• Посилання скопійовано

ОЗ з нульовою залишковою вартістю — активи чи вже ні?

Підприємство ліквідує МНМА та ОЗ з нульовою залишковою вартістю. Які наслідки будуть з ПДВ з огляду на п. 189.9 ПКУ?

Згідно зі ст. 1 Закону про бухоблік, активи — це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигід у майбутньому (аналогічне значення терміну «активи» наводиться в п. 3 НП(С)БО 1). Основні засоби повністю відповідають цьому визначенню. Якщо об'єкт ОЗ контролюється підприємством у результаті минулих подій (як правило, це придбання ОЗ, після якого ОЗ перебувають у власності такого підприємства і можуть використовуватися ним без обмежень), перебуває у справному стані та використовується в госпдіяльності, то в більшості випадків таке використання об'єкта ОЗ приводить до отримання доходу (тобто економічних вигід). 

Як бачимо, залишкова вартість не впливає на статус об'єкта ОЗ як активу, і на практиці вона іноді може виявитися нульовою, оскільки вартість об'єкта ОЗ повністю замортизовано і віднесено до складу витрат у минулих періодах. 

Питання щодо списання повністю замортизованих об'єктів ОЗ має виникати тільки тоді, коли вони перестануть відповідати критеріям визнання активу – тобто коли їх уже неможливо далі використовувати з причини їх фізичного або морального зношення. Випадки, коли ОЗ виключається зі складу активів і списується з балансу, зазначено в п. 33 П(С)БО 7: це безоплатна передача або невідповідність критеріям визнання активу. У даному випадку підприємство вирішило списати такі ОЗ, а отже, воно вважає, що вони вже не можуть використовуватися за призначенням у госпдіяльності з причини їх зношеності. Отже, такі ОЗ вже не вважаються активами та списуються.

Усі питання щодо використання та ліквідації ОЗ належать до компетенції постійно діючої комісії підприємства, створеної спеціально для вирішення таких питань. Така комісія створюється за наказом керівника підприємства.

 

Що говорять норми п. 189.9 ПКУ про ОЗ?

У абз. 1 п. 189.9 ПКУ сказано, що у разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

У даному випадку балансова вартість основних засобів дорівнює нулю, тож треба зважати на звичайні ціни, за якими такі ОЗ можуть бути продані на вільному ринку. Якщо вартість таких ОЗ вже повністю замортизована, вони повністю зношені і саме з цієї причини списуються, це може говорити про те, що іншим суб’єктам вони теж не потрібні – тобто на такі ОЗ немає вільного ринку (адже їх ніхто не хоче купувати). Відповідно, немає можливості і визначити звичайну ціну. Зважаючи на це, база оподаткування ПДВ при списанні повністю зношених ОЗ буде дорівнювати нулю. 

Крім цього, варто врахувати норми абз. 2 п. 189.9 ПКУ. Там написано, що п. 189.9 ПКУ  не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства, або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням. 

Для виконання цієї норми потрібно скласти такі документи:

  • рішення вищезазначеної комісії про ліквідацію повністю зношених ОЗ;
  • акт ліквідації повністю зношених ОЗ, у якому повинно бути зафіксовано факт ліквідації, розібрання, знищення чи утилізації ОЗ.

Ці документи і будуть слугувати підтвердженням фактичної ліквідації ОЗ та неможливості їх подальшого використання. Також за умови наявності таких документів ПДВ на звичайну ціну списаних ОЗ не нараховується.

 

Ліквідація МНМА з нульовою балансовою вартістю. 

МНМА не є основними засобами і тому для них норми п. 189.9 ПКУ не діють взагалі. Факт списання МНМА з нульовою залишковою вартістю ніяк не впливає на базу оподаткування ПДВ. При списанні МНМА ПДВ не нараховується ні на залишкову вартість МНМА (яка в даному випадку дорівнює нулю), ні на звичайну вартість таких МНМА, оскільки на них не поширюється дія п. 189.9 ПКУ.

Норми п. 198.5 ПКУ також в даному випадку не діють, оскільки такі МНМА вже використані в господарській діяльності платника ПДВ.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • ТОВ передало в оренду обладнання: нюанси обліку та оподаткування
    ТОВ – платник податку на прибуток на загальних підставах, ПДВ, виробляє будівельні матеріали на замовлення покупця з використанням його торгової марки. Виробник має на балансі обладнання та хоче передати в оренду клієнтам покупця. Чи може підприємство надати обладнання в оренду? Як відобразити дану операцію в обліку?
    Сьогодні 13:198
  • Придбання квадроциклу для військовослужбовця: відображення в обліку та оподаткування
    Приватне підприємство планує придбати квадроцикл та передати його безпосередньо військовослужбовцю. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:1516
  • Облік погашення кредиту замість банку факторинговій компанії
    : У 2012 році ТОВ отримало в банку кредит. У 2014 році банк передав кредит факторинговій компанії. Протягом 2012 – 2023 рр. між банком, НБУ, фактором тривали судові справи. Відсотки за кредитом ТОВ не виставлялися. У 2023 році кредит виставлено на аукціон і продано новому кредитору. Згодом за вимогою кредитора ТОВ відшкодувало вартість кредиту, за ціною менше балансової. Як ці операції відобразати в обліку?
    Сьогодні 12:088
  • Платник єдиного податку надає приміщення для тимчасового проживання ВПО: облік та оподаткування
    Юрособа – платник єдиного податку 4-ї групи надає приміщення для тимчасового проживання ВПО на безоплатній основі. Для отримання компенсації за спожиті комунальні послуги (електроенергію, опалення, водопостачання та ін.) юрособа щомісячно надає інформацію до селищної ради. Плату за проживання і за спожиті комунальні послуги від ВПО юрособа не отримує. Як відображати це в обліку та яке оподаткування?
    Сьогодні 11:154
  • Послуги експедитора: відображення в бухобліку
    Підприємство, яке працює за агентським договором, та є платником ЄП, надає послуги експедитора. Послуги перевезення надає сторонній перевізник. Акт від перевізника на 40 000 грн. Послуги експедитора - 5 000 грн. Виставили акт замовнику на 45 000 грн. Замовник оплатив всю суму на рахунок експедитора, а експедитор перерахував перевізнику 40 000 грн. Як відобразити в бухобліку?
    Сьогодні 10:0213