• Посилання скопійовано

Строки зберігання документів поширюються й на підприємців

Тривалість діяльності фізособи-підприємця ІІ групи єдиного податку понад 10 років. Чи можна знищити документи (крім останніх трьох років) і як правильно це зробити, якщо перевірок ще не було?

Терміни зберігання документів (для цілей бухобліку, господарської діяльності тощо) встановлюються Переліком №578/5*. Перелік №578/5 створено в першу чергу для використання юрособами. Але він може використовуватися також фізособами-підприємцями (п. 1.4 р. I Переліку №578/5).

Терміни зберігання документів, визначені в Переліку, є мінімальними - їх не можна скорочувати (п. 1.7 р. I Переліку №578/5).

Перелік №578/5 визначає терміни зберігання документів, як правило, у вигляді конкретних цифр, наприклад 3 роки, 10 років, 75 років. Але іноді такі терміни виражені не цифрами, а словами, зокрема, «Постійно», «До ліквідації организации», «ЕПК» і «Доки НЕ мине потреба» тощо.

Особливу увагу слід звернути на  таку примітку як: "За умови завершення перевірки державними податковими органами з питань дотримання податкового законодавства, а для органів виконавчої влади, державних фондів, бюджетних організацій, суб'єктів господарювання державного сектору економіки, підприємств і організацій, які отримували кошти з бюджетів усіх рівнів та державних фондів або використовували державне чи комунальне майно, - ревізії, проведеної органами державного фінансового контролю за сукупними показниками фінансово-господарської діяльності. У разі виникнення спорів (суперечок), порушення кримінальних справ, відкриття судами провадження у справах - зберігаються до ухвалення остаточного рішення",  - вона конкретизує строки зберігання документації.

Таким чином, до завершення зазначених перевірок, навіть якщо мінімальний термін зберігання документів на підприємстві вже закінчився, передати їх на експертизу цінності не можна.

Водночас, додамо, що мінімальні терміни зберігання документів обчислюються з 1 січня року, наступного за роком завершення їх діловодством.

Наприклад, обчислення строку зберігання справ, завершених діловодством у 2014 році, починається з 1 січня 2015 року. І якщо такий строк встановлено, наприклад, в розмірі 3 років, то такий документ повинен зберігатися на підприємстві по 31.12.2017 року включно.

Це відрізняється від норм п. 44.3 - 44.4 ПКУ, але слід враховувати, що ПКУ встановлює тільки правила податкового обліку і не поширюється на інші аспекти діяльності підприємства.

Тому і податкові норми, і наведені в Переліку №578/5 по зберіганню документів на підприємстві слід виконувати одночасно, зберігаючи документи протягом того терміну, який довше.

Втім, ми вище зазначили, що фізособа-підприємець МОЖЕ використовувати Перелік №578/5 у своїй діяльності, а це означає, що перед знищенням документів, за правилами Переліку №578/5, слід дочекатись податкової перевірки (або навіть замовити її самостійно). Далі — зробити оцінку цінності (пп. 22-24 Порядку №1004**) та або знищити їх або передати на архівне зберігання.

Адже, забороняється знищувати документи без попереднього проведення експертизи їхньої цінності (п. 2.13 Переліку №578/5).

Згідно з п. 5 розділу 3 параграфу V Правил №1000/5***, у разі внесення до акта про вилучення для знищення документів, не внесених до НАФ, первинної фінансової та бухгалтерської документації до нього додається довідка про проведення перевірки органами Державної фіскальної служби з питань дотримання податкового законодавства.

Тому, навіть за умови, що йдеться про фізособу-підприємця, варто такі дослухатись до наведеного вище та приймати рішення щодо долі документів, поза межами строків зберігання, встановлені пп. 44.3-44.4 ПКУ, після проведення добровільної експертизи їх цінності. Далі, документи, які підлягають переданню на архівне зберігання, мають бути передані до НАФ. Інші документи — можна буде знищити (але з врахуванням винятку для первинної фінансової та бухгалтерської документації, а також строків, встановлених у п. 44.3-44.4 ПКУ).

Загалом, рішення приймати фізособі-підприємцю доведеться самостійно.

________________________________________

Перелік типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затв. Наказом Мінюста від 12.04.2012 N 578/5.

** Порядок утворення та діяльності комісій з проведення експертизи цінності документів, затверджений постановою КМУ від 8 серпня 2007 р. №1004.

*** Правила організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджені Наказом Мін'юсту від 18.06.2015 р. №1000/5.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/ФОП на єдиному податку

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ФОП на єдиному податку»

  • Платник ЄП ІІІ групи повертає аванс: як відобразити в декларації?
    Юрособа–платники ЄП ІІІ групи в ІІІ кварталі 2025 року частково повернув контрагенту (юрособі) грошові кошти, які були отримані як передплата в ІІІ кварталі 2023 року та були включені до складу доходу платника ЄП у цьому ж періоді. При визначенні доходу за ІІІ квартал 2025 року, чи правильно буде звернути отриманий дохід та повернену передплату в цьому періоді, чи треба все ж таки подавати уточнюючий (на суму поверненої передплати) до поданих декларацій за ІІІ та IV квартал 2023 року?
    24.10.202517
  • "Єдинник" ІІ групи перевищив чисельність працівників: які наслідки?
    ФОП на ІІ групі ЄП на протязі двох років мав 11 працівників. Чи потрібно переходити на загальну систему оподаткування? Який розмір штрафу чекає на ФОП при перевищенні ліміту працівників на спрощеній системі оподаткування (ІІ група)?
    24.10.202513
  • ФОП на ЄП за ставкою 5% отримує інформаційні послуги від нерезидента: чи нараховувати йому ПДВ на ці послуги?
    ФОП - платник єдиного податку ІІІ групи за ставкою 5%, неплатник ПДВ, отримує інформаційні послуги від нерезидента. Чи потрібно такому ФОПу нараховувати ПДВ на послуги від нерезидента і подавати звітність?
    24.10.202542
  • Які дії бухгалтера "єдинника" ІІІ групи після його смерті?
    ФОП на ІІІ групі єдиного податку помер. Які подальші дії має здійснити бухгалтер, що працював за ЦПД, щодо податкової звітності та обліку? Чи вважається державна реєстрація ФОП припиненою автоматично з дати смерті, та чи потрібно подавати ліквідаційну звітність?
    23.10.20252291
  • Виробництво та реалізація продукції ФОПом ІІ групи платникам-"загальникам"
    Чи має право фізична особа-підприємець на ІІ групі єдиного податку здійснювати виробництво та наступний продаж готової продукції суб'єктам господарювання, які перебувають на загальній системі оподаткування? Як кваліфікується така діяльність: як надання послуг чи як реалізація товару?
    23.10.202554