ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Чи є доходом ФОП отримані кошти за виконавчим провадженням?

ФОП – платник єдиного податку ІІ групи оплатив за послуги іншому ФОПу. Послуги не були надані. ФОП-платник звернувся до суду. За виконавчим провадженням ФОП-боржник має повернути аванс за послуги та відшкодувати судові збори та адвокатські витрати. Частково отримано кошти за наданим авансом. Чи будуть дані кошти доходом ФОПа?

ФОП – платник за виконавчим провадженням потенційно має отримати: суму сплаченого авансу за послуги, відшкодування адвокатських та судових витрат. Тож давайте розбиратися як вплине отримання таких коштів на дохід ФОП - платника єдиного податку.

Відповідно до пп. 1 пп. 292.1 ПКУ для фізичної особи – підприємця доходом є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в  грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі.

 До суми доходу платника ЄП включається:

  • вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг);
  • сума кредиторської заборгованості, за якою минув строк позовної давності (для 3 групи-платників ПДВ);
  • винагороди за договорами доручення, комісії, транспортного експедирування, агентськими договорами (без урахування транзитних сум) (п. 292.3 ПКУ)

До доходу не включаються:

  • пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті,
  • страхові виплати і відшкодування; доходи у вигляді бюджетних грантів;
  • доходи від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізособі та використовується в її госпдіяльності (292.1 ПКУ);
  • доходи визначені п. 292.11 ПКУ. Повний перелік див. у нашій новині  тут.

Своєю чергою, пп. 5 п. 292.11 визначено, що не є доходом ФОП суми коштів (аванс, передоплата), що повертаються покупцю товару (робіт, послуг) - платнику єдиного податку та/або повертаються платником єдиного податку покупцю товару (робіт, послуг), якщо таке повернення відбувається внаслідок повернення товару, розірвання договору або за листом-заявою про повернення коштів.

Отже, повернений аванс не включається до складу доходу ФОП.

Щодо відшкодування судових витрат, то в ЗІР є дві консультації:

  • 107.01.03: «Чи включається дохід, отриманий як компенсація (відшкодування) за рішенням суду, до доходу, що дає право ФОП зареєструватися платником ЄП та/або перебувати на спрощеній системі оподаткування в наступному податковому періоді?»;
  • 107.01.03: «Чи включається до складу доходу ФОП – платника ЄП (першої – третьої груп) сума коштів отримана за рішенням суду у вигляді грошової компенсації (відшкодування) судових витрат (у тому числі судового збору, сплаченого такою особою)?».

В даних консультаціях чітко визначено, що отримане відшкодування судових витрат (судового збору та витрат, пов’язаних з розглядом справи)   не є доходом отриманим від господарської діяльності і тому не включається до складу доходу платників єдиного податку. Такий дохід включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізичної особи як додаткове благо та оподатковується ПДФО та ВЗ на загальних підставах.

Окремо нічого не сказано про адвокатські витрати та в даній ситуації потрібно діяти по аналогії з судовими витратами.

Таким чином, для ФОП кошти отримані як:

  • повернення авансового платежу – не є доходом ФОП і не оподатковується. В ПКУ щодо цього питання є пряма норма пп. 5 пп.292.1 ПКУ.
  • відшкодування судових та адвокатських витрат не є доходом ФОП. Проте дані кошти включається до складу доходу ФО як додаткове благо та оподатковуються в загальному порядку ПДФО та ВЗ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    Сьогодні 12:13314
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202633
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026475
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202645
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202664