• Посилання скопійовано

Бюджетне відшкодування ПДВ: коли можна скористатись та яка відповідальність?

У липні-вересні 2015 р. підприємство не декларувало бюджетне відшкодування ПДВ, а весь від'ємний ПДВ перенесло до рядка 23.3 і 24 декларації з ПДВ. У листопаді 2015 р. усе-таки задекларовано відшкодування у рядку 23.2 звітної декларації. Чи треба подавати уточнюючі розрахунки за липень-жовтень 2015 р.? Чи буде штраф за завищення бюджетного відшкодування?

Згідно із ст. 200 ПКУ, сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду. 

При від’ємному значенні різниці, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації,

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

П. 200.5 ПКУ встановлює додаткові обмеження для можливості бюджетного відшкодування. Не мають права на отримання бюджетного відшкодування особи, які:

- були зареєстровані як платники цього податку менш ніж за 12 календарних місяців до місяця, за наслідками якого подається заява на бюджетне відшкодування (крім нарахування податкового кредиту внаслідок придбання або спорудження (будівництва) основних фондів);

- мали обсяги оподатковуваних операцій за останні 12 календарних місяців менші, ніж заявлена сума бюджетного відшкодування (крім нарахування податкового кредиту внаслідок придбання або спорудження (будівництва) основних фондів).

За п. 200.7 ПКУ платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації. 

Звісно, заявлені суми бюджетного відшкодування перевіряються податківцями під час камеральної або документальної перевірки (див., наприклад, лист ДФС України від 07.07.2015 р. №24403/7/99-99-15-01-01-17). Згідно із п. 200.14 ПКУ, якщо за результатами перевірки контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:

а) у разі заниження заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування щодо суми, визначеної контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого заниження та підстави для її вирахування. У цьому випадку вважається, що платник податку добровільно відмовляється від отримання такої суми заниження як бюджетного відшкодування у звітному (податковому) періоді, та зараховує таку суму заниження до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду;

б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;

в) у разі з'ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

Таким чином, доходимо до висновку, що скористатися бюджетним відшкодуванням можуть тільки ті особи, які мають на це право і відповідають критеріям, зазначеним вище. Ті особи, які мають у звітному періоді відємне значення ПДВ, але не відповідають таким критеріям, не мають права у такому періоді вимагати бюджетного відшкодування. Тому, якщо відємне значення ПДВ було сформовано в липні-жовтні 2015 р., але критеріям, які давали б право на бюджетне відшкодування, підприємство не відповідало, то цілком правильно, що воно не користувалося бюджетним відшкодуванням в цих звітних періодах, і подавати уточнюючі розрахунки до декларацій з ПДВ за ці періоди не потрібно. Якщо право на бюджетне відшкодування у підприємства виникло тільки у листопаді 2015 р., в тому числі, за сумами від'ємного значення ПДВ, які виникли у липні-жовтні 2015 р., то правильно, що саме в листопаді 2015 р. підприємство скористалося таким правом.

Якщо ж підприємство мало таке право в липні-жовтні 2015 р., але не скористалося ним, то перевірка від податківців виявить факт заниження в таких звітних періодах суми бюджетного відшкодування. В такому випадку, як зазначено у п. 200.14 ПКУ, вважається, що платник податку добровільно відмовляється від отримання такої суми заниження як бюджетного відшкодування у звітному (податковому) періоді, та зараховує таку суму заниження до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду. Що у підприємсва, власне, і відображено в деклараціях, тому подавати уточнюючі розрахунки за липень-жовтень 2015 р. навіть у цьому випадку теж не потрібно.

Але, зверніть увагу на те, що в поточній редакції ПКУ вже відсутня норма, яка б давала право на включення таких сум (заниження) до суми бюджетного відшкодування наступних звітних періодів. Прямої заборони на таке включення теж немає, але чи вирішать податківці, що в цьому випадку порушено порядок формування заявленої суми бюджетного відшкодування, чи ні, це у кожному випадку вирішуватиметься по-різному. На нашу думку, відсутність заборони означає, що платник податку відмовився від права на бюджетне відшкодування тільки в конкретному звітному періоді, але може без перешкод скористатися ним відносно суми такого заниження в наступних звітних періодах.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відображення залишку від’ємного значення у декларації з ПДВ після перевірки
    Як в окремому блоці таблиці «Збільшено/зменшено залишок від’ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу на підставі податкового повідомлення-рішення та/або уточнюючих розрахунків» декларації з ПДВ зазначати суму залишку від’ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу?
    26.08.202523
  • Як в обліку та звітності з ПДВ відображається зарахування зустрічних однорідних вимог за договорами поставки товарів/послуг, за якими було здійснено попередню оплату?
    Платники податку зобов’язані скласти один на одного РК, складені за фактом отримання авансу за непоставлені товари/послуги та зареєструвати їх в ЄРПН. При цьому зменшення ПЗ відображається у рядку 7.1 розд. І декларації з ПДВ продавця, а зменшення ПК покупця – у рядку 14 розд. ІІ декларації покупця. При заповненні рядка 14 декларації обов’язково слід подати дод. 1 до декларації, формою якого передбачено заповнення табл. 2.2 розд. ІІ додатка 1 до декларації, яка заповнюється в розрізі контрагентів
    26.08.202531
  • Подання нової Таблиці даних платника ПДВ на послуги
    Платник ПДВ має враховану Комісією ДПС Таблицю даних платника ПДВ на коди товарів згідно з УКТ ЗЕД. Наразі виникла необхідність додати до видів діяльності також надання послуг. Чи можна подати окрему Таблицю на послуги, і чи не скасує така нова Таблиця дію попередньої, вже врахованої Таблиці на товари?
    26.08.2025175
  • Зміна призначення передоплати від нерезидента за послуги: які наслідки з ПДВ?
    Підприємство у квітні отримало передплату від нерезидента за послуги, які не оподатковуються ПДВ. Відобразили цю суму рядку 5 декларації з ПДВ та у додатку 4 до неї за квітень. В липні надали цьому нерезиденту послуги, які оподатковуються ПДВ, зареєстрували ПН. А наприкінці липня отримали від нерезидента лист, в якому він просить частину авансу квітня зарахувати в оплату послуг, наданих в липні. Які ПДВ – наслідки такої операції?
    25.08.202521
  • Знищено товар, за яким постачальник простив борг: що з ПДВ?
    ТОВ має кредиторську заборгованість за отриманими товарами. Постачальник погодився на прощення заборгованості, але внаслідок бойових дій залишки цих товарів на складі були знищені. Чи потрібно нараховувати ПЗ з ПДВ відповідно до пп.198.5 ПКУ?
    25.08.2025192