• Посилання скопійовано

Працевлаштування громадянина США: дозволи, оподаткування та звітність

Підприємство працевлаштовує громадянина США, який є бенефіціарним власником компанії. Які потрібні дозволи та що з оподаткуванням та звітністю?

Відповідно до ст. 26 Конституції України, іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, мають ті самі права й свободи, а також такі самі обов'язки, що й громадяни України, — за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України.

Крім того, КЗпП передбачено, зокрема, що трудові відносини іноземних громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях України, регулюються законодавством держави, в якій здійснено працевлаштування (наймання) працівника, та міжнародними договорами України. Тобто трудові відносини з іноземцем, що працевлаштовується в Україні, регулюються українським законодавством, якщо іншене передбачено міжнародними договорами.

Заборони щодо працевлаштування іноземця-бенефіціарного власника у компанії законодавство не містить.

 

Документи для працевлаштування

Для працевлаштування потрібні такі документи:

  • копія довідки на тимчасове проживання в Україні;

Отже, для початку, щоб прийняти працівника на роботу він повинен мати посвідку хоча б на тимчасове проживання.

Відповідно до ст. 1 Закону про правовий статус іноземців, посвідка на тимчасове проживання — документ, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства та підтверджує законні підстави для тимчасового проживання в Україні.

Строки дозволів залежать від категорії іноземців, яких працевлаштовують:

Тож, довідка на тимчасове проживання в Україні видається, як правило, строком на 1 рік та дозволяє іноземцю без будь-яких обмежень в’їжджати та проживати в Україні протягом строку її дії. В окремих випадках посвідка може бути видана строком до 3 років.

Строк залежить від тривалості робіт, для виконання яких запрошено іноземця. Роботодавець має право зазначити в заяві про видачу дозволу менший строк. Якщо є підстави, дію дозволу продовжують необмежену кількість разів.

Для продовження дії довідки іноземцю необхідно зібрати документи за переліком та звернутися до міграційної служби, але не пізніше, ніж за 15 робочих днів до дати закінчення строку її дії. Продовжити дію посвідки можна лише на тій ж самій підставі, на основі якої було видано посвідку, строк дії якої закінчився.

  • дозвіл на роботу;

Роботодавець зобов'язаний отримати дозвіл Державної служби зайнятості, який видається на певну посаду та на конкретний строк. Для отримання дозволу роботодавець подає до Державної служби зайнятості заяву встановленого зразка, копію паспорта, фотокартку іноземця та копію проєкту трудового договору. Отримавши дозвіл, роботодавець зобов'язаний не пізніше, ніж за 90 календарних днів з дати видачі дозволу та у 10-денний строк після укладення трудового договору надати його копію до Мінсоцполітики.

Якщо дозвіл на іноземця доведеться отримати, спочатку необхідно створити письмовий проєкт трудового договору (контракту). Строк роботи іноземця обмежений терміном дії дозволу на застосування праці, тож трудовий договір — строковий. Типової форми такого контракту немає, тому роботодавець і працівник складають його самостійно. Але центри зайнятості, як правило, пропонують зразок такого договору.

Отриманий дозвіл надає право роботодавцю використовувати працю працівника-іноземця на конкретній посаді.

реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) - для відображення в єдиній звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ відомостей про виплачені йому доходи (ст. 70 ПКУ та п. 2 розділу IV Положення №822);

Процедура отримання РНОКПП досить легка. Для цього нерезиденту чи його представникові треба звернутися до податкової служби.

Оподаткування зарплати працівника іноземця (з посвідкою на тимчасове місце проживання) здійснюється у відповідності з законодавством України. Тобто з нарахованої зарплати утримується ПДФО (18%), ВЗ (1,5%) та нараховується ЄСВ у розмірі 22% на загальних підставах.

ПДФО утримується за ставкою 18%, якщо міжнародним договором про уникнення подвійного оподаткування, згоду на обов’язковість якого надано ВРУ, не встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПКУ, то застосовують правила міжнародного договору (пп. 3.2 ПКУ). Як правило, Конвенції про уникнення подвійного оподаткування містять формулювання про те, що заробітна плата може оподатковуватися у державі, яка її виплачує. 

Підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України (пп. 103.4 ПКУ). Довідка про резидентський статус має бути належним чином легалізована та перекладена відповідно до законодавства України (пп. 103.5 ПКУ).

Дохід нарахований та виплачений працівнику-іноземцю у відповідних додатках єдиної звітності відображається у звичайному порядку, як і для решти працівників-резидентів. Тобто у додатку 1 дохід іноземця відображатиметься за КЗО «1» або «2» у графі 08, а у  Додатку 4ДФ за ознакою «101».

  • трудовий договір в письмовій формі;
  • наказ про прийняття на роботу;
  • повідомлення про прийняття на роботу до ДПС.

Після оформлення на роботу працівника-іноземця (як і для звичайного працівника-резидента):

1. формується особова справа;

2. проводиться: 

  • інструктаж з охорони праці; 
  • ознайомлення з правилами внутрішнього трудового розпорядку, колдоговором (за наявності), положенням про відрядження та посадовими інструкціями.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Звітність»

  • Фінансова звітність КІК: як засвідчити та подати?
    Фізособа - контролер КІК (також є ФОП) отримав фінзвітність КІК. Чи можна в електронному кабінеті ФОПа створити звіт про КІК та декларацію про майновий стан фізособи? Як завірити та прикріпити фінзвітність КІК в форматі pdf?
    23.04.2024452
  • Звіт про КІК, якщо компанія не вела діяльності
    В грудні 2022 року фізособа заснувала компанію в США (100% частка). Компанія з дня заснування не вела діяльність і за правилами США не подавала фінзвітність. Фінансовий рік в США з 01.10 по 30.09. У 2024 році фізособа продала свою частку іншій особі. Як сформувати звіт по КІК в Україні, якщо фінзвітності немає?
    23.04.202494
  • Хто є опосередкованим власником КІК?
    У іноземної юрособи два засновники – фізособи, резиденти України: чоловік (80%) і колишня дружина (20%). Обоє подають звітність про КІК. Пов'язані особи чоловіка, які не впливають на діяльність КІК і не здійснюють фактичний контроль – нова дружина, батько, діти, брат. Хто є опосередкованим власником КІК?
    19.04.202465
  • Чи потрібно подавати скорочений звіт про КІК у 2024 р. якщо звітний рік КІК починається у 2023 р., а закінчується у 2024 р.?
    ФО стала контролюючою особою КІК у 4 кварталі 2023 р. Відповідно до законодавства країни реєстрації КІК фінансовий рік для компанії (зареєстрованої у 4 кв. 2023 р.) закінчується 31.12.2024 р. Чи потрібно у даному випадку подавати скорочений звіт про КІК?
    18.04.202463
  • Звіт про КІК, якщо КІК у стані ліквідації і не складає фінзвітність
    КІК (Литва) зареєстровано в 2009 р. Фізособа - резидент України має повний контроль (100%). КІК перебуває в стадії ліквідації, з 2016 року не складає фінзвітність, хоча в 2017 році на КІК зареєстровано автомобіль. Які документи потрібні для подання звіту КІК за 2022, 2023 роки?
    12.04.2024191