• Посилання скопійовано

Продаж частки товариства з обмеженою відповідальністю: документи для засновника

Товариство з обмеженою відповідальністю, засновником якого є директор, вирішило продати частку товариства третім особам (директора буде звільнено і майно та документація будуть передані покупцям). Які документи повинні залишитись у засновника? Як оформити передачу товарно-матеріальних цінностей та документів?

Відзначимо, що насьогодні, на практиці, ТОВ продають переважно шляхом укладення договорів купівлі-продажу корпоративних права — тобто, йдеться про продаж частки у статутному капіталі засновником чи засновників (за ціною, що дорівнює розміру частки у статутному капіталі, або вище за неї).

При цьому, передача справ відбувається не між засновниками, а між керівниками. Справа в тому, що засновники згідно з статутом  ТОВ (переважна більшість статутів має відповідні положення) не приймають участі у госпдіяльності ТОВ та не несуть відповідальність за її зобов’язаннями (окрім як в межах своїх внесків о статутного капіталу) (ч.2 ст. 140 ЦКУ).

Як правило, при заміні засновника(ів), тобто при переході підприємства у власність до нових засновників, останні призначаються на посадку керівника свою особу.  

Нагадаємо, що після укладення договорі купівлі-продажу корпоративних прав зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб фізосіб-підприємців та громадських формувань, щодо відомостей про нових власників ТОВ вносять такі нові власники. Вони вже приймають рішення щодо звільнення попереднього керівника та призначення нового.

При цьому, за відсутності врегулювання цього питання на законодавчому рівні, бажано у протоколі засновників вказати на порядок передачі справ від попереднього керівника новопризначеному. Саме засновники вирішують як це краще зробити — провести аудит діяльності підприємства чи самостійно провести повну інвентаризацію документів тощо та скласти акт приймання-передачі, де вказати на ті документи, ПЗ, ключі тощо, які передаються (тобто є в наявності) та документи, які мають бути, але відсутні (податкова звітність, договори, акти, інші первинні документи, акти перевірок, тощо). 

Нагадаємо, що керівник відповідає за госпдіяльність та організацію бухобліку на підприємстві лише за час перебування на посаді.

Попередній засновник має право вимагати не лише бути присутнім при цьому, але й отримати відповідну копію (чи свій примірник) такого акту. Як правило, такі акти складаються у кількох примірниках - в акті безпосередньо вказують кількість примірників та кому вони призначені.

Нагадаємо, що відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону про бухоблік відповідальність за організацію бухобліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе власник (власники) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.

Відповідно до ст. 10 Закону про бухоблік для забезпечення достовірності даних бухобліку та фінзвітності підприємства зобов'язані проводити інвентаризацію активів і зобов'язань, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка. Об'єкти і періодичність проведення інвентаризації визначаються власником (керівником) підприємства, крім випадків, коли її проведення є обов'язковим згідно з законодавством. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Чи заборонено відраховувати кошти профспілкам на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу під час воєнного стану?
    Чи заборонено протягом дії воєнного стану проводити відрахування первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором та угодами, у добровільному порядку за наявності у роботодавців такої можливості з віднесенням на витрати діяльності підприємства?
    Сьогодні 11:324
  • Чи може неприбуткова організація надати благодійну допомогу ЗСУ?
    В статуті неприбуткової оргазації передбачено наукові розробки, дослідження та інше у галузі права, а надання благодійної допомоги не передбачено. Чи може така організація придбати товар для подальшої безоплатної (благодійної) передачі ЗСУ? Як звітувати за такою операцією?
    17.04.202426
  • З немонетарної заборгованість переводиться в монетарну і назад: що з курсом?
    У 2021 р. резидент отримав авансову оплату за товар від нерезидента. В січні 2022 р. підписано додаткову угоду щодо повернення передплати. Заборгованість переведено до складу монетарної. Після введення валютних обмежень на період воєнного стану оплата не була проведена. Підприємство визначало курсові різниці на дату балансу. У 2024 р. вирішено все ж здійснити відвантаження. Як визначити курс, за яким монетарна заборгованість переводиться до складу немонетарної?
    15.04.202423
  • Порушення при ввезенні гуманітарної допомоги
    Громадська організація імпортувала гуманітарну допомогу - легковий авто для передачі ЗСУ і кабель для ремонту дронів. Але авто передане учаснику бойових дій, який працює волонтером в ГО, а кабель використовується самою ГО для ремонту дронів, а не переданий ЗСУ. Чи є порушення?
    10.04.202423
  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.2024128