• Посилання скопійовано

Оприбуткування основних засобів за відсутності облікових даних

Яким чином оприбуткувати авто, яке рахується за даними техпаспорту за підприємством, в разі відсутності облікових даних за таким основним засобом?

Згідно з п. 3 Методичних рекомендацій з обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. №561, бухгалтерський облік основних засобів повинен забезпечити, зокрема, своєчасне відображення на рахунках бухобліку повної інформації про оцінку, переоцінку i надходження основних засобів, а також  їх внутрішнє переміщення та вибуття.

При відновленні бухгалтерського обліку насамперед необхідно провести інвентаризацію всіх основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів і матеріалів, що знаходяться на підприємстві.

Для проведення інвентаризації на підприємстві необхідно створити постійно діючу інвентаризаційну комісію у складі керівників структурних підрозділів та головного бухгалтера, яка очолюється керівником або заступником підприємства, та скласти наказ. Однією з мети проведення інвентаризації є виявлення фактичної наявності основних засобів.

Відповідно до п. 12.7 Інструкції з інвентаризації, в інвентаризаційних відомостях наводятьс дані про дату придбання чи спорудження не відображених у бухобліку основних засобів. Такою датою в заданому запитанні може бути дата реєстрації транспортного засобу, вказана в реєстраційному посвідченні.

У разі виявлення об’єктів, які не перебувають на обліку, а також об’єктів, дані про які відсутні в обліку, до інвентаризаційного опису вносяться відсутні відомості й технічні показники про такі об’єкти. Виявлений в процесі інвентаризації основний засіб, в нашому випадку - авто, який є власністю підприємства, необхідно оприбуткувати на баланс підприємства.

Зауважимо: якщо внаслідок інвентаризації та перевірки бухгалтерських документів виявиться, що такий основний засіб помилково було списано з балансу, наприклад, у зв’язку із тим, що його балансова залишкова вартість дорівнює нулю, треба буде не оприбутковувати його наново, а відновити у обліку. Тобто, зробити сторно проведень, які були зроблені під час списання, та, в разі необхідності, відкоригувати дані фінансової звітності.

Якщо ж йдеться про автомобіль, документи на який свідчать про право власності на нього, а даних про витрати на його придбання (створення) немає, ось саме тоді такий актив вважається надлишковим і повинен бути оприбуткований за наслідками інвентаризації.  Оцінка виявлених об’єктів проводиться за справедливою вартістю.

За приписами п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби», справедлива вартість - сума, з сума, за якою можна продати актив або оплатити  зобов'язання  за звичайних умов на певну дату. Крім того, відповідно до додатку до П(С)БО 19 «Об’єднання підприємств», справедлива вартість інших основних засобів (до яких саме і належать транспортні засоби) – це відновлювальна вартість (сучасна собівартість придбання) за вирахуванням суми зносу на дату оцінки.

Водночас такою інформацією може бути і експертна оцінка. Так, в розумінні Закону України від 12.07.2001 р. №2658-ІІІ «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні»,  майном, яке може оцінюватися, є, зокрема, транспортні засоби. Така оцінка може проводитися на вимогу підприємства. Крім того, проведення оцінки майна є обов’язковим у випадку переоцінки основних фондів для цілей бухгалтерського обліку (ст. 7 Закону про оцінку).    

Оприбуткування надлишкових основних засобів (авто) буде здійснюватися проведенням:

  • дебет субрахунку 105 “Транспорті засоби” в кореспонденції з кредитом субрахунку 746 “Інші доходи від звичайної діяльності”.

Податковий кодекс не регламентує окремого порядку визначення доходів і витрат, які враховуються для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток, тому результати інвентаризації відображаються в доходах і витратах суб’єкта господарювання згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Операція з оприбуткування надлишку активів (запасів, основних засобів, нематеріальних активів) не підлягає оподаткуванню ПДВ. Тому що за визначенням пп. 14.1.191 ПКУ, оприбуткування надлишків за результатами інвентаризації не є постачанням товару, а тому не є об’єктом оподаткування ПДВ відповідно до п. 185.1 ПКУ. Аналогічної позиції дотримуються і податківці в ЗІР підкатегорія 101.02*.

__________________________

* Запитання: "Чи є об’єктом оподаткування ПДВ операція з оприбуткування надлишків ТМЦ?"

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Воробйова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    Сьогодні 13:2310
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    Сьогодні 12:0620
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    Сьогодні 10:196
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427