату отримання гарантії підприємство не отримує реальних активів, а лише забезпечення виконання зобов'язань контрагентом, така гарантія обліковується поза балансом.

Для цього використовується позабалансовий рахунок 06 «Гарантії та забезпечення отримані». На цьому рахунку ведеться облік наявності та руху отриманих гарантій, що забезпечують виконання зобов'язань.

Отримання гарантії: відображається записом на суму, вказану в гарантійному листі:

  • Дт 06 «Гарантії та забезпечення отримані».

Списання гарантії: після закінчення строку дії гарантії або виконання контрагентом своїх зобов'язань, сума гарантії списується з позабалансового обліку:

  • Кт 06 «Гарантії та забезпечення отримані».

Відмінність від обліку у сторони, що надає гарантію. Важливо не плутати облік у отримувача гарантії (бенефіціара) з обліком у замовника гарантії (принципала). Сторона, яка замовляє гарантію в банку для забезпечення своїх зобов'язань, використовує позабалансовий рахунок 05 «Гарантії та забезпечення надані». Також у принципала виникають витрати на оплату послуг банку, які відносяться до адміністративних витрат (рахунок 92).

Увага! Ця відповідь надана новим сервісом ШІ-консультант від «Дебету-Кредиту» та перевірена фахівцями редакції.

Спробуйте сервіс просто зараз і переконайтесь у його зручності.

Поставте ваше запитання

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: ШІ-консультант від «Дебету-Кредиту»

Рецензент: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Курсові різниці при виданому авансі на відрядження: чи повертається різниця працівником?
    Керівнику підприємства видано аванс 14 565,06 грн на 4-денне закордонне відрядження з розрахунку 75 євро за добу (300 євро × курс НБУ 48,5502 на дату видачі). 03.11.2025 р. він звітується, але курс НБУ на дату затвердження авансового звіту зменшився до 48,4088 грн. Чи повинен керівник повернути різницю між виданим авансом і сумою витрат, перерахованою за новим курсом? Я відобразити операцію в бухобліку?
    06.11.202533
  • Облік податку на дохід нерезидента (конструктивні дивіденди)
    Якими бухгалтерськими проведеннями (Дт/Кт) слід відобразити нарахування податку на дохід нерезидента (як конструктивні дивіденди) у зв'язку з донарахуванням за контрольованими операціями? Як це нарахування коректно відображається в Додатку ПН до декларації з податку на прибуток (рядок 30)?
    06.11.202531
  • Особливості обліку віддільних поліпшень у орендаря
    ТОВ уклало договір оренди приміщення. В приміщенні проводилися підготовчі роботи монтажу системи електропостачання (лічильники, щитки, проводка). В обліку витрати відображені за Дт 152, обладнання не введено в експлуатацію. Договір оренди розірвали, демонтували всю електропроводку та обладнання, та перевезли на інший об’єкт оренди. Як відобразити в обліку монтаж та демонтаж поліпшень, не введених в експлуатацію?
    05.11.202539
  • Нюанси обліку та оподаткування ліквідації пошкоджених основних засобів
    У червні 2025 р. вагони ТОВ зійшли з рейок та не можуть використовуватися надалі за призначенням. Страхова компанія планує відшкодувати оціночну суму за вирахуванням франшизи та ринкової вартості вагону після ДТП. ТОВ вагони не забрало. Які особливості відображення в обліку списання вагонів та оподаткування даної операції, якщо ТОВ не буде забирати залишки вагонів?
    05.11.202534
  • Перекидання авансу між договорами з одним нерезидентом: як відобразити в обліку?
    Підприємство працює з одним нерезидентом, з яким у нього кілька договорів. Виникли такі ситуації: 1. Нерезиденту помилково перерахований аванс не за тим договором. Підприємство написало лист нерезиденту про перекидку авансу на той договір, по якому будуть отримані товари (послуги). 2. Були перераховані кошти за послуги не за тим договором і було направлено лист про перекидку коштів за договором, за яким вже отримані послуги. Чи правомірні дії підприємства? Що потрібно ще зробити підприємству? Як правильно оформити перекидання коштів з одного договору нерезидента на інший договір того ж нерезидента?
    05.11.202540