• Посилання скопійовано

При повторному прийнятті на роботу можна використовувати стару особову картку

На підприємстві чимало працівників незабаром після звільнення знову влаштовуються на роботу. Чи повинне підприємство щоразу заводити нову особову картку?

Питання: На підприємстві чимало працівників (як основних, так і сумісників) незабаром після звільнення знову влаштовуються на роботу, і це періодично повторюється. Чи повинне підприємство щоразу заводити на кожного такого працівника нову особову картку?

Відповідь: Одразу зазначимо, що обов'язковості ведення особових карток як форм первинного обліку чинним законодавством не передбачено. Форма №п-2 «Особова картка працівника», затверджена наказом Держкомстату і Міноборони від 25.12.2009 р. №495/656, є типовою формою первинної облікової документації. Цей наказ, яким затверджено типову форму, в Міністерстві юстиції не зареєстрований (типові форми не підлягають державній реєстрації), а отже, не є обов'язковим до виконання.

Свого часу Держкомстат у листі від 24.06.2005 р. №14/1-2-25/58 зазначав, що згідно з п. 5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою КМУ від 28.12.92 р. №731, чинна на той момент форма №п-2 не підлягала державній реєстрації у Мін'юсті. Однак, на думку Держкомстату, ця форма була обов'язковою для застосування. Ми не підтримуємо цей погляд, адже не зареєстровані в Мін'юсті документи не можуть встановлювати обов'язкових правил поведінки. 

Згідно з ч. 5 ст. 8 Закону про бухоблік (1), розробка систем і форм внутрішньогосподарського обліку (2) належить до компетенції підприємства і здійснюється підприємством самостійно. Тож підприємство для ведення первинного кадрового обліку може використовувати, зокрема, форму №п-2 — загалом, в окремих частинах або з доповненнями чи взагалі не використовувати цієї форми.

----1----

Закон України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

----2-----

Згідно зі ст. 1 Закону про бухоблік, внутрішньогосподарський (управлінський) облік — система обробки та підготовки інформації про діяльність підприємства для внутрішніх користувачів у процесі управління підприємством.

--------------

Ну і, звичайно, чинне законодавство не передбачає обов'язковості заведення на кожну людину нової особової картки щоразу, коли її знову приймають на роботу на це ж підприємство (облік щодо неї можна вести як у новій, так і в старій обліковій картці, або з допомогою інших форм обліку).

Щоправда, форма №п-2 не пристосована для неодноразового прийняття та звільнення, адже її графа «Дата і причина звільнення (підстава)» є завершальною і розміщена наприкінці форми. Оскільки ж ця форма є типовою, підприємство може доопрацювати її, наприклад, доповнивши розділ IV «Призначення і переведення» додатковою графою (графами) «Дата і причина звільнення», «Номер наказу про звільнення».

На підприємствах, які мають справу з неодноразовим прийняттям-звільненням одних і тих самих осіб (найчастіше так трапляється із сумісниками, яких часто приймають за строковими трудовими договорами на час виконання певної роботи), нерідко використовують ті самі особові картки, а в разі формування особових справ із кадровими документами (копії документів про освіту, професійний рівень, оригінали заяв, копії наказів про прийняття, переведення, звільнення, надання відпусток тощо), після повторного прийняття того ж самого працівника на роботу, зручніше використовувати ту саму особову справу.

Якщо зазначена ситуація є характерною для підприємства, йому можна рекомендувати передбачити особливості застосування первинної облікової документації у таких випадках у наказі про організацію документообігу чи іншому внутрішньому нормативному документі.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Кравчук Олексій, д.ю.н., аудитор

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • З відрядження у щорічну відпустку: відшкодування вартості зворотного квитка неприбутковою організацією
    Працівник неприбуткової організації (представниство іноземної компанії в Україні, яке є неплатником податків) їде в закордонне відрядження і після його закінчення залишається за кордоном у щорічній відпустці. Повертається на тиждень пізніше, ніж зазначено в Наказі про відрядження. Але наказом директора узгоджена відпустка і все прописано в Положенні про відрядження. Чи може неприбуткова організація відшкодувати повну вартість зворотного квитка?
    22.08.202524
  • Врахування річної премії при розрахунку відпускних
    Директору в червні 2025 р. нарахували і виплатили річну премію за 2024 рік в сумі 100 тис. грн, він пішов у відпустку з 18.08.2025 р. за період з 08.2024 по 07.2025 р. В яких місяцях потрібно враховувати цю премію для нарахування відпускних?
    22.08.2025122
  • Включення першого місяця роботи до розрахунку лікарняних
    Працівника прийнято на роботу 02.09.2024 р., оскільки 1 вересня було в неділю. Лікарняний надано з 21.07.2025 р. по 28.07.2025 р. Чи враховується вересень 2024 року до розрахункового періоду для обчислення середньоденної заробітної плати?
    22.08.2025131
  • Лікарняний під час відпустки: перенесення та розрахунок
    Якщо працівник пішов у відпустку і під час відпустки відкрито лікарняний, то дні відпустки переносяться пізніше і сам розрахунок проводимо по-новому?
    22.08.2025118
  • З окладу за якою посадою проводиться доплата за виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника?
    На підприємстві є єдиний бухгалтер, який виконує функцію головного бухгалтера (так як він тривалий час не з'являється на роботу) з доплатою 50% окладу. Загальна зарплата за місяць становить 15500,00 (10000 - оклад бухгалтера+5500 - 50% окладу головного бухгалтера.) В квітні бухгалтер йде у відпустку і його обов'язки буде виконувати директор. З якого окладу робити 50% доплати директора за тимчасове виконання обов'язків бухгалтера: з окладу бухгалтера чи окладу бухгалтера +50% доплати за виконання обов'язків головного бухгалтера -15000,00?
    21.08.2025293