• Посилання скопійовано

Если арендодатель расторгнет договор аренды в зоне АТО, юрадрес следует изменить

ООО с зоны АТО в 2015 г. деятельность не проводило, но за аренду помещения платило. Деньги закончились. Какие последствия при расторжении договор аренды за неуплату? Арендодатель и ООО отчитываются в ГФСУ. Существует ли отчетность у арендодателя, где указываются лица, арендующие помещение?

Вопрос: ООО с зоны АТО в 2015 г. деятельность не проводило, но за аренду помещения по юрадресу платило. Деньги на счету закончились. Какие могут быть последствия, если арендодатель за неуплату расторгнет договор аренды (в договоре адрес ООО - юридический адрес)? Арендодатель и ООО регулярно отчитываются в ГФСУ. Существует ли какая-нибудь отчетность (или реестры) в госорганы у арендодателя, в которой он указывает юрлиц и физлиц, арендующих у арендодателя помещения?

Ответ: Щодо питання проведення реєстраційних дій в частині зміни місцезнаходження, слід керуватись як Законом України від 15.05.2003 р №755-IV “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань”, так і Законом України від 02.09.2014 р №1669-VII “Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції”, Наказом Мінюсту від 05.11.2014 р. №1849/5 “Про проведення реєстраційних дій щодо юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, місцезнаходженням/місцем проживання яких є окупована територія та територія проведення антитерористичної операції”.

У відповідності до цих нормативно-правових актів:

1. місцезнаходження із зони АТО може бути змінено, проте за власним бажанням юрособи. Насьогодні жоден нормативний акт не встановлює обов'язкову вимогу щодо зміни юридичної адреси із зони АТО.

2. заборона встановлена лише щодо зміни складу засновників (учасників) та керівника юридичної особи, за умови, що місцезнаходження такої юрособи (її юрадреса) є зона АТО.

3. за умовами запитання звітність здається до фіскального органу за місцезнаходженням юрособи.

Зазначимо, що підприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом (ч. 1 ст. 43 ГКУ).

Свобода підприємницької діяльності, яка не заборонена законом закріплена й у ст. 3 ЦКУ.

Отже, можна зробити висновок, що не зважаючи на те, що юрособа має юрадресу в зоні АТО, вона може здійснювати свою діяльність на всій території України, з можливістю постановки на облік у фіскальних органах за неосновним місцем проведення господарської діяльності.

Щодо фіксації юрадреси саме за адресою приміщення, яке перебуває в оренді, то слід звернути увагу на таке.

Із внесенням змін до Закону України від 15.05.2003 р. №755-IV “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” жоден нормативний документ не прив'язує юридичну особу до певного місця юридичного чи фактичного перебування (місцезнаходження). З 01.01.2016 року відмінено норму, яка б зобов'язувала підтверджувати відомості про юрособу у державного реєстратора (скасована форма 6).

Відтак, підприємство, яке має орендоване приміщення в зоні АТО, не обмежене ні у видах господарської діяльності, ні за територією її здійснення. 

Щодо державних реєстрів, які б відображали факт орендованого приміщення субєктами господарювання, то у разі, якщо договір оренди приміщення укладений більш як на три роки, такий договір оренди частини нерухомого посвідчується нотаріально (ч. 2 ст. 793 ЦКУ).

Відповідно до ст. 794 ЦКУ право користування нерухомим майном, яке виникає на підставі договору найму (оренди) частини будівлі, іншої капітальної споруди, укладеного на строк не менш як три роки, підлягає державній реєстрації відповідно до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”, тобто відомості про таких власника (орендодавця) та орендарів (суборендарів) заноситься таким нотаріусом до  Державного реєстру речових прав на нерухоме майно*.

За приписами ч. 1 ст. 782 ЦКУ наймодавець має право відмовитися від договору найму і вимагати повернення речі, якщо наймач не вносить плату за користування річчю протягом трьох місяців підряд. Отже, не виключено, що у разі припинення оплати за оренду, орендодавець прийме рішення розірвати договір оренди. Проте, враховуючи, що приміщення перебуває в зоні АТО, зробити це не так просто. Ми описували цю проблему у статті “Оренда в зоні АТО”, ДК № 07/2015.

Тому, якщо підприємство вирішило зберегти юридичну адресу (тобто, обійтись без розривання договору оренди), варто скористатись наступним:

1. внести зміни до договору оренди в частині неможливості використання майна за його призначенням не період дії АТО,

2. внести зміни щодо сплати орендної плати — на період дії АТО орендна плата може бути встановлена на мінімальному рівні,

3. отримати для підтвердження вищенаведеного (проведення АТО) за місцезнаходженням юрособи-орендаря (орендою приміщення) сертифікат від ТПП України або її територіальних органів (за поноваженнями) щодо дії форсмажорних обставин.

Інакше, якщо орендодавець не погодиться на зміни до договору і розірве його, юридичну адресу слід змінити з окупованої території на територію України.

_____________________

* Ознайомитись з Реєстром можна в кабінеті електронних сервісів за посиланням >>>

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.202486
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.2024956
  • Отримано credit memo: як врахувати?
    ТОВ - офіційний представник нерезидента в Україні щодо розповсюдження аудіо та відео-продукції. Протягом 2023 р. перевиконало план щодо підключення до інформаційного ресурсу користувачів. Нерезидент 28.02.2024 р. надав credіt memo ТОВ, що має бути врахований при розрахунку за послуги з нерезидентом у лютому та березні 2024 р. Чи має ТОВ скоригувати фінрезультат за 2023 р., оскільки credit memo за результатами роботи 2023 р.? Чи потрібно нарахувати курсову різницю на дату проведення акту від нерезидента ?
    15.03.202456
  • Придбання нерухомості комунальної власності, у якій вже є орендарі
    Підприємство придбало нежитлову нерухомість на аукціоні. В договорі купівлі-продажу об’єкту малої приватизації вказано, що приміщення надано в оренду до 2028 р. і цей договір чинний і для покупця. Майно перебувало в комунальній власності і передане пкупцю в день укладення договору балансоутримувачем. Як відобразити придбання такої нерухомості в обліку? Коли вводити в експлуатацію, якщо акт прийому-передачі майна від 15.02.2023 р.? Як відображати відносини з орендарем? Чи потрібна додаткова угода до договору оренди?
    14.03.202422
  • Чи включати адмінвитрати при обчисленні вартості видобутої корисної копалини?
    При обчисленні вартості видобутої корисної копалини за розрахунковою вартістю до витрат потрібно включати адміністративні витрати чи ні? Місцеві податківці сказали, що потрібно включати, адже підприємство займається тільки виробництвом каменю та щебеню, тому потрібно включати всі витрати, крім витрат на збут. Сказали, що є роз'яснення ДПС, але ми не знайшли
    11.03.202428