Можливість надання підприємством послуг паркування
Так, підприємство може надавати таку послугу. Якоїсь заборони стосовно здійснення цього виду діяльності немає.
Причому якщо підприємство є платником ЄП групи 3, перед тим, як здійснювати такий вид діяльності, потрібно внести до ЄДР новий вид діяльності (код КВЕД).
Цей вид діяльності належить до коду 52.21 КВЕД-2010 «Допоміжне обслуговування наземного транспорту» (див. Методологічні пояснення до КВЕД-2010, затверджені наказом Держкомстату від 23.12.2011 р. №396).
Але в розглядуваній ситуації підприємство укладає договір на надання послуг паркування з паркосервісом (окремий суб’єкт – юридична особа чи ФОП). Тобто, фактично послуги надаються паркосервісом, а не підприємством.
А підприємство може тільки отримувати від орендарів компенсацію зазначених витрат. Таким чином підходити до обліку, оподаткування ПДВ таких платежів за паркування потрібно, на наш погляд, так само як і платежів на комунальні послуги.
Причому тут є два можливі варіанти.
За першим варіантом вартість послуг паркування входить до складу послуг оренди. За другим варіантом послуги паркування орендар відшкодовує окремо.
Послуги паркування входять до складу послуг оренди
Дивимося відповідь податкової на подібне питання в підкатегорії 101.16 ЗІР: «Як складається податкова накладна за операцією з постачання послуг оренди нежитлового приміщення, якщо договором передбачено компенсацію орендарем витрат на його утримання (комунальні послуги, тощо)?».
Податкова міркує таким чином:
- статтями 284 та 286 ГКУ визначено, що істотною умовою договору оренди є, зокрема, орендна плата, яка є фіксованим платежем, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності;
- у вартості орендної плати за рухоме/нерухоме майно орендар має здійснювати економічне відшкодування (компенсацію) всіх елементів витрат, пов’язаних з послугами з надання майна в оренду;
- якщо орендар самостійно не укладає договори на споживання комунальних послуг та енергоносіїв з їх безпосередніми постачальниками, а здійснює відшкодування (компенсацію) орендодавцю витрат на їх оплату, то в договорі оренди визначається порядок розрахунку вартості спожитих орендарем комунальних послуг та енергоносіїв та їх оплати (відшкодування, компенсації);
- якщо орендодавцем є небюджетна установа, то кошти, що отримуються від орендаря як відшкодування (компенсація) будь-яких витрат, передбачених договором оренди, включаються орендодавцем до бази оподаткування та оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку, оскільки є складовою частиною операцій з постачання послуг при наданні в оренду рухомого/нерухомого майна.
Тобто, подібно до ситуації з відшкодуванням комунальних послуг у вартості оренди, так само може вирішуватися і питання з відшкодуванням у складі послуг оренди вартості послуг з паркування.
В такому разі в договорі оренди пишуть, що:
- орендодавець надає в оренду відповідні приміщення, з можливість для орендаря користуватися паркомісцем;
- вартість використання паркомісця відшкодовується у складі орендної плати за приміщення.
У цьому разі вартість паркомісць, оплачена підприємством паркосервісу, включається до собівартості послуг оренди. Відтак на підставі ПН від паркосервісу підприємство в загальному порядку відображає ПК з ПДВ.
Орендарі оплачують підприємству тільки послуги оренди. Окремо послуги паркування не оплачуються. Відтак на операцію з постачання послуг оренди підприємство складає ПН у загальному порядку. Окремо на послуги паркування ПН не складається.
Причому підстав для нарахування ПЗ на послуги паркосервісу за п. 198.5 ПКУ чи нарахування ПЗ за іншими підставами немає. Адже, повторимося, вони оплачені в сумі оренди.
На відшкодування послуг паркування складається окремий договір
Зверніть увагу – складається не договір про надання послуг паркування, а саме договір на відшкодування послуг паркування. Адже підприємство не надає таких послуг. Такі послуги надає і виставляє їх вартість підприємству паркосервіс. А підприємство тільки отримує відшкодування таких витрат від орендарів.
Про особливості обліку, оподаткування ПДВ витрат на відшкодування комунальних платежів ми писали, приміром, тут, тут.
У разі відшкодування витрат на паркування, на наш погляд, потрібно діяти так само, як і в разі відшкодування комунальних платежів.
Стосовно документального оформлення
Первинними документами, що підтверджують компенсацію орендарем послуг паркування, можуть бути відповідні акти, рахунки, інші первинні документи, передбачені договором відшкодування послуг.
Стосовно ПДВ
На підставі ПН від паркосервісу підприємство в загальному порядку відображає ПК з ПДВ.
Далі отримується відшкодування від орендарів, на яке потрібно нарахувати ПЗ з ПДВ.
Операції з відшкодування (компенсації) орендарем витрат за спожиті послуги паркування, передбачені договором оренди, є об'єктом оподаткування ПДВ, і, відповідно, кошти, що отримуються від орендаря як відшкодування (компенсація) зазначених послуг, включаються орендодавцем до бази оподаткування та оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку, оскільки є складовою частиною операцій з постачання послуг під час надання в оренду нерухомого майна.
Причому якщо відшкодовуються комунальні послуги, то за рекомендацією податкової (детальніше див. в наведених вище посиланнях) у графі 2 ПН зазначається «Послуги з оренди», у графі 3.3 зазначається код послуги згідно з ДКПП (код 68.20), у графі 4 зазначається «Послуга».
Тобто, в такому разі відшкодовувані комунальні послуги не мають самостійного значення, а розглядаються як послуги, безпосередньо пов’язані з орендою.
Так само складати ПН підприємство може спробувати і в разі відшкодування послуг паркування.
Хоча можна запропонувати й інший варіант складання ПН. У графі 2 ПН записати «Відшкодування послуг з паркування». Код послуги у графі 3.3 і одиницю виміру у графі 4 зазначити ту, яка зазначена в ПН, складеній паркосервісом на підприємство.
Оскільки чітких рекомендацій для подібних ситуацій нормативні документи не встановлюють, підприємство може отримати індивідуальну податкову консультацію.
***
Читайте також:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити