• Посилання скопійовано

Визначаємо первісну вартість придбаного приміщення

Підприємство (платник податку на прибуток та платник ПДВ) придбало приміщення для запровадження власного виробництва. Сплачено послуги юриста та сплачений збір на обов'язкове державне пенсійне страхування. Як сформувати балансову вартість нерухомості та відобразити ці операції в бухобліку?

Матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання у процесі виробництва, очікуваний строк експлуатації яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік) є основними засобами. Придбані ОЗ зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю. Перелік витрат, що є складовою первісної вартості, встановлено п. 8 П(С)БО 7. Ним встановлено, що придбане приміщення належатиме до групи ОЗ, яка, згідно з Планом рахунків, відображається за субрахунком 103 "Будинки та споруди".

Зверніть увагу! Фінансові витрати не включаються до первісної вартості ОЗ, придбаних повністю або частково за рахунок запозичень. Фінансовими витратами є витрати на проценти та інші витрати підприємства, пов'язані із запозиченнями. З цього правила є лише одне виключення - фінансові витрати, які включаються до собівартості кваліфікаційних активів відповідно до П(С)БО 31. Тому проценти за запозиченнями можуть капіталізуватися при будівництві приміщень, але не потрапляють до первісної вартості приміщення, придбаного за рахунок запозичених коштів. 

Первісна вартість об’єкту ОЗ містить: 

  • суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
  • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів (в т. ч. збір на обов'язкове державне пенсійне страхування у розмірі 1% від вартості нерухомого майна, що зазначена в договорі купівлі-продажу та нотаріальне посвідчення договору);
  • інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою (в т.ч. послуги агентів нерухомості, оцінювачів, послуги юристів).

Але спочатку понесені витрати капіталізуються на субрахунку 152 "Придбання (виготовлення) основних засобів", який призначений для обліку витрат на придбання активів, облік яких ведеться на рахунку 10 "Основні засоби". При цьому робляться проведення Дт 152 Кт 631 (685, 377) — на  суми, сплачені постачальнику, суму пенсійного збору, послуги юриста, нотаріуса тощо. 

І лише згодом, на підставі акту приймання-передачі (введення в експлуатацію) об'єкта ОЗ робиться проведення Дт 103 КТ 152 – на первісну вартість придбаного приміщення. 

Саме ця первісна вартість надалі і амортизуватиметься, але не обов’язково повністю. 

Адже об'єктом амортизації є первісна або переоцінена вартість, яка амортизується (крім вартості земельних ділянок, природних ресурсів і капітальних інвестицій), зменшена на їх ліквідаційну вартість. Ліквідаційна вартість приймається в сумі, яку підприємство очікує отримати від реалізації (ліквідації) ОЗ після закінчення строку їх корисного використання (експлуатації), за вирахуванням витрат, пов'язаних з продажем (ліквідацією).

Нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт ОЗ став придатним для корисного використання. Але, якщо підприємство обирає виробничий метод амортизації, нарахування зносу починається з дати, що настає за датою, на яку об'єкт ОЗ став придатним для корисного використання (п. 26 П(С)БО 7).

При цьому робиться проведення: Дт 23 ( 91) Кт — 131 - нарахована амортизація ОЗ виробничого призначення.

Нарахування амортизації здійснюється протягом строку експлуатації об'єкта, який встановлюється  у розпорядчому акті при зарахуванні на баланс. 

Проте, якщо підприємтво визначає об’єкт оподаткування податком на прибуток з урахуванням коригувань, потрібно звернути увагу на пп. 138.3.3 ПКУ

Мінімально допустимий строк амортизації у податковому обліку групи 3 — будівлі становить 20 років (споруди — 15 років), але з урахуванням важливого правила. У разі, коли строки корисного використання в бухобліку менше ніж мінімально допустимі строки амортизації, встановлені у пп. 138.3.3 ПКУ, то для розрахунку амортизації використовуються строки, встановлені цим підпунктом. У разі, коли строки експлуатації в бухобліку дорівнюють або є більшими, ніж ті, що встановлені пп. 138.3.3 ПКУ, то для розрахунку амортизації використовуються строки корисного використання, встановлені в бухобліку.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Перехідні операції резидента Дія. Сіті
    ТОВ з 01.10.2024 р. отримало статус резидента Дія. Сіті і стало платником податку на прибуток на особливих умовах. ТОВ звітується щоквартально з податку на прибуток. Якщо в IV кварталі ТОВ робить виплати ФОПам на ЄП за послуги, надані в ІІІ кварталі (коли ТОВ ще було платником податку на прибуток на загальних умовах), то чи впливають суми цих виплат на податок на прибуток на особливих умовах, платником якого ТОВ вже є у IV кварталі?
    20.11.202418
  • Як розрахувати інвестиційний прибуток при зменшенні статутного капіталу, сформованого за рахунок НМА?
    Засновник (ФО) вніс до статутного капіталу право оренди нежитлового приміщення – 500000 грн (частка 100%). Вартість внеску підтверджено експертною оцінкою. Засновник приймає рішення про зменшення статутного капіталу на 250000 грн. Виплату проведено грошима. Чи має право при розрахунку інвестиційного прибутку засновник зменшувати дохід (отриманий від зменшення долі) на суму внесених нематеріальних активів, а саме право оренди нежитлового приміщення, тобто на номінальну вартість внесеного статутного капіталу?
    18.11.202432
  • Особливості виплати дивідендів нерезиденту
    Згідно з протоколом учасників підприємство повинно було сплатити дивіденди за І кввртал 2024 р. в сумі 45 153 880 грн. Дата сплати - 01.10.2024 р., курс долара НБУ - 41,2199 грн, курс біржовий - 41,33 грн. Яку суму валюти потрібно перерахувати учаснику нерезиденту? Яку суму податку на доходи нерезидентів потрібно перерахувати до бюджету?
    15.11.2024235
  • Поворотна фіндопомога працівнику: чи може неприбуткова організація її видати?
    Чи може неприбуткова організація видати поворотну безвідсоткову фінансову допомогу своєму працівнику?
    15.11.202421
  • Як представництву нерезидента подавати декларацію з прибутку від імені нерезидента?
    Некомерційне представництво нерезидента набуло статусу постійного представництва нерезидента. Нерезидент за місцезнаходженням постійного представництва зареєструвався платником податку на прибуток. Як постійному представництву подавати декларацію з податку на прибуток, включаючи фінзвітність, від імені нерезидента?
    13.11.202419