• Посилання скопійовано

Рішення міськради від 2001 р. про надання земель у постійне користування переоформлювати не потрібно

Земельні ділянки державної та комунальної власності знаходяться у користуванні юросіб. Право користування цими ділянками здійснюються на підставі рішення Рад народних депутатів з 2001 року. Чи вважається оформленим у підприємства у встановленому порядку право користування комунальною землею?

Згадаємо норми Земельного кодексу, які діяли до 2001 р. Так, відповідно до ст. 7 Земельного кодексу (від 18.12.90 р. № 561-XII) у постійне користування земля надається Радами народних депутатів із земель, що перебувають у державній власності: 

• громадянам України для ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства; 

• сільськогосподарським підприємствам і організаціям; 

• громадським об'єднанням; 

• релігійним організаціям; 

• промисловим, транспортним та іншим несільськогосподарським підприємствам, установам і організаціям; 

• організаціям, зазначеним у статті 70 цього Кодексу, для потреб оборони; 

• для ведення лісового господарства спеціалізованим підприємствам; 

• житловим, житлово-будівельним, гаражно-будівельним і дачно-будівельним кооперативам; 

• спільним підприємствам, міжнародним об'єднанням і організаціям з участю українських, іноземних юридичних і фізичних осіб, підприємствам, що повністю належать іноземним інвесторам. 

У випадках, передбачених законодавством України і Республіки Крим, земля може надаватися в користування іншим організаціям та особам. 

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 10 Земельного кодексу (від 18.12.90 р. № 561-XII) до відання міських Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території належить, зокрема,  передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування, в тому числі на умовах оренди, у порядку, встановленому статтями 17 і 19 цього Кодексу.

Порядок надання земельних ділянок у користування міськими Радами народних депутатів був встановлений у ст. 19 Земельного кодексу (від 18.12.90 р. № 561-XII), про що відповідні Ради приймали саме рішення про надання земельної ділянки у користування.

Далі, з прийняттям нового Земельного кодексу (від 25.10.2001 р. № 2768-ІІІ) дійсно був той факт, що законодавець встановив, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2005 року (згодом строк було подовжено до 1 січня 2008 року) переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них (п. 6 розділу X Земельного кодексу від 25.10.2001 р. №2768-ІІІ). Проте, Рішенням Конституційного Суду №5-рп/2005 від 22.09.2005 положення даного норми визнано неконституційним та таким, що втратило чинність.

Відтак, особи, які на підставі рішення міської  Рад народних депутатів отримали у користування земельну ділянку (у спільне постійне користування) навіть за новим Земельним кодексом не були зобовязані здійснювати переоформлення (державну реєстрацію постійного користування землею). Проте могли здійснити це добровільно.

Ми навмисно опускаємо порядок державної реєстрації, який змінювався кілька разів, наразі звернемось лише до редакції Закону України від 01.07.2004 р. №1952-IV “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень”, яка в редакції станом на 20.11.2009 року визначала, що право власності та інші речові права на нерухоме майно, набуті згідно з діючими нормативно-правовими актами до набрання чинності цим Законом, визнаються державою. Відповідно до цього Закону реєстрація речових прав на нерухомість, їх обмежень здійснюється лише в разі вчинення правочинів щодо нерухомого майна, а також за заявою власника (володільця) нерухомого майна. (ч.5 ст.3 Закону)

Закон України від 01.07.2004 р. №1952-IV “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” викладений в новій редакції, як діє з 01.01.2016 року. Відповідно до ч. 3 ст. 3 цього Закону речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 р., визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:

1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;

2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Відтак, на нашу думку, за наявності рішення Ради народних депутатів від 2001 року, яким земельні ділянки були надані у спільне постійне користування, слід читати як “земельні ділянки державної та комунальної власності, що знаходяться у користуванні юросіб, право користування якими оформлене в установленому законом порядку”, а ставка земельного податку становить 1,5%.

Той факт, що рішенням суду у 2009 році був встановлений порядок користування земельною ділянкою під адмінбудівлями з виділенням ідеальної частки, не змінює наведених вище положень чинного законодавства, не відміняє рішення  Ради народних депутатів від 2001 року та не впливає на положення  ч. 3 ст. 3 Закону України від 01.07.2004 р. №1952-IV “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень”, викладеного в новій редакції.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інші податки»

  • Чи нараховується пеня внаслідок зменшення плати за землю?
    ФОП має договір оренди землі комунальної власності на території активних бойових дій. Згідно з пп. 69.14 підр. 10 розд. ХХ ПКУ 14.03.2024 р. подано уточнюючий розрахунок за 2022 рік на зменшення орендної плати. До цього був податковий борг за 2022 р. Але датою подання уточнюючого розрахунку в ІКПП нарахована пеня. Чи правомірне нарахування пені?
    27.03.202415
  • Зміна цільового призначення земельної ділянки: що з земельним податком?
    Релігійна організація придбала земельну ділянку з кодом цільового призначення 02.07 (для іншої житлової забудови). В майбутньому планується на цій ділянці будувати храм. Якщо код цільового призначення буде змінено на 03.04 (для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій), чи може релігійна організація застосувати пільгу відповідно до пп. 283.1.8 ПКУ?
    14.03.202450
  • Залучення платних фахівців для проєкту благодійного фонду: оплата та оподаткування
    Благодійний фонд планує запустити проєкт для навчання дітей (творчу студію). Для проведення зайнять планується запрошувати фахівців на оплатній основі. Як оформити таку оплату?
    13.03.202424
  • Чи повинні релігійні організації подавати декларацію з плати за землю за 2024 рік?
    Релігійна організація має пільгу з податку на землю згідно з пп. 283.1.7 ПКУ. В минулому році декларацію подавали, хоча податок не сплачували, в довіднику пільг був відповідний код – 18010505. Але в останньому довіднику пільг такого коду вже немає. Як складати декларацію у 2024 році?
    07.03.202459
  • Чи сплачувати податок з доходів нерезидентів з вартості послуг зберігання інформації?
    ТОВ сплачує за послуги зберігання інформації нерезиденту, юрособі з Німеччини. Чи потрібно заповнювати додаток ПН? Якщо, так, чи правильно сплачену суму за послуги показати в рядку 17 "Інші доходи"? Чи потрібно отримати якісь документи від постачальника-нерезидента, що підтверджують його податковий статус, якщо з Німеччиною є Конвенція для запобігання подвійного оподаткування?
    07.03.2024189