Самозайняті особи (фізособи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність), які мали або не мали найманих працівників, призвані на військову службу під час мобілізації або залучені до виконання обов’язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, під час особливого періоду, визначеного Законом про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, на весь період їх військової служби звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку, а також звільняються від обов’язку нарахування, сплати та подання звітності з військового збору у складі податкової звітності з ПДФО або єдиного податку (див. пп. 25 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
На це також звертають увагу і податківці відповідаючи на питання в ЗІР, 126.02: «Чи звільняються самозайняті особи, призвані на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, від обов’язку нарахування, сплати та подання звітності з військового збору у складі податкової звітності з ПДФО або ЄП відповідно до п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ?».
А якщо ФОП отримує дохід, чи поширюється ця пільга на нього? Так, про це ДПС сказала, відповідаючи на питання в ЗІР (107.01.05): «Чи має право після демобілізації ФОП – платник ЄП третьої групи, яка мобілізована протягом дії воєнного стану в Україні, не подавати податкові декларації з ЄП і не сплачувати ЄП, якщо в цей період надходили доходи?»
Розглянемо, що є підставою для звільнення.
Отже, підставою звільнення є (див. абз. 2 пп. 25 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):
- заява самозайнятої особи;
- копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу.
Отримати таке звільнення можна буде лише після демобілізації.
Якщо ФОП не підтвердить свій статус після демобілізації, то тоді доведеться нарахувати та сплатити ВЗ аналогічно єдиному податку протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні відповідно до пп. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ (див. роз’яснення ДПС в Одеській області).
А тепер ключовий момент – що ж робити ФОП саме зараз, під час проходження військової служби, якщо він продовжує діяльність? Алгоритму дій наразі немає. Вірогідніше всього законодавець думав, що мобілізований ФОП не буде працювати і першочергово скористається пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Так, відповідно до абз. 1 пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225.
Порядком №225 визначено перелік підстав неможливості виконання платником податків – фізичною особою, зокрема самозайнятою особою, податкових обов’язків, крім підстав, встановлених пп. 102.6.1 – 102.6.5 ПКУ, однією з яких є призов на військову службу під час загальної мобілізації або перебування в підрозділах територіальної оборони (пп. 4 п. 2 розд. ІІ Порядку №225).
Враховуючи зазначене, ПКУ нам пропонує спочатку подати заяву та підтвердні документи щодо мобілізації ФОП і скористатися пп. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ щодо відстрочки подачі звітів та сплати податків.
А вже після демобілізації надати підтвердні документи відповідно до пп. 25 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ і отримати звільнення від сплати ВЗ, ЄП та подання звітності.
Тобто, якщо ФОП після демобілізації буде подано заяву щодо звільнення від обов’язку нарахування, сплати і подання податкової звітності з єдиного податку та копію військового квитка або копію іншого документа, виданого відповідним державним органом, то декларацію подавати не потрібно навіть за умови, що були доходи.
Процедура насправді не з простих. На нашу думку, наразі це єдиний варіант отримати звільнення в межах ПКУ. Звичайно залишається варіант подати інформацію щодо мобілізації через ЕК платника в довільній формі. Однак не зрозуміло, наскільки це буде аргументом для ДПС.
Адже логіка проста: немає декларації - немає нарахувань. Тому для уникнення непорозумінь з податковими органами доцільно подати запит на ІПК або чекати додаткових роз’яснень.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити