• Посилання скопійовано

Складання ПН у випадку, коли платник та отримувач є різними особами

На кого складається ПН при постачанні товарів (меблів) отримувачу - платнику ПДВ, якщо оплату за такі товари здійснює інша особа — нерезидент?

Ввезення товарів на митну територію України - це сукупність дій, пов’язаних із переміщенням товарів через митний кордон України. Декларація митної вартості - документ встановленої форми, що подається декларантом і містить відомості щодо митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України чи стосовно яких змінюється митний режим (ст. 4 МКУ). За умовами запитання, ввезення товарів відсутнє, тож і відсутня операція імпорту.

Проте згідно з пп. 185.1 ПКУ, об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.

Місцем постачання товарів є:

а) фактичне місцезнаходження товарів на момент їх постачання (крім випадків, передбачених у пп. "б" і "в");

б) місце, де товари перебувають на час початку їх перевезення або пересилання, у разі якщо товари перевозяться або пересилаються продавцем, покупцем чи третьою особою;

в) місце, де провадиться складання, монтаж чи встановлення, у разі якщо товари складаються, монтуються або встановлюються (з випробуванням чи без нього) продавцем або від його імені.

Тому постачання меблів українським виробником — платником ПДВ для останнього є оподаткованою ПДВ операцією. Згідно з пп. 201.1 ПКУ, на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації в ЄРПН.

У ситуації з трьохсторонніми договорами поставки товарів у постачальника часто виникає питання: на кого він повинен скласти податкову накладну? 

Наприклад, в ІПК від 01.06.2018 р. №2417/6/99-99-15-03-02-15/ІПК податківці стверджують, що покупцем при цьому є той, хто отримує товари, а не той, хто платить. 

Одним із обов’язкових реквізитів пп. "д" п. 201.1 ПКУ є повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник ПДВ - покупця (отримувача) товарів.

Тож з метою визначення особи, на яку необхідно скласти податкову накладну за операцією з постачання товарів, продавець - платник ПДВ повинен керуватися договорами та іншими документами.

У згаданій ІПК податківці повідомляють, що податкова накладна за операцією з постачання товарів повинна складатися і реєструватися в ЄРПН особою, яка здійснює постачання таких товарів, на особу, якій здійснюється постачання товарів, та за конкретною господарською операцією з постачання товарів.

Відповідно до пп. 14.1.191 ПКУ, постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник. Далі, абз. 5 пп. 188.1 ПКУ вказує, що до складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів.

У листі  ДФС у Чернігівській обл. від 11.07.2018 р. № 3060/ІПК/25-01-12-01-09  повідомляється: " <...> виходячи із даних, зазначених у зверненні, безпосереднім отримувачем товарів за тристороннім договором, <...> , є не платник, а покупець (замовник), а тому законодавчі підстави для складання постачальником податкової накладної та реєстрації її в ЄРПН на платника відсутні. Отже, постачальник зобов'язаний скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН на покупця, який є безпосереднім отримувачем товарів". 

Зверніть увагу! Підтверджувати особу отримувача, буде накладна від виробника меблів. Тому важливо у первинному документі (накладна, ТТН) вказати особу отримувача. Саме на цю особу платник ПДВ повинен скласти та зареєструвати в ЄРПН податкову накладну, незалежно від особи платника. Також потрібно укласти трьохсторонню угоду, в якій будуть прописані обов’язки та права щодо кожної сторони договору. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202418
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202416
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20243221
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202420
  • Продаж БПЛА: що з ПДВ?
    Підприємство виготовляє і продає дрони іншим суб’єктам господарювання. Складові запчастини придбаваються у вітчизняних постачальників. Як скористатися пільгою щодо звільнення від оподаткування ПДВ за пп. 5 п. 32 підр. 2 розд. ХХ ПКУ?
    16.04.2024219