• Посилання скопійовано

Анулювання податковою реєстрації платника ПДВ можна оскаржити

Податкова вирішила анулювати реєстрацію платника ПДВ. Чи може бути оскаржене таке рішення і як саме?

Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за ініціативою податкового органу може бути оскаржене в адміністративному порядку відповідно до вимог ст. 56 ПКУ або ж у судовому (п. 5.6 Положення №1394).

У разі адміністративного оскарження анулювання реєстрації платником ПДВ варто пам'ятати, що рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за ініціативою податкового органу


може бути скасоване податковим органом вищого рівня під час проведення процедури його адміністративного оскарження та в інших випадках у разі встановлення невідповідності такого рішення до актів законодавства, а також у разі скасування судових рішень чи записів у Єдиному державному реєстрі, на підставі яких було прийняте рішення про анулювання реєстрації. Так, відповідно до пп. 5.6.1 Положення №1394, підставою для внесення до Реєстру запису про скасування анулювання реєстрації, що відбулася за ініціативою податкового органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення податкового органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ під час адміністративного оскарження. Відповідне рішення з копіями необхідних документів надсилаються до центрального органу ДПС для внесення змін до Реєстру.

У разі скасування рішення про анулювання реєстрації податковий орган видає платникові ПДВ нове свідоцтво (за новим номером) замість старого на підставі реєстраційної заяви з позначкою «Перереєстрація» та рішення про скасування анулювання реєстрації. Конкретних строків подання такої заяви на специфічну «перереєстрацію» не прописано, але, на думку автора, це слід зробити протягом 10-ти робочих днів від дати скасування рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ (див. норми п. 4.1 Положення №1394).

Зауважимо, що в такому випадку дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а датою початку дії нового свідоцтва та датою анулювання старого свідоцтва є дата внесення відповідного запису до Реєстру (пп. 5.6.2 Положення №1394). Нове свідоцтво, на думку автора, платникові ПДВ мають надати протягом 5-ти робочих днів від дня отримання податковим органом реєстраційної заяви з позначкою «Перереєстрація» (виходячи з приписів п. 4.2 Положення №1394).

Якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа все ж таки зареєструвалася платником ПДВ повторно, податківці видають платникові ПДВ нове свідоцтво (за новим номером) у тому ж порядку, що і під час перереєстрації. Датою повторної реєстрації платником ПДВ тепер буде дата попередньої реєстрації платником ПДВ, а нове свідоцтво діятиме від дати скасування попереднього (пп. 5.6.3 Положення №1394).

При цьому виходячи зі згаданих вище норм як Положення №1394, так і ПКУ, попри відновлення реєстрації платником ПДВ (при оскарженні в адміністративному чи в судовому порядку) за період, коли реєстрацію було скасовано, платник податку не має права на виписування податкових накладних та на нарахування податкового кредиту та відповідно на отримання бюджетного відшкодування. Зокрема, це зазначають податківці у підкатегорії 101.01.05 ЄБПЗ.

Може виникнути питання: а якщо реєстрацію платником ПДВ все ж таки відновлено і виходячи з норм Положення №1394 розриву у реєстрації немає (особа вважатиметься платником ПДВ з дати реєстрації, яку безпідставно анулювали), то чи не потрібно за період, коли реєстрацію було скасовано, нарахувати ПЗ з ПДВ за постачаннями товарів/послуг? На нашу думку, так вчиняти не треба, адже ви не були платником ПДВ. Звітувати за такий період теж не слід.

Якщо ви все ж таки не зможете відновити своє право бути платником ПДВ (в адміністративному чи в судовому порядку), не слід забувати про приписи п. 181.1 ПКУ. У ньому передбачено: якщо загальна сума від проведення операцій з постачання товарів/послуг-1, що підлягають оподаткуванню відповідно до р. V ПКУ (у т. ч. з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі), нарахована (сплачена) підприємству протягом 12-ти календарних місяців, загалом перевищує 300000 грн (без ПДВ), то підприємство зобов'язане зареєструватися платником ПДВ. До загального обсягу оподатковуваних операцій слід врахувати операції, що підлягають оподаткуванню ПДВ за ставкою 20% або 0%, а також операції, звільнені (ст. 197 ПКУ) та тимчасово звільнені від оподаткування ПДВ (підр. 2 р. ХХ ПКУ та міжнародні договори).

-------------1------------

За мінусом повернутих товарів/послуг, які були раніше поставлені, або повернутих продавцем сум попередньої оплати за товари/послуги (див. підкатегорію 101.01.02 ЄБПЗ). Також до цього обсягу не входить сума щодо активів за самостійним нарахуванням ПЗ при анулюванні.

----------------------------

Звісно, попри анулювання реєстрації платником ПДВ у попередні 12 календарних місяців, ви, найімовірніше, досягнете постачання (оподатковуваних операцій) товарів/послуг на суму, що перевищує 300000 грн. У такому випадку особа підпадає під обов'язкову реєстрацію. Виходячи з норми п. 183.2 ПКУ та пп. 3.5.2 Положення №1394, у випадку обов'язкової реєстрації платником ПДВ за вимогами п. 181.1 ПКУ реєстраційну заяву платника ПДВ за ф. №1-ПДВ (додаток 1 до Положення №1394) слід подати до ДПI за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) не пізніше 10-го числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому обсяг оподатковуваних операцій сукупно перевищує 300000 грн (без ПДВ).

Наприклад, реєстрацію платником ПДВ податківці анулювали на початку квітня 2013 р. На дату анулювання особа встановила досягнення обсягу постачань за останні 12 місяців у сумі 300 тис. грн (без ПДВ). Відповідно цій особі слід зареєструватися платником ПДВ (згідно з п. 181.1 ПКУ). У цьому випадку вона не пізніше 10-го числа (у загальному випадку) наступного місяця повинна подати заяву на реєстрацію платником ПДВ. При цьому радимо незалежно від того, оскаржуєте ви чи ні (у адміністративному чи судовому порядку) рішення податківців про анулювання реєстрації платником ПДВ, все ж таки подати заяву про реєстрацію платником ПДВ. Адже не завжди рішення за такими спорами бувають на користь платників податків, а обов'язкову реєстрацію вам все ж таки слід пройти — інакше на вас чекають санкції. Навіть якщо ви дізналися про анулювання реєстрації через місяць після такої негативної події, виконувати приписи п. 183.2 ПКУ (якщо ви відповідаєте таким вимогам) вам потрібно, і чимшвидше. Адже несвоєчасне подання заяви на обов'язкову реєстрацію платником ПДВ може призвести до негативних наслідків.

Крім того, варто згадати і лист ДПСУ від 08.04.2013 р., в якому податківці зазначають, що у разі усунення підстав для анулювання свідоцтва платника ПДВ (особа підтвердить своє місцезнаходження) така особа має право повторно подати реєстраційну заяву за ф. №1-ПДВ з розшифруванням підстави для реєстрації платником ПДВ відповідно до ст. 183 ПКУ (обов'язкова або за добровільним рішенням).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Рорат Василий

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Оскарження

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Оскарження»