• Посилання скопійовано

Чи потрібно на дату балансу дооцінювати інвестиційні сертифікати?

Середнє підприємство придбало інвестиційні сертифікати в 4 кварталі. Інвестсертифікати утримуються для продажу. Облік за національними стандартами. Чи обов’язково на кінець року здійснювати дооцінку інвестсертифікатів до справедливої вартості?

З точки зору бухгалтерського обліку інвестиційні сертифікати належать до фінансових інвестицій. Їх облік ведеться згідно з НП(С)БО 12.

За п. 4 НП(С)БО 12 фінінвестиції первісно оцінюються та відображаються у бухобліку за собівартістю. Собівартість фінінвестиції складається з ціни її придбання, комісійних винагород, мита, податків, зборів, обов'язкових платежів та інших витрат, безпосередньо пов'язаних з придбанням фінінвестиції.

Згідно з п. 8 НП(С)БО 12 фінансові інвестиції (крім інвестицій, що утримуються підприємством до їх погашення або обліковуються за методом участі в капіталі) на дату балансу відображаються за справедливою вартістю.

Таким чином, на кожну дату балансу підприємство повинне переглядати справедливу вартість інвестиційних сертифікатів, збільшення/зменшення їх вартості потрапить до фінрезультату.

Причому дооцінка відноситься на субрахунок 746, а уцінка на субрахунок 975.

Разом з тим згідно з п. 9 НП(С)БО 12 фінансові інвестиції, справедливу вартість яких достовірно визначити неможливо, відображаються на дату балансу за їх собівартістю з урахуванням зменшення корисності інвестиції.

Таким чином, якщо підприємство не може визначити справедливу вартість, інвестсертифікати на дату балансу слід відображати за собівартістю (з урахуванням зменшення корисності, якщо корисність знизилася).

Справедлива вартість - сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату (п. 4 НП(С)БО 19).

Таким чином, підприємство не зможе визначити справедливу вартість, якщо відсутня інформація про ціну можливого продажу. 

Причому варто зазначити, що чинні НП(С)БО не містять методик розрахунку справедливої вартості.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Авансова орендна плата: облік та оподаткування
    Як підприємству, платнику податку на прибуток та ПДВ, відобразити авансову сплату в сумі 240 000 грн, в т.ч. ПДВ - 40 000 грн в листопаді 2025 року орендної плати за увесь рік (з листопада 2025 по жовтень 2026 рр.) у бухгалтерському та податковому обліках, якщо акт на повну суму надається орендодавцем у кінці строку дії договору (у жовтні 2026 року)?
    Сьогодні 07:073
  • Акт списання палива для дизельного генератора
    Наведи форму акту списання палива, що використане для роботи дизельного генератора, та які обовʼязкові реквізити має містити такий акт відповідно до чинного законодавства?
    04.12.202539
  • Акт приймання-передачі приміщення при зміні договору оренди
    При закінченні одного договору оренди приміщення та укладенні нового договору на це ж приміщення між тими самими сторонами, чи можна оформити акт повернення приміщення за старим договором та акт передачі за новим договором однією датою?
    04.12.202547
  • Рахунки обліку вартості чистих активів
    На яких рахунках бухобліку відображається вартість чистих активів підприємства?
    04.12.202554
  • Документи для введення в експлуатацію ОЗ за формою №ОЗ-1
    Чи достатньо для введення в експлуатацію основних засобів заповненої форми ОЗ-1, затвердженої наказом Мінстату №352 від 29.12.1995, чи необхідно також оформлювати наказ керівника про введення в експлуатацію?
    04.12.2025197