• Посилання скопійовано

Візити контролерів у 2018 році. Кого чекати з перевірками?

Хто може прийти на перевірки у 2018 році?

Два місяці діяла повна заборона на проведення планових перевірок контролюючими органами, а позапланові можна було проводити лише у виключних випадках. Ця заборона містилася у Законі №1728.

Але 23 лютого ситуація змінилася. Саме цього дня набрала чинності Постанова №1104, якою Кабінет Міністрів України визначив перелік органів, на які не поширюється дія мораторію. З переліком цих органів можна ознайомитися тут. Тепер маємо фактично три групи органів, які наділені різним обсягом прав щодо проведення перевірок. Давайте розбиратися.

Група 1. Нічого не змінилося

Є органи, на які Закон про держнагляд не поширюється. Ці органи проводитимуть перевірки, ревізії й інші заходи контролю так, як вони це робили раніше, — відповідно до «своїх» окремих законів.Більшість контролюючих органів під час проведення перевірок керуються Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (Закон про держнагляд). Саме цей закон визначає підстави і порядок проведення перевірок, права контролюючих органів та суб'єктів господарювання.

Оскільки на ці органи не поширюється Закон про держнагляд, то й мораторій на перевірки їх ніяк не стосувався і не стосується (див. таблицю 1).

Таблиця 1

Група 1. Нічого не змінилося

Орган контролю Предмет контролю
Національний банк України
Банківський нагляд.
Валютний контроль — операції з іноземною валютою
Митниці ДФС Митний контроль на кордоні
Державна служба експортного контролю України Експортний контроль — контроль за ввезенням/вивезенням військових товарів та товарів подвійного призначення
Державна аудиторська служба України Дотримання бюджетного законодавства
Антимонопольний комітет України Дотримання законодавства про захист економічної конкуренції
Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення Контроль у сфері телебачення та радіомовлення
Органи ринкового нагляду:
  • Укртрансбезпека;
  • Держархбудінспекція;
  • ДСНС (пожежники);
  • Держпраці;
  • Держлікслужба;
  • Держекоінспекція;
  • Держпродспоживслужба
Контроль відповідності нехарчової продукції встановленим вимогам.
Перелік продукції, яка підлягає контролю, та компетенцію кожного з органів ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції визначено в Постанові КМУ від 28.12.2016 р. №1069

На цьому ми завершуємо з Групою 1 і далі будемо переходити до органів, яким Уряд дозволив проводити перевірки. Постанова №1104, якою уряд визначив перелік органів, на які не поширюється дія мораторію, містить аж 24 позиції. Серед цих органів чомусь є і ті, на які мораторій і так не поширювався (Група 1), як-от Нацбанк чи Держекспортконтроль. З цими органами ми вже з'ясували, тому перейдімо до тих, кого справді вивели з-під мораторію.

Група 2. Виведені з-під мораторію

У Постанові Кабміну №1104 є органи, які повністю виведені з-під дії мораторію на перевірки. Це, наприклад, Держгеокадастр, який контролює в агропромисловому комплексі дотримання земельного законодавства, використання та охорону земель усіх категорій і форм власності, дотримання вимог до родючості ґрунтів.

Також є у цій Постанові і органи, які виведені з-під дії мораторію тільки в певній частині своїх повноважень. Так, Держекоінспекції дозволили здійснювати контроль тільки за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки.

Розберемось детальніше, як органи, які виведені з-під мораторію, будуть проводити перевірки у 2018 році.

 

Позапланові перевірки

Розпочнемо з позапланових перевірок, тому що у списку органів, які виведені з-під дії мораторію, є органи, які проводять позапланові перевірки тільки з підстав, визначених Законом про держнагляд, а є і ті, які керуються своїми профільними законами.

Усе про перевірки і перевіряючих – у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись,як це виглядає?

Тому для позапланових перевірок групу 2 ми розділимо на дві підгрупи. Єдина відмінність між цими підгрупами — це підстави проведення позапланової перевірки. Для підгрупи 2.1 — підстави для проведення позапланових перевірок визначені у профільних законах, для підгрупи 2.2 — такі підстави єдині для всіх і містяться у ст. 6 Закону про держнагляд. Тепер детальніше.

Підгрупа 2.1. Свої порядки

Є сфери, перевірки у яких регулюються як Законом про держнагляд, так і окремими «спеціальними» законами. Одразу наведемо декілька прикладів, щоб стало зрозуміло, про кого ми ведемо мову. Державна фіскальна служба України при проведенні податкових перевірок керується Податковим кодексом України. Державна архітектурно-будівельна інспекція та місцеві органи архітектурно-будівельного контролю при проведенні перевірок керуються Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності». При цьому певні положення Закону про держнагляд також поширюються на ці органи, однак підстави позапланових перевірок завжди визначаються відповідно до профільних законів.

Ось перелік цих органів та відповідних профільних законів (див. таблицю 2).

Таблиця 2

Група 2. Виведені з-під мораторію

Підгрупа 2.1. Свої порядки
Контролюючий орган Профільний закон
Державна фіскальна служба України
Державна інспекція ядерного регулювання України Закон України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку»
Державна архітектурно-будівельна інспекція України
Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва
Виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад
Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності»
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Закон України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
Рішення НКЦПФР №161 та №1178
Державна авіаційна служба України Повітряний кодекс України
Органи ліцензування:
  • Міністерство екології та природних ресурсів України (Мінприроди)
  • Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба)
  • Державна служба України з питань праці (Держпраці)
Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності»
Держпраці та виконавчі органи міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад Постанова Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 р. №295

Після 23 лютого перевірки всіх цих органів вивели з-під дії мораторію. Це означає, що з 23 лютого ці контролюючі органи можуть проводити перевірки у звичайному режимі.

Як ми вже зазначали, підстави позапланових перевірок для підгрупи 2.1 визначені у профільних законах.

Для прикладу, органи архітектурно-будівельного контролю можуть проводити позапланові перевірки з таких підстав:

1) бажання підприємства;

2) протягом 3 місяців після подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт чи декларації про готовність об'єкта до експлуатації виникла необхідність перевірити достовірність даних у цих документах;

3) виявлено факт самочинного будівництва;

4) необхідно перевірити виконання приписів, винесених за результатами попередніх перевірок;

5) вимога головного інспектора будівельного нагляду ДАБІ про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом;

6) скарга фізичної чи юридичної особи на порушення містобудівного законодавства;

7) вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Для інших органів із підгрупи 2.1 підстави для позапланових перевірок будуть частково відрізнятися. Тому у кожному конкретному випадку потрібно звертатися до профільного закону саме того органу із підгрупи 2.1, який прийшов з перевіркою.

Підгрупа 2.2. Загальний порядок

У цю підгрупу ми віднесемо ті контролюючі органи, які виведені з-під мораторію і будуть проводити позапланові перевірки за наявності підстав, які визначені Законом про держнагляд. Для підгрупи 2.2 підстави для проведення перевірки — однакові і визначені у Законі про держнагляд.

Які це органи?

1. Державна екологічна інспекція України, але тільки в частині контролю за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки.

2. Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками.

3. Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України.

4. Державна служба геології та надр України.

5. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру.

6. Державна служба України з питань праці.

7. Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, але тільки в частині здійснення:

  • ветеринарно-санітарного контролю;
  • контролю за дотриманням санітарного законодавства;
  • контролю за безпечністю та окремими показниками якості харчових продуктів;
  • контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів;
  • державного нагляду у сферах карантину та захисту рослин.

8. Державна служба України з надзвичайних ситуацій (пожежники), але тільки в частині здійснення контролю стосовно наступних об'єктів:

  • об'єкти соціальної сфери (заклади оздоровлення та відпочинку дітей; інтернати; заклади дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та спеціалізованої освіти);
  • суб'єкти господарювання з високим ступенем ризику.

Підстави для проведення позапланової перевірки для підгрупи 2.2:

1) бажання підприємства;

2) виявлення недостовірних даних у документах обов'язкової звітності, якщо підприємство не уточнило дані протягом місяця з дня подання документа. Якщо контролюючий орган виявив помилку у таких документах, то він повідомляє про це підприємство і надає йому 10 днів для її виправлення;

3) перевірка приписів/розпоряджень, які контролюючий орган виніс за результатами попередньої перевірки;

4) неподання підприємством обов'язкової звітності два звітні періоди підряд;

5) доручення Прем'єр-міністра України про перевірку підприємств у відповідній сфері;

6) аварія, смерть потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що були пов'язані з діяльністю підприємства.

Важливо, що під час проведення позапланової перевірки контролюючі органи можуть перевіряти тільки ті обставини, які стали підставою для проведення позапланової перевірки.

Планові перевірки (щодо групи 2 загалом)

Група 2 (органи, які Кабмін вивів з-під дії мораторію після 23 лютого) може проводити планові перевірки у звичайному режимі.

Такі планові перевірки можна проводити тільки відповідно до річних планів. Ці плани контролюючі органи затверджують і оприлюднюють на своїх веб-сайтах до 1 грудня.

Надалі зміни до затверджених планів перевірок можна вносити тільки для виправлення технічних помилок. Саме тому всі планові перевірки, які припадали на період з 01.01.2018 по 23.02.2018, цього року вже не відбудуться.

Плани перевірок підгрупи 2.2 можна знайти на єдиному інформаційному ресурсі за цією адресою. Достатньо просто ввести код підприємства і перевірити, чи включили його до плану.

З органами з підгрупи 2.1 трохи складніше. Деякі з них об'єднали свої плани, і їх також можна знайти за наведеним посиланням. Проте є деякі органи (як-от ДФС), які розмістили плани перевірок тільки на своєму сайті. Тому якщо ваше підприємство може потрапити в коло інтересів органів із підгрупи 2.1, рекомендуємо зайти на сайти відповідних органів і перевірити, чи є ви у плані перевірок цього органу на 2018 рік.

Група 3. Під мораторієм

Усі інші перевірки залишаються під дією мораторію до кінця 2018 року. Можливо, Кабмін протягом року внесе зміни до своєї постанови і доповнить перелік органів, які мають право проводити перевірки. Про це ми будемо повідомляти додатково.

Що означає мораторій для цих органів?

Планові перевірки

Закон забороняє таким органам у 2018 році проводити планові перевірки всіх підприємств та фізичних осіб — підприємців.

Позапланові перевірки

Натомість закон передбачає шість підстав для проведення позапланових перевірок:

1) скарга фізичної особи (якщо згоду на таку перевірку надасть Державна регуляторна служба України);

2) бажання підприємства;

3) рішення суду;

4) аварія, смерть потерпілого внаслідок нещасного випадку (якщо це пов'язано з діяльністю підприємства);

5) подія, яка має значний негативний вплив на людину, навколишнє середовище та безпеку держави. Поки ніхто не знає що це за такі події, тому що критерії для визначення негативного впливу має встановити Кабінет Міністрів України;

6) перевірка виконання припису, винесеного за результатами попередньої перевірки.

Цей перелік є вичерпним.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Контролюючі органи і перевірки»