Податкові зобов’язання з ПДВ виникають на дату, яка настала раніше: дату отримання коштів чи дату відвантаження товарів (пп. 187.1 ПКУ).
Відповідно до пп. 201.1 ПКУ, на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку повинен скласти і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну. Таким чином, отримавши передоплату, на дату такої передоплати і в сумі такої передоплати постачальник складає і реєструє податкову накладну.
Наступна подія – дата відвантаження товару. Це означає, що на дату відвантаження потрібно скласти і зареєструвати в ЄРПН наступну податкову накладну – на вартість неоплачених, але відвантажених товарів, яка складає 10% від загальної вартості.
Причому податкові накладні складаються на підставі первинних документів (див. пп. 44.1 ПКУ). Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності на підставі даних, не підтверджених первинними документами.
Тобто, якщо документів, які підтверджують відвантаження, немає, у постачальника начебто немає підстав виписувати податкову накладну. Але ж з питання зрозуміло, що операція відвантаження фактично відбулася. Тому має бути задокументована і відображена в обліку. Має бути складена також і податкова накладна.
В цій ситуації можна порадити скористатися нормою абз. 2 п. 2.6 Положення №88. Якщо правилами документообігу підприємства передбачена можливість відображення господарської операції, щодо якої на момент закінчення складання облікових регістрів бухгалтерського обліку за звітний період від контрагента у терміни, встановлені законодавством, не отримано первинного документа, підставою для перенесення інформації про таку господарську операцію до облікових регістрів бухгалтерського обліку є належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт), складений посадовою особою, відповідальною за приймання-відпуск товарно-матеріальних цінностей, робіт і послуг.
Тому рекомендуємо відповідальній за відвантаження товарів особі скласти внутрішній документ (акт), в якому зазначити про фактичне відвантаження товарів. Такий акт має бути затверджено керівником підприємства.
Цей акт буде підставою як для бухгалтерського обліку, так і для складання податкової накладної постачальником. Втім, для уникнення подальших непорозумінь сторонам варто заздалегідь дійти згоди щодо прийняття або повернення товару, а також щодо складання документів про цю операцію.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити