• Посилання скопійовано

ПДВ при продажу новозбудованого житла

Підприємство завершило будівництво житлового будинку на основі попередніх договорів купівлі-продажу з фізособами та оформило правовстановлюючі документи на новозбудоване житло на себе. Коли виникають ПДВ зобов'язання та як правильно оформити податкову накладну при продажу такого житла фізособам?

Порядок оподаткування ПДВ операцій з постачання житла, визначений підпунктом 197.1.14 ПКУ. Зокрема, звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання житла (об'єктів житлового фонду), крім їх першого постачання.

У цьому підпункті перше постачання житла (об'єкта житлового фонду) означає:

а) першу передачу готового новозбудованого житла (об'єкта житлового фонду) у власність покупця або постачання послуг (включаючи вартість придбаних за рахунок виконавця матеріалів) із спорудження такого житла за рахунок замовника;

б) перший продаж реконструйованого або капітально відремонтованого житла (об'єкта житлового фонду) покупцю, який є особою, іншою, ніж власник такого об'єкта на момент виведення його з експлуатації (використання) у зв’язку з такою реконструкцією або капітальним ремонтом, або постачання послуг (включаючи вартість придбаних за рахунок виконавця матеріалів) на таку реконструкцію чи капітальний ремонт за рахунок замовника.

Враховуючи зазначене, операція з постачання послуг із спорудження житла (об'єкта житлового фонду) для будівельної організації (надавача послуг - підрядника) є першою поставкою житла відповідно до підпункту 197.1.14 ПКУ. Такі операції є об'єктом оподаткування ПДВ за ставкою 20% незалежно від того, матеріали замовника чи підрядника використані для будівництва такого житла. Операції з подальшої передачі готового новозбудованого житла інвесторам - членам кооперативу звільняються від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 197.1.14 ПКУ.

Таким чином, якщо підприємство збудувало житло власними силами, то ПЗ з ПДВ виникає у такого підприємства при передачі житла у власність фізособам. Якщо ж підприємство замовило послуги з побудування такого житла підрядній організації, то ПЗ з ПДВ виникнуть саме у підрядника при передачі цих послуг і збудованого житла підприємству-замовнику, а коли підприємство-замовник здійснюватиме наступні передачі житла покупцям, ПЗ з ПДВ за операцією з такої передачі вже не виникатиме. 

При цьому слід зазначити, що відповідно до пункту 198.5 ПКУ, якщо придбані товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197 ПКУ, платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 ПКУ. Отже, у разі, якщо житло побудувала підрядна організація, то підприємство-замовник має право на ПК з ПДВ, але у звітному періоді, в якому підприємство-замовник здійснюватиме передачу такого житла покупцю, воно має визнати ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ, виходячи з ціни придбання цього житла (вартості послуг підрядника). 

Податкові накладні при цьому оформлюватимуться наступним чином: 

1) якщо житло будує підприємство без застосування послуг сторонньої підрядної організації, то на дату першої події (оплати або поставки житла) складається податкова накладна. Якщо покупцем є фізособа – неплатник ПДВ, то податкова накладна залишиться у продавця, складатиметься із типом причини 02, в найменуванні покупця зазначатиметься «Неплатник», а в ІПН – умовний код «100000000000»;

2) якщо житло будує підрядник, то податкову накладну складатиме саме підрядник, теж за датою першої події, зазначаючи в даних покупця дані підприємства-замовника. Потім, при у звітному періоді передачі житла фізособам підприємство-замовник складе зведену податкову накладну, датовану не пізніше останнього числа такого місяця, із типом причини 09. В даних про покупця в такій зведеній податковій накладній будуть зазначені назва самого підприємства-замовника, та умовний ІПН «600000000000».

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Як відобразити отримання коштів через еквайринг або від фінустанови та визнати дату ПЗ з ПДВ?
    Підприємство – платник ПДВ приймає платежі від населення через еквайринг та інші фінансові установи, з якими укладено договори на прийом платежів без відкриття рахунку. Кошти зараховуються на рахунок підприємства за вирахуванням комісії еквайєра або фінустанови. Наприклад, фізична особа заплатила 240 грн, а зараховано 235 грн. Як відобразити цю операцію в обліку та оподаткувати ПДВ?
    29.10.202451
  • Чи коригувати ПДВ при викупі векселя з дисконтом?
    ТОВ придбало товар на 100000 грн, в т.ч. - ПДВ. ПДВ віднесено до складу ПК. Згодом ТОВ видало простий вексель в рахунок погашення заборгованості за отриманий товар на 100000 грн. Через рік ТОВ викупає у третьої особи за договором купівлі-продажу свій вексель за 20000 грн і погашає його. Таким чином, виникає дохід 80000 грн. Чи є підстави вважати, що ТОВ на 80000 грн безоплатно отримало товар, у заборгованість за який видано вексель? Чи треба коригувати ПК?
    29.10.202422
  • Чи складати ПН, якщо імпортні товари повертаються виробнику для гарантійного ремонту?
    Товар був придбаний у нерезидента і ввезений в Україну. Згодом знадобився гарантійний ремонт, який виконав інший нерезидент – виробник товару. Товар експортували нерезиденту-виробнику в режимі реекспорту, характер угоди в МД 049. Гарантійний ремонт був безкоштовний. Виробник повернув відремонтований товар вчасно, характер угоди за імпортом 041. Чи потрібно складати ПН на експорт та на імпорт цього товару і відображати в декларації з ПДВ?
    25.10.202424
  • Які наслідки, якщо не подати заяву про обов’язкову реєстрацію платником ПДВ?
    ФОП – платник ЄП ІІ групи, працював з 01.01.2024 по 30.06.2024 р. Річний ліміт доходу був використаний, тому ФОП перейшов на загальну систему і призупинив діяльність. 14.10.2024 р. зателефонували податківці і сказали, що ФОП повинен зареєструватися платником ПДВ. 01.07.2024 р. на рахунок надійшли еквайрингові кошти за чеками РРО від 30.06.2024 р. Контролери вимагають виписки банку з 01.07.2024 р. і по сьогоднішній день. Що робити ФОПу?
    25.10.20246193
  • Чим відрізняється тип причини невидачі ПН покупцю "04" від типу причини "13"?
    Чи є суттєва різниця між ПН/РК з типом причини "04" та "13" (крім граф заповнення)? У яких випадках їх застосовують?
    18.10.2024938