• Посилання скопійовано

Виконавчий орган підприємства в особі його директора здійснює управління поточною діяльністю підприємства

На підприємстві звільнився головний бухгалтер. Чи має право директор одноосібно підписувати банківські документи та звітність до податкової?

Відповідно до ст.  39 Закону про ТОВ та ТДВ, виконавчий орган товариства здійснює управління поточною діяльністю товариства. До компетенції виконавчого органу товариства належить вирішення всіх питань, пов’язаних з управлінням поточною діяльністю товариства, крім питань, що належать до виключної компетенції загальних зборів учасників та наглядової ради товариства (у разі утворення). Виконавчий орган товариства є одноосібним. Назвою одноосібного виконавчого органу є "директор", якщо статутом не передбачена інша назва.

Закон про бухоблік прямо передбачає право власника або керівника підприємства самостійно вести бухоблік і складати фінансову звітність (ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік). Позбавлені права на застосування цієї форми ведення бухобліку лише підприємства, які зобов’язані публікувати свою фінзвітність (вони перелічені в ст. 14 Закону про бухоблік), у тому числі підприємства, що становлять суспільний інтерес (їх визначення надає абзац 21 ст. 1 Закону про бухоблік), та бюджетні установи.

В поточній редакції Інструкції №492 однією з новацій є скасування подання клієнтами банків під час відкриття рахунків картки зі зразками підписів: відтепер розпоряджатимуться рахунком на підставі переліку осіб, які відповідно до законодавства мають на це право, що не потребує нотаріального посвідчення. У разі зміни або доповнення переліку осіб, які мають право розпоряджатись рахунком клієнта банку, до банку подають/надсилають оновлений перелік розпорядників рахунком та документи, що підтверджують їхні повноваження. Його надають у довільній формі, якщо банк не передбачив інше своїми внутрішніми документами (лист НБУ від 07.02.2019 р. №57-0007/7109).

Зверніть увагу: розписуватися «один за всіх» директор, як єдиний працівник на підприємстві, може і в касових документах. Річ у тому, що пп. 25, 26 Положення №148 дозволяють замість головного бухгалтера підписувати ПКО (основну частину і відривну квитанцію) і ВКО іншій особі, уповноваженій керівником підприємства. Аналогічним чином, згідно з п. 45 Положення №148, за відсутності в штатному розписі підприємства посади «касир», керівник наказом може покласти такі обов’язки на бухгалтера або іншого працівника (зрозуміло, з укладенням договору про повну матеріальну відповідальність).

Тоді підписувати касові документи в усіх необхідних графах буде саме директор. Наприклад, на видатковому ордері свій підпис доведеться проставити в полях «Керівник», «Головний бухгалтер», «Видав касир».

 

Подання звітності

За загальним правилом  ч. 1 ст. 11 Закону про бухоблік, фінансову звітність підписують керівник і бухгалтер підприємства. Жодних винятків для випадку, коли обидві ці функції суміщує в собі один працівник, Закон про бухоблік не передбачає.

Тому, якщо подається паперовий варіант фінзвітності для органів статистики, то директор може проставити свій підпис в обох полях: «Керівник» і «Головний бухгалтер».

З іншого боку,  фінзвітність на сьогодні є додатком до декларації з податку на прибуток (додаток ФЗ), тобто невід’ємною частиною податкової звітності. Тому до її заповнення потрібно застосовувати ті ж правила, що й до податкової звітності (принаймні це стосується тієї фінзвітності, яку ви направляєте податківцям).

Щодо податкової звітності пп. 48.5.1 ПКУ говорить таке: у разі ведення бухобліку і надання податкової звітності безпосередньо керівником декларацію підписує лише керівник. Іншими словами (див. категорію 129.02, ЗІР), при складанні податкової звітності директор ставить свій підпис тільки в полі «Керівник», а в полі «Головний бухгалтер» - прочерк.

Створення звітності в електронному вигляді завершується накладенням на неї ЕЦП підписанта (підписантів), електронної печатки підприємства (за наявності), в порядку, передбаченому для аналогічного документа в паперовому вигляді (п. 3 розд. ІІ Порядку №557). Тому ЕЦП накладається таким чином:

1) першим накладається ЕЦП керівника;

2) другим — ЕЦП, який є аналогом печатки підприємства.

Зверніть увагу, що про покладання функцій бухгалтера на директора підприємства потрібно повідомити податківців. Для цього вам слід у десятиденний строк з дня прийняття такого рішення подати заяву за формою №1-ОПП з відміткою «Зміни» «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку» (пп. 9.3 розд. IX Порядку №1588).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михаил

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Звітність»