• Посилання скопійовано

Норми списання палива за одним авто є більшими за нормативні: як бути?

Для авто підприємства є норми списання палива, затверджені Мінінфрастуктури, але на одному авто збільшилася витрата палива (вище затверджених норм). На техстанції нічого зробити не можуть. Як документально оформити збільшення витрати палива?

Розпочнемо з того, що підприємства при виборі норм списання палива керуються таким:

  • якщо у Нормах №43 перераховані марки, моделі, характеристики автомобілів, якими користується підприємство, то воно може списувати витрати щодо пального у межах Норм №43;
  • якщо перераховані у Нормах №43 марки, моделі, характеристики автомобілів НЕ відповідають тим, яким користується підприємство (тобто відсутні у Наказі №43), тоді підприємство може звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроекту» із заявкою про встановлення відповідних тимчасових індивідуальних базових лінійних норм. Варто зауважити, що встановлені таким чином норми вводяться в дію наказом керівника підприємства, є чинними тільки для автомобілів цього підприємства та втрачають чинність при введенні в дію в Україні постійних норм витрат палива та мастильних матеріалів на відповідні моделі (модифікації) автомобілів (абз. 2 пп. 2.1.5 Наказу №43);
  • також можливий третій варіант – розроблення власних норм витрачання палива. Так, колись говорили податківці (лист ДПІ в Калiнiнському р-нi м. Донецька ГУ Мiндоходiв у Донецькій областi від 25.02.2014 р. №3938/10/05-63-06-3, щоправда, цю консультацію вони надали платнику податків після судової тяганини із ним). Втім, слід бути готовим до відстоювання такої позиції (далі – про це).

Оскільки відповідно до умов питання підприємство користується нормами, затвердженими Міністерством інфраструктури України, то зазначимо таке: відповідно до  абз.1 пп. 2.1.5 Наказу № 43 для нових моделей (модифікацій) автомобілів та автомобілів оригінальної конструкції, що не увійшли до цього документу, обладнання, що встановлюється на колісних транспортних засобах, технологічних машин і механізмів, автомобілів при виконанні спеціальної роботи або здійсненні перевезень в специфічних умовах експлуатації, виконанні технологічних операцій встановлюються тимчасові та тимчасові індивідуальні, базові, базові лінійні та диференційовані норми витрат палива з уточненням, за необхідності, коефіцієнтів їх коригування, які розробляються головним інститутом Міністерства інфраструктури України ДержавтотрансНДІпроектом за заявками заводів-виробників чи підприємств - власників автомобілів на договірних засадах.

Усі зміни щодо акцизів
у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись, як це виглядає?

Тимчасові індивідуальні норми розроблюються ДержавтотрансНДІпроектом на один рік (період апробації) і діють лише для підприємства (суб’єкта господарювання), яке замовило їх розроблення. Відлік розпочинається з дати підпису підприємством-замовником розроблених норм.

Після закінчення встановленого періоду апробації підприємство-замовник подає розробникові за визначеною ДП «ДержавтотрансНДІпроект» формою дані щодо апробації з наведенням експлуатаційних умов. Після цього термін дії тимчасової індивідуальної норми подовжується. При цьому встановлюється наступний період апробації з можливим її коригуванням (якщо існують дані щодо апробації тимчасових індивідуальних норм у різноманітних природно-кліматичних, дорожніх та інших умовах різних суб’єктів господарювання та необхідність такого коригування).

 

Зверніть увагу!

Тимчасові індивідуальні норми втрачають чинність у разі затвердження Мінінфраструктури за поданням ДП «ДержавтотрансНДІпроект» тимчасових загальних норм і постійних загальних норм. Тимчасові норми розроблюються за заявками заводів-виробників із проведенням повного комплексу випробовувань обґрунтованої кількості зразків техніки та відповідних досліджень. А постійні норми встановлюються за позитивними результатами широкомасштабної апробації в різних регіонах країни та в умовах експлуатації різних підприємств раніше розроблених тимчасових норм або тимчасових індивідуальних норм (абз. 4 пп. 2.1.5 Наказу № 43).

 

Таким чином, вважаємо, що якщо раніше Мінінфраструктури не зазначило про коригуючі коефіцієнти в розроблених ними нормах, то підприємство може спробувати зараз звернутися із цим проханням. Вважаємо, що у вищенаведених нормах чітко немає обмеження щодо терміну подачі такого прохання щодо встановлення саме коефіцієнтів коригування. А ось самі норми можуть бути скориговані лише після року апробації.

Також вважаємо, що підприємство може керуватися коригуючими коефіцієнтами, зазначеними у Наказі №43, зокрема, викладеними у пп. 3.1.10 Наказу №43[1]. Щоправда, таке рішення обов’язково слід затвердити у внутрішньому наказі (наприклад, Положенні про використання службових транспортних засобів/Положенні про списання паливно-мастильних матеріалів).

За такими коригуючими коефіцієнтами податківці у "Віснику" від 10.08.2018 р. №30 (982) у матеріалі «Витрати пального: як обґрунтувати застосування коригуючих коефіцієнтів» зазначають таке:

«Особливості застосування пп. 3.1.10  Норм №43 розглянуто в листі №1186/25/10-15, в якому зазначено, що:

  • наведений коефіцієнт не є рекомендованим, але його використання є цілком правомірним за умов, викладених у примітці до цього підпункту;
  • суб’єкт господарювання відповідно до п. 1.9 розділу 1 Норм №43 відстежує зміни показників паливної економічності автомобілів у процесі експлуатації та використовує коефіцієнт, передбачений пп. 3.1.10 цих Норм, не за замовчуванням і у повному обсязі за настанням певного віку або пробігу, а в разі підтверд­ження такої необхідності — диференційовано по парку;
  • документальне підтвердження необхідності (обґрунтованості) використання коригуючих коефіцієнтів здійснюється підприємствами відповідно до п. 3.5 зазначених Норм.

