• Посилання скопійовано

Оформлення ТТН при перевезенні в одному автомобілі вантажів для кількох вантажоодержувачів

Чи буде вважатись порушенням, коли постачальник оформлює одну ТТН, де вказує, декілька отримувачів? В ТТН вказуються всі накладні для отримувачів і є повний перелік товару для всіх одночасно. Якщо ТТН буде визнана недійсною, то чи може загрожувати підприємству ряд ризиків?

Запитання: Чи буде вважатись порушенням, коли постачальник оформлює одну ТТН, де вказує, декілька отримувачів? В ТТН вказуються всі накладні для отримувачів і є повний перелік товару для всіх одночасно. Якщо ТТН буде визнана недійсною, то чи може загрожувати підприємству ряд ризиків: 1) відсутність підтвердження реальності здійснення госпоперацій із придбання ТМЦ?; 2) не підтвердження факту надання послуг перевезення?

Відповідь: На цей момент діє форма ТТН, що затверджена наказом Мінінфраструктури № 983 (зміни набули чинності в 2014 році). Ця форма наведена у додатку 7 до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні (далі – Правила) і застосовується при транспортуванні вантажів, окрім окремих їх категорій, для яких передбачені спеціалізовані форми товарно-транспортних накладних (перевезення хліба, молока, спирту, алкогольних напоїв, нафтопродуктів і ін.). Також Наказом Мінінфраструктури від 27.01.2016 р. №26 внесено зміни в Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, згідно з якими суб'єкти господарювання мають право оформляти товарно-транспортну накладну без дотримання форми документу, передбаченої додатком 7 до Правил, за умови наявності певних обов'язкових реквізитів ТТН.

Алгоритм заповнення ТТН викладено у пп. 11.3 – 11.7 Правил

  • оформлення  перевезень  вантажів  ТТН  здійснюється  незалежно  від  умов  оплати  за роботу автомобіля;
  • ТТН на перевезення вантажів автомобільним транспортом Замовник (вантажовідправник) повинен виписувати  в  кількості  не менше чотирьох екземплярів.  Замовник (вантажовідправник) засвідчує всі екземпляри  ТТН підписом і при необхідності печаткою (штампом);
  • після прийняття вантажу згідно з ТТН водій (експедитор) підписує всі її екземпляри;
  • перший екземпляр ТТН залишається у Замовника (вантажовідправника), другий - передається водієм (експедитором) вантажоодержувачу, третій і четвертий екземпляри, засвідчені підписом вантажоодержувача (у разі потреби й печаткою або штампом), передається Перевізнику;
  • у тих випадках, коли в ТТН немає можливості перерахувати всі найменування вантажу, підготовленого для перевезення,  до такої накладної Замовник додає документ довільної форми з обов'язковим зазначенням відомостей про вантаж (графи 1-10 ТТН).

Основне призначення ТТН - зафіксувати факт передачі вантажовідправником товарно-матеріальних цінностей перевізникові, а надалі - аналогічним чином зафіксувати передачу перевізником вантажу особі, уповноваженому на його отримання (вантажоодержувачеві). Факт передачі вантажу, його кількість і стан мають велике значення для захисту своїх майнових інтересів власником вантажу, а також учасниками процесу перевезення.

ТТН - це єдиний первинний документ, який є основою для списання товарно-матеріальних цінностей у вантажовідправника і оприбутковування їх у вантажоодержувача при перевезенні вантажів в межах України, а також для їх складського, оперативного і бухгалтерського обліку.

Тому в деяких випадках працівники податкової інспекції намагаються не визнавати реальність господарських операцій, якщо відсутня ТТН, але натомість є звичайна накладна. Вони мотивують це тим, що оскільки немає документів про доставку товару, то і сам товар не був отриманий (конфлікти виникають в тих випадках, коли йдеться про ТМЦ, які доставляються явно автотранспортом). Звідси випливає і відсутність підтвердження факту надання послуг перевезення.

Однак щодо впливу наявності чи відсутності ТТН на визнання витрат з придбання товарів центральний податковий орган вже надавав чіткі та лояльні для платників податків роз’яснення. У листі від 19.09.2013 р. №11569/6/99-99-22-01-03-15/1128 Міндоходів зазначав, що оскільки транспортною документацією підтверджується операція з надання послуг з перевезення вантажів, а не факт придбання товару, то за наявності документів, що підтверджують фактичне отримання товару і його використання у власній господарській діяльності, неподання такого документа, як товарно-транспортна накладна, не може бути єдиною підставою для невизнання витрат з придбання товарно-матеріальних цінностей. Пізніше подібне роз’яснення надавало і ГУ ДФС у Рівненській області в листі від 15.06.2016 №1456/10/17-00-12-02-10. Хоча обидва листи і ґрунтуються на колишніх нормах ПКУ, які наразі вже не діють, сучасна позиція податківців з цього приводу очевидна. 

На нашу думку, аналогічний підхід має застосовуватися і у випадку оспорювання перевіряльниками правильності заповнення ТТН – факт придбання товарів доводять інші документи, зокрема накладна на їх отримання.

Водночас без наявності ТТН покупцеві буде складно обґрунтувати факт отримання транспортних послуг і понесення витрат на їх оплату. Адже, крім усього вище зазначеного, ТТН – це документ для розрахунків за перевезення вантажу (див. п. 14.4 Правил). Саме тому в п. 11 «Правила оформлення документів на перевезення» зазначених Правил зазначається, що основним документом на перевезення вантажів є ТТН. 

Для того, щоб не тільки підтвердити факт перевезення вантажів, а і визначити обсяг наданих послуг з перевезення, на нашу думку, ТТН слід оформляти окремо для кожного вантажоодержувача. Інакше податківці матимуть підстави говорити про неправильне складання ТТН і, як наслідок, не визнавати понесені Замовником перевезення витрати з оплати за нього. 

Фраза про обов’язок «виписувати товарно-транспортні накладні кожному вантажоодержувачу» зустрічається в Правилах неодноразово (див. пп. 19.2.9, 19.4.10, 20.2.9, 22.7.4, 25.3.6, 25.6.5, 25.7.7 тощо). Хоча ці вимоги і не говорять про те, що ТТН повинні оформлятися на кожного вантажоодержувача окремо, така вимога окремого оформлення зазначена у пп. 24.2.8 та у пп. 25.10.6 Правил. Також Правилами зазначено, що Замовник зобов'язаний до прибуття автомобіля під навантаження підготувати вантаж для перевезення, зокрема - заповнити в документах на перевезення вантажів потрібні відомості за кожним вантажоодержувачем окремо. Тому, на нашу думку, цієї вимоги варто дотримуватися і в інших випадках для перевезення на одному автомобілі вантажів на адресу декількох вантажоодержувачів.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Чи може неприбуткова організація надати благодійну допомогу ЗСУ?
    В статуті неприбуткової оргазації передбачено наукові розробки, дослідження та інше у галузі права, а надання благодійної допомоги не передбачено. Чи може така організація придбати товар для подальшої безоплатної (благодійної) передачі ЗСУ? Як звітувати за такою операцією?
    17.04.202424
  • З немонетарної заборгованість переводиться в монетарну і назад: що з курсом?
    У 2021 р. резидент отримав авансову оплату за товар від нерезидента. В січні 2022 р. підписано додаткову угоду щодо повернення передплати. Заборгованість переведено до складу монетарної. Після введення валютних обмежень на період воєнного стану оплата не була проведена. Підприємство визначало курсові різниці на дату балансу. У 2024 р. вирішено все ж здійснити відвантаження. Як визначити курс, за яким монетарна заборгованість переводиться до складу немонетарної?
    15.04.202421
  • Порушення при ввезенні гуманітарної допомоги
    Громадська організація імпортувала гуманітарну допомогу - легковий авто для передачі ЗСУ і кабель для ремонту дронів. Але авто передане учаснику бойових дій, який працює волонтером в ГО, а кабель використовується самою ГО для ремонту дронів, а не переданий ЗСУ. Чи є порушення?
    10.04.202423
  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.2024127
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.20241 111