• Посилання скопійовано

Складання розрахунку коригування до податкової накладної, складеної на суму отриманого авансу

Підприємство отримало аванс за товар та склало податкову накладну за такою подією. Але потім відвантажило інші товари, ніж зазначено у податковій накладній, а також за окремим товаром було змінено ціну. Як у такому випадку потрібно скласти розрахунок коригування? Хто його має реєструвати?

Згідно з п. 192.1 ПКУ якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі РК до ПН, та зареєстрованому в ЄРПН.

Тож оскільки при відвантаженні товарів після отримання авансу відбувається зміна компенсації вартості товару, то слід відкоригувати ПЗ та ПК за такою операцією шляхом складання РК до ПН.

Порядком №1307 не встановлено, як скласти РК за двома причинами. Але, на  нашу думку, в одному РК можна провести коригування за двома причинами.

У РК щодо зміни номенклатури та ціни товарів, які було відвантажено після отримання авансу потрібно вказати у розділі Б

  • одним рядком показники зі знаком «–» щодо товарів, кількість яких не було відвантажено при постачанні;
  • другим рядком показники зі знаком «+» щодо товарів, відвантажених при постачанні.

При цьому у графі 2 РК зазначається причина коригування – «зміна номенклатури».

Тож у зв’язку зі зміною ще й ціни одного із відвантажених товарів у розділі Б РК потрібно ввести третій рядок:

  • у графі 2 потрібно вказати тип причини «зміна суми компенсації»;
  • у графах 3-6 щодо товару, за яким змінилася ціна, потрібно вказати інформацію, яку були зазначено у ПН щодо номенклатури та кількості цих товарів;
  • графи 7 та 8 не заповнюються, а ось 9 та 10, які створені для зазначення коригування вартості, потрібно заповнити. У графі 9 зазначається зміна ціни зі знаком «-» або «+» в залежності від того зменшено або збільшено ціну.
  • у графі 10 потрібно вказати кількість товару;
  • у графі 11 вказати код ставки, оскільки від неї залежить правильність заповнення розділу А РК.
  • у графі 13 вказати результати коригування.

Потім потрібно заповнити відповідні рядки розділу А РК.

У разі, якщо зміна номенклатури товарів та ціни поставлених товарів не призводять до зміни компенсації, тобто сума отриманого авансу за товар дорівнюється вартості його постачання, то розділ А РК не заповнюється й відповідно не призведе до зміни ПЗ та ПК з ПДВ.

Слід зазначити, що коригування у зв’язку з наявністю двох причин можна провести шляхом складання окремих РК за кожною із причин.

За ст. 192 ПКУ та п. 22 Порядку № 1307 РК до ПН, складений постачальником на покупця-платника ПДВ має реєструватися у ЄРПН:

  • постачальником, якщо коригування в РК не призводить до зміни компенсації вартості товару або призводить до збільшення податкових зобов’язань з ПДВ;
  • покупцем-платником ПДВ, якщо коригування в РК призводить до зменшення суми компенсації вартості товару відповідно й до зменшення суми ПЗ з ПДВ.

 

Що робити з залишком авансу та наслідки з ПДВ у цьому разі

Якщо продавцем — платником ПДВ на дату отримання попередньої (авансової) оплати були визначені податкові зобов'язання з ПДВ і надалі склалися обставини, унаслідок яких відбулася зміна умов договору, продавець — платник ПДВ має право скласти розрахунок коригування до податкової накладної та зменшити нараховану суму податкових зобов'язань з ПДВ.

1. Складання такого розрахунку можливе, наприклад, на дату підписання документа, на підставі якого кошти, отримані за одним договором постачання товарів/послуг, будуть зараховані в рахунок оплати вартості вже поставлених товарів/послуг за другим договором постачання (на які вже виписувалася датою поставки ПН).

При цьому в графі 2 розрахунку зазначається причина складання РК: «Залік попередньої оплати в рахунок поставлених товарів/послуг за іншим договором № __ від __».  Але такий залік можливий, якщо покупець надає письмове прохання про такий залік, і продавець на нього погоджується (при цьому оформляється акт взаємозаліку).

2. Якщо покупець захоче повернути суму надміру перерахованого авансу, про що письмово повідомить продавця. У такому випадку продавець знову ж має скласти РК на зменшення ПЗ з ПДВ.

Приклад. Складання РК до ПН у разі постачання товару суму не меншу, ніж отримано аванс.

ТОВ «А» отримало аванс на суму 12000 грн в т.ч. ПДВ, але відвантажено товар на суму 11160 грн.

При цьому товар А у кількості 20 одиниць за ціною 20 грн не було відвантажено. Замість нього було відвантажено товар Б у кількості 10 одиниць за ціною 10 грн. А за товаром В при постачанні було прийнято рішення про зменшення ціни на 40 грн. Кількість відвантаженого товару В – 10 шт. (завантажити Зразок).

3. Ще одним варіантом може бути, залік залишку авансу у розрахунок майбутнього постачання товару.  У такому разі також потрібно скласти РК до ПН в графі 2 розрахунку зазначається: «Залік попередньої оплати в рахунок попередньої оплати за товар за іншим договором № __ від __».

При цьому також має бути складена нова ПН на суму залишку за датою такого заліку.

У разі коли попередня оплата менша, ніж вартість поставлених товарів, доведеться діяти за такими правилами: якщо у ПН за авансом було вказано один товар, а відвантажено інший, та ціну саме на інший товар, вказаний у ПН, змінено, то у такому випадку потрібно відкоригувати її шляхом складання РК до неї. Але у цьому РК коригування потрібно провести так, щоб сума за ним разом з сумою ПН дорівнювалася  сумі отриманого авансу.

Потім на залишок вартості товарів, який не покрився авансом, має бути складено окрему ПН за датою відвантаження товару.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202417
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202416
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20243211
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202419
  • Продаж БПЛА: що з ПДВ?
    Підприємство виготовляє і продає дрони іншим суб’єктам господарювання. Складові запчастини придбаваються у вітчизняних постачальників. Як скористатися пільгою щодо звільнення від оподаткування ПДВ за пп. 5 п. 32 підр. 2 розд. ХХ ПКУ?
    16.04.2024217