При цьому підприємство може робити це як самостійно, шляхом призначення уповноваженої особи, так і з залученням СТО, де обслуговується автомобіль. У разі підтвердження обґрунтованості застосування будь-якого коригуючого коефіцієнту, що відповідає фактичним потребам, у тому числі його максимально допустимого значення згідно з пп. 3.1.10 Норм № 43 відповідно до встановлених умов щодо періоду експлуатації та загального пробігу, є правомірним

Тобто застосування коефіцієнту, передбаченого цим підпунктом, може бути обґрунтовано як уповноваженою особою, призначеною керівником підприємства (наприклад, механіком або керівником такого структурного підрозділу), так і СТО».

 

На замітку!

Мінінфраструктури у листі від 21.02.2017 р. №1441/18/10-17 наполягає, що встановлення нормативних витрат палива, за визначенням, не може безпосередньо базуватися на фактичних обсягах витрат палива, що використовується автомобілем. Дані щодо споживання палива, отримані під час експлуатації (зокрема, дані контрольних заїздів або відповідних обстежень тощо), не є підставою для встановлення базових лінійних норм або безпосередньо нормативних витрат палива. Однак ці дані можуть бути використані підприємствами для обґрунтування встановлення конкретних значень коригуючих коефіцієнтів (у регламентованих межах) при розрахунках нормативних витрат палива в певних умовах експлуатації, виявлення причин перевитрат палива, резервів економії тощо. Про це ми детально писали тут.

 

Що стосується власних затверджених норм щодо списання палива та як впливає на оподаткування (податок на прибуток та ПДВ) списання палива понад встановлену норму), то детально про все це ми писали тут.

Таким чином, у підприємства при списанні палива понад норми щодо однієї машини є лише для цілей ПДВ (тобто збереження ПК з ПДВ щодо придбаного палива). Аби зберегти й цей ПК радимо підприємству:

  • або у внутрішньому документі зазначили, що при списанні використовуються норми палива, затверджені Мінінфрастуктури, а коригуючі  коефіцієнти підприємство бере із Наказу №43;
  • або ж підприємство звернеться до Мінінфрастуктури із проханням встановити коригуючі коефіцієнти;
  • або ж підприємство на основі отриманих норм від Мінінфрастуктури розробить власні норми списання палива, втім відразу для всіх машин.

 


[1] 3.1.10 Коригуючі коефіцієнти для автомобілів, що експлуатуються:

  • більше 5 років із загальним пробігом понад 100 тис. км - до 3%;
  • більше 8 років або із загальним пробігом понад 150 тис. км - до 5%;
  • більше 11 років або із загальним пробігом понад 250 тис. км - до 7%;
  • більше 14 років або із загальним пробігом понад 400 тис. км - до 9%.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Акцизи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Акцизи»

  • Одночасне використання ємності для зберігання пального орендодавцем та орендарем: чи можливо?
    ТОВ придбало ємність (бочку) для зберігання пального та хоче передати в оренду її частину ФОПу. Ліцензія на зберігання пального у ТОВ є. Чи можна укласти договір оренди на частину ємності та спільно її використовувати? Чи потрібно ФОПу отримувати ліцензію на зберігання пального?
    Сьогодні 11:2211
  • Відкрили міні-АЗС: отримуємо ліцензію на зберігання пального
    ТОВ є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального та є розпорядником акцизного складу. Пальне використовується виключно для власних потреб. Підприємство планує відкрити ще одну міні-АЗС, для заправки власного автотранспорту, за адресою, відмінною від адреси місця зберігання пального, зазначеного в наявній ліцензії. Також буде зареєстровано ще один акцизний склад. Чи необхідно внести зміни до чинної ліцензії, чи отримати нову? Чи обов’язково повинна бути вказана загальна місткість резервуарів в ліцензії на зберігання пального? Які документи подати для отримання ліцензії на зберігання пального та реєстрації ще одного акцизного складу?
    08.05.202418
  • Орендуємо авто: як списати пальне?
    У власності ТОВ та ФОП є автотранспорт. Між цими суб’єктами господарювання буде укладено договір оренди на такі транспортні засоби. ФОП як ФО є засновником ТОВ. Як в даному випадку списувати пальне?
    06.05.202490
  • Максимальна роздрібна ціна змінилася на нову партію тютюнових виробів: чи можна переоцінити попередню партію?
    Підприємство придбало для роздрібного продажу у листопаді 2023 р. партію сигарет, на пачці ціна - 80 грн. У квітні 2024 р. ціна на пачці відповідних марок сигарет - 90 грн. Чи має право підприємство здійснити дооцінку сигарет, придбаних в листопаді та продавати за МРЦ визначеною на основі даних квітня?
    01.05.20247
  • Роздрібний продаж алкоголю: як скласти ПН та звітувати з акцизу?
    ТОВ змінює напрямок діяльності – відкриває кафе, в якому буде продаж алкоголю і напоїв, виготовлених з алкоголю та інших інгредієнтів. ТОВ є платником ПДВ. Ліцензію оплачено 20.02.2024 р. Який буде перший звітний період з акцизу? Діяльність не розпочато. Як скласти зведену ПН при продажі коктейлів?
    23.04.202442