• Посилання скопійовано

Доставка товару для двох госпсуб'єктів: розподіл витрат на підприємстві

Підприємство (на загальній системі, платник ПДВ) транспортує товар. Доставку здійснює працівник у відрядженні на авто підприємства. Одночасно працівник доставляє цим авто ще й товар іншого госпсуб'єкта (з ним є договір на доставку товару). Як відобразити в обліку витрати з одночасної доставки товару для себе і сторонньої організації?

Для початку радимо прописати в Положенні про відрядження умову про те, що під дорученням працівника у відрядженні може вважатися також доручення забрати та привезти товари іншого СГ. Чи дається таке додаткове доручення у конкретному відрядженні,  зазначається у наказі про відрядження при відрядженні за кордон (наприклад, керівник наказує відрядити Іваненко І.І. для виконання цивільно-правової дії – забрати придбаний СГ товар у м. Краків та доставити його до юрадреси СГ або забрати придбаний СГ товар у м. Краків та забрати товар у м. Краків на замовлення клієнтів СГ та доставити весь товар разом до юрадреси СГ).

Якщо СГ-покупець доставляє придбані товари власним транспортом, то він несе певні витрати на таку доставку, зокрема:

  • витрати на оплату палива;
  • зарплату водія чи витрати на відрядження працівника, ЄСВ з такої зарплати;
  • амортизацію транспорту, залученого до перевезення запасів тощо.

Зазначені витрати також відносяться до транспортно-заготівельних витрат (далі – ТЗВ), що підтвердив Мінфін у листі від 14.03.2005 р. №31-04200-30-10/3778, а також у Методрекомендаціях №373.

Відповідно до умов запитання власним ТЗ перевозяться як придбані СГ товари, так товари, придбані іншим СГ – замовником послуги із перевезення. У таких випадках необхідно розмежувати витрати між цими видами перевезень: витрати першого виду вважаються ТЗВ (як ми вже визначилися – субрахунок 286), а ось другого – витратами, понесеними для надання послуги із перевезення (виробнича собівартість послуги – рахунок 23).

Якщо на підприємстві калькулюється собівартість допоміжних підрозділів (у цьому випадку транспортного цеху, адже саме про них говорить Мінфін у вищевказаному листі), витрати розподіляються між статтями згідно з калькуляцією транспортних послуг.

Якщо ж собівартість окремо не калькулюється, то радимо тоді у Положенні про облікову політику підприємства  встановити критерії розподілу позначених витрат.

Наприклад, витрати на паливо й амортизацію авто можуть бути розподілені між ТЗВ і виробничою собівартістю послуги пропорційно до кілометражу, зазначеного в первинних документах. У зв’язку із цим радимо оформляти подорожній лист автомобіля (або інший документ про його роботу), у якому наводиться відстань транспортування. Або ж зразком розподілу може бути вага вантажу. У такому разі дані про вагу беруться із супровідних документів на товар (як «свій», так і «чужий»).

Оплата днів відрядження, добові та інші витрати, враховуючи ЄСВ можна розподілити пропорційно до часу, витраченого на відповідні поїздки.

Наприклад, підприємство перевозить власним автомобілем як придбані власні товари, так і доставляє товари замовникам послуги із доставки товару. У вересні було відряджено працівника на 5 днів за кордоном для доставки товару. Працівник заправив авто ще на території України для поїздки на суму 2400 ( в т.ч. 400 грн – ПДВ) грн. Оплата днів відрядження, добові та інші витрати водія склали 2900 грн, ЄСВ із зарплати на частину оплати днів відрядження – 500 грн. Амортизація автомобіля, нарахована в вересні в цілому склала 1000 грн. Решту часу, тобто 25 днів, авто використовувався для розвезення товару покупцям.

Відповідно до наказу про облікову політику підприємство розподіляє всі витрати на перевезення пропорційно вазі товару. А оплата днів відрядження, добові та інші витрати, враховуючи ЄСВ пропорційно до часу, витраченого на відповідні поїздки.

Згідно з даними первинних документів вага «власного» товару склала 150 кг, а «чужого» 80 кг. Тобто в цілому працівник доставив 230 кг товару.

Суму витрат, що включаються до складу ТЗВ, визначають так:

(2400 грн / 1,2 + 2900 грн + 500 грн + 1000 грн / 30 дн х 5 дн ) / 230 кг х 150 кг = 3630,44 грн.

Сума витрат, яка включається до виробничої собівартості послуги, складе:

(2400 грн / 1,2 + 2900 грн + 500 грн + 1000 грн / 30 дн х 5 дн ) / 230 кг х 80 кг = 1936,23 грн.

Такі розрахунок слід підтвердити бухгалтерською довідкою й на її підставі здійснити в обліку відповідні проведення.

Додатково див.: Оформлення доставки власного товару

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202413
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202423
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.20247
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427