Відповідно до ст. 39 Закону про ТОВ та ТДВ, виконавчий орган товариства здійснює управління поточною діяльністю товариства. До компетенції виконавчого органу товариства належить вирішення всіх питань, пов’язаних з управлінням поточною діяльністю товариства, крім питань, що належать до виключної компетенції загальних зборів учасників та наглядової ради товариства (у разі утворення). Виконавчий орган товариства є одноосібним. Назвою одноосібного виконавчого органу є "директор", якщо статутом не передбачена інша назва.
Закон про бухоблік прямо передбачає право власника або керівника підприємства самостійно вести бухоблік і складати фінансову звітність (ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік). Позбавлені права на застосування цієї форми ведення бухобліку лише підприємства, які зобов’язані публікувати свою фінзвітність (вони перелічені в ст. 14 Закону про бухоблік), у тому числі підприємства, що становлять суспільний інтерес (їх визначення надає абзац 21 ст. 1 Закону про бухоблік), та бюджетні установи.
В поточній редакції Інструкції №492 однією з новацій є скасування подання клієнтами банків під час відкриття рахунків картки зі зразками підписів: відтепер розпоряджатимуться рахунком на підставі переліку осіб, які відповідно до законодавства мають на це право, що не потребує нотаріального посвідчення. У разі зміни або доповнення переліку осіб, які мають право розпоряджатись рахунком клієнта банку, до банку подають/надсилають оновлений перелік розпорядників рахунком та документи, що підтверджують їхні повноваження. Його надають у довільній формі, якщо банк не передбачив інше своїми внутрішніми документами (лист НБУ від 07.02.2019 р. №57-0007/7109).
Зверніть увагу: розписуватися «один за всіх» директор, як єдиний працівник на підприємстві, може і в касових документах. Річ у тому, що пп. 25, 26 Положення №148 дозволяють замість головного бухгалтера підписувати ПКО (основну частину і відривну квитанцію) і ВКО іншій особі, уповноваженій керівником підприємства. Аналогічним чином, згідно з п. 45 Положення №148, за відсутності в штатному розписі підприємства посади «касир», керівник наказом може покласти такі обов’язки на бухгалтера або іншого працівника (зрозуміло, з укладенням договору про повну матеріальну відповідальність).
Тоді підписувати касові документи в усіх необхідних графах буде саме директор. Наприклад, на видатковому ордері свій підпис доведеться проставити в полях «Керівник», «Головний бухгалтер», «Видав касир».
Подання звітності
За загальним правилом ч. 1 ст. 11 Закону про бухоблік, фінансову звітність підписують керівник і бухгалтер підприємства. Жодних винятків для випадку, коли обидві ці функції суміщує в собі один працівник, Закон про бухоблік не передбачає.
Тому, якщо подається паперовий варіант фінзвітності для органів статистики, то директор може проставити свій підпис в обох полях: «Керівник» і «Головний бухгалтер».
З іншого боку, фінзвітність на сьогодні є додатком до декларації з податку на прибуток (додаток ФЗ), тобто невід’ємною частиною податкової звітності. Тому до її заповнення потрібно застосовувати ті ж правила, що й до податкової звітності (принаймні це стосується тієї фінзвітності, яку ви направляєте податківцям).
Щодо податкової звітності пп. 48.5.1 ПКУ говорить таке: у разі ведення бухобліку і надання податкової звітності безпосередньо керівником декларацію підписує лише керівник. Іншими словами (див. категорію 129.02, ЗІР), при складанні податкової звітності директор ставить свій підпис тільки в полі «Керівник», а в полі «Головний бухгалтер» - прочерк.
Створення звітності в електронному вигляді завершується накладенням на неї ЕЦП підписанта (підписантів), електронної печатки підприємства (за наявності), в порядку, передбаченому для аналогічного документа в паперовому вигляді (п. 3 розд. ІІ Порядку №557). Тому ЕЦП накладається таким чином:
1) першим накладається ЕЦП керівника;
2) другим — ЕЦП, який є аналогом печатки підприємства.
Зверніть увагу, що про покладання функцій бухгалтера на директора підприємства потрібно повідомити податківців. Для цього вам слід у десятиденний строк з дня прийняття такого рішення подати заяву за формою №1-ОПП з відміткою «Зміни» «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку» (пп. 9.3 розд. IX Порядку №1588).
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити