• Посилання скопійовано

Які ризики того, що підзвітна особа оплачує потреби підприємства власними коштами?

Чи є ризики для підприємства, якщо на підприємстві немає рахунка і платежі за інтернет, телефон, податки платяться коштами підзвітних осіб, а потім здається авансовий звіт на ці витрати?

Якщо на підприємстві немає банківського рахунка, необхідні платежі можуть сплачуватися підзвітними особами – директором, бухгалтером тощо, готівкою через каси банків або з власних рахунків.

Звертаємо увагу, що грошові зобов’язання зі сплати податків платник (підприємство) повинен виконувати самостійно (див. пп. 57.1 ПКУ). Але в даному випадку підзвітна особа діє не від свого імені, а від імені підприємства, тож ця умова виконується.

Після сплати податків та інших платежів підзвітна особа повинна подати звіт підприємству та вимагати відшкодування фактично понесених витрат (ст. 1160 ЦКУ).

Форма такого звіту законодавством не встановлена. Але для цих цілей можна використати і авансовий звіт (форма затверджена наказом Мінфіну №841). Строго кажучи, ця форма призначена для випадків, коли працівнику видаються кошти заздалегідь, проте її часто використовують і тоді, коли підзвітні кошти працівнику не видавалися та він витратив свої.

Подати такий авансовий звіт варто одразу після закінчення дій щодо оплати платежів, не відкладаючи це на потім.  ДФСУ погоджується, що у такому разі (тобто при витрачанні особою власних коштів) фінансові санкції за порушення строків надання авансового звіту не застосовуються (строки і санкції передбачені пп. 170.9 ПКУ).  Більш докладно про це – тут.

В авансовому звіті працівник не заповнює графи попереднього отримання авансу, а тільки вказує суму грошей, витрачену на сплату податків та інших платежів. До звіту додається банківська квитанція (оригінал) про зарахування готівки на відповідні реквізити для сплати податків чи рахунків постачальників.

Також радимо оформити наказ  керівника про те, що у разі, якщо підзвітна особа здійснить витрачання власних грошових коштів у майнових інтересах підприємства, їй проводиться компенсація витрачених коштів після затвердження Звіту про використання коштів, виданих на відрядження чи під звіт.

Авансовий звіт затверджується керівником, і тільки після цього працівнику можна компенсувати витрачені кошти.

Якщо підзвітна особа вносить до каси банку готівкові кошти для сплати податків за підприємство, то жодних обмежень за сумою немає - на розрахунки з бюджетами такі обмеження не поширюються (п. 8 Положення № 148). А ось у разі сплати рахунків постачальників готівкою через ккаси банків слід врахувати обмеження, встановлене п. 6 Положення № 148.

Отже, за звичайних умов діяльності ризиків немає. Проте не радимо накопичувати заборгованість підприємства перед підзвітними особами, за наявності фінансових можливостей потрібно її погашати.  Підприємство може повернути підзвітній особі витрачені кошти готівкою через касу або переказом на її рахунок. Нагадаємо, що позовна давність за такою заборгованістю становить загальні три роки, тож після спливу позовної давності підприємство повинно буде включити суму неповернутої заборгованості в дохід. 

Щодо початку перебігу строку позовної давності щодо підзвітних сум ми писали тут. Зауважимо, що зараз діють інші правила оподаткування прибутку, ніж в 2013 році (дата вищевказаного матеріалу), тому наприкінці зазначеного терміну, в податковому періоді, коли мине позовна давність, така заборгованість відповідатиме визначенню безнадійної (пп. 14.1.11 ПКУ) та підлягатиме включенню до складу інших операційних доходів при списанні заборгованості (Дт 372 Кт 717). Коригування фінрезультату з метою оподаткування на ці суми не передбачене. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202411
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202415
  • Виконання інженерних робіт: що в бухобліку?
    Підприємство виконує інженерні роботи, результатом яких є технічна документація. Роботи можуть виконуватися протягом 6 – 9 місяців і будуть передані замовнику в кінці періоду виконання. Витрати виробничої собівартості відображаються на рахунку 23. За роботами отримуються аванси. Чи потрібно на дату балансу визнавати доходи, навіть якщо роботи не передані замовнику?
    22.04.202431
  • Нюанси списання безнадійної заборгованості
    Підприємство має на балансі прострочену дебіторську та кредиторську заборгованість, яка утворилася в період з 2012 по 2018 роки. Коли за нею спливає строк позовної давності, щоб вона стала безнадійною і списати її з балансу? Як відображати списання в бухобліку? Чи нараховувати ПДВ при списанні?
    19.04.20241 808
  • Облік ОЗ та благодійної допомоги неприбуткової організаціїосно
    Неприбуткова організація отримала 10 ноутбуків, як благодійну допомогу, за актом приймання-передачі, але без ціни. 2 ноутбуки за рішенням керівника залишилися на балансі організації для використання в діяльності. Інші 8 передаються іншій неприбутковій організації, також без ціни. Як ці операції відображати в бухгалтерському обліку?
    19.04.202423