• Посилання скопійовано

Здача в оренду приміщення фізособі: нюанси обліку та оподаткування

Юрособа, платник ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах, на платній основі здає в звичайну оренду нежитлове приміщення фізособі під склад. Які податки нараховуються? Як це оформити документально?

Документальне оформлення

Згідно з ст. 793 ЦКУ договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) укладається в письмовій формі, а у випадку коли договір укладається строком на три роки і більше років він підлягає також і нотаріальному посвідченню. У разі недотримання сторонами вимоги закону про нотаріальне посвідчення договору, такий договір є нікчемним (відповідно до ч. 1 ст. 220 ЦКУ). Серед документів необхідних для оформлення цього договору є правовстановлюючі документи на майно, що планується здати в оренду, документи, що посвідчують осіб, які є сторонами договору тощо.

Також, згідно зі ст. 795 ЦКУ передання наймачеві будівлі або іншої капітальної споруди (її окремої частини) оформляється відповідним документом (актом), що його підписують сторони договору. Таким документом є акт приймання-передачі майна, який є необхідним додатком до договору найму. Вказаний документ підтверджує факт передання майна від однієї особи іншій і саме з моменту підписання цього документу починається строк, з якого має розраховуватись сплата орендної плати.

Отже, головними документами, які обов’язково потрібно оформити при передачі в оренду приміщення, є договір оренди і акт прийому-передачі такого приміщення від орендодавця орендарю. Право отримувати орендну плату виникає у орендодавця вже на підставі цих документів у розмірі, зазначеному в договорі. Однак, оскільки орендодавцем є юрособа, на практиці нарахування орендної плати, як правило, здійснюється на підставі актів про надання послуг (хоча з точки зору ЦКУ надання майна в оренду не є наданням послуг). 

Решта документів оформлюються тільки в тому випадку, якщо цього вимагає договір або спеціальне законодавство. Наприклад, що стосується нерухомості у зазначеному випадку, її страхування не є обов’язковим. Але якщо сторони договору домовляться про те, що орендар зобов’язаний застрахувати орендоване майно, то він має оформити ще і договір страхування, про що повідомити орендодавця (у довільній формі, але, як правило, із доданням копії укладеного договору страхування). Якщо одержувачем страховки (вигодонабувачем) за договором страхування є орендодавець, такий договір є трьохстороннім. Тож і у орендодавця, і в орендаря буде свій екземпляр оригіналу такого договору.  

 

Оподаткування

Податок на прибуток

Згідно з пп. 134.1.1 ПКУ об’єктом оподаткування з податку на прибуток є прибуток, який визначається шляхом коригування фінрезультату до оподаткування, визначеного у фінзвітності відповідно до П(С)БО та МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до норм р. ІІІ ПКУ.

Згідно з п. 17 П(С)БО 14 «Оренда» дохід від операційної оренди (крім доходу від оренди об'єктів інвестиційної нерухомості) визнається іншим операційним доходом відповідного звітного періоду на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигод, пов'язаних з використанням об'єкта операційної оренди. А відповідно до п. 18 П(С)БО 14 витрати орендодавця з укладення угоди про операційну оренду (юридичні послуги, комісійні винагороди) визнаються іншими операційними витратами того звітного періоду, у якому вони мали місце.

Згідно з Інструкцією №291, на субрахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів» узагальнюється інформація про доходи від оренди (крім фінансової) майна, якщо ця діяльність не є предметом (метою) створення підприємства, тобто, не є його основною діяльністю. Виходячи із цього, на практиці ті суб’єкти господарювання, у яких здача в операційну оренду майна є предметом (метою) створення підприємства, відображають такий дохід на субрахунку 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг».

Що стосується амортизації зданого в операційну оренду майна*, то, відповідно до виду визнаних доходів, її відображають за кредитом рахунку 131 і за дебетом субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» або рахунку 23 «Виробництво» (потім, на підставі акту про надання послуг ці витрати списуються на субрахунок 903 «Собівартість реалізованих робіт і послуг»). Аналогічно списують і решту витрат, які орендодавець здійснює протягом періоду дії договору оренди (витрати на утримання, ремонт, поліпшення орендованого приміщення тощо, якщо договором оренди передбачено, що їх має здійснювати саме орендодавець). 

* Нагадаємо, що вартість і нарахування амортизації об'єкта операційної оренди відображається орендодавцем на рахунках бухгалтерського обліку класу 1 "Необоротні активи" (п. 16 П(С)БО 14).

Що стосується податкових різниць, то вони виникатимуть лише при нарахуванні амортизації: фінрезультат до оподаткування збільшується на бухгалтерську суму амортизації зданого в оренду майна та зменшується на податкову згідно з пп. 138.1, 138.2 ПКУ. І здійснювати коригування фінрезультату до оподаткування на суму таких різниць повинні тільки особи, зазначені в пп. 134.1.1 ПКУ (ті, в яких річний дохід перевищує 20 млн грн, або ті, хто вирішив здійснювати такі коригування добровільно). 

ПДФО

Згідно з п. 51.1 ПКУ платники податків, в тому числі податкові агенти, зобов'язані подавати контролюючим органам у строки, встановлені ПКУ для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків.

В зазначеній ситуації підприємство не нараховує (сплачує) дохід фізособі-орендарю, адже доходу у фізособи при сплаті ним же орендної плати підприємству ніякого немає. Тож, відображати суму орендної плати, яку фізособа сплачуватиме юрособі, в звіті за формою № 1ДФ не потрібно. 

Податок на нерухомість

Надання нерухомості в оренду (мається на увазі оперативна оренда, при якій власником такої нерухомості залишається орендодавець) нічого не змінює у порядку сплати юрособою-власником нерухомості податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Оскільки сплачувати такий податок має саме власник, а не орендар нерухомості, а він при цьому не змінюється. 

А ось якщо орендодавець користується пільгами з цього податку, чи зберігатиметься така пільга в разі надання приміщення в оренду, треба розглядати в кожному випадку окремо.

Зокрема пп. «є» пп. 266.2.2 ПКУ встановлює, що податок на нерухомість не сплачується за будівлі промисловості, зокрема виробничі корпуси, цехи, складські приміщення промислових підприємств.  Тож, якщо орендодавець є промисловим підприємством, то, оскільки зазначена пільга не встановлює обов’язок використання такого приміщення виключно з виробничою метою або заборону здачі в оренду, то при передачі такого приміщення орендодавцю, орендодавець, як і раніше, користується зазначеною пільгою. Це зазначають і податківці в «ЗІР» (категорія консультації 106.02).  

А ось за іншою пільгою, встановленою пп. «ж» пп. 266.2.2 ПКУ, податківці не такі лояльні. Вона передбачає, що не оподатковуються будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників, призначені для використання безпосередньо у сільськогосподарській діяльності. Як повідомляють податківці в «ЗІР» (категорія 106.02): не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників, що використовуються ними для виробництва сільськогосподарської продукції та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах, та здійснює операції з її постачання. Будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників, що використовуються не за призначенням, оподатковуються на загальних підставах. Отже, в цьому випадку передача складського приміщення в оренду іншій особі призведе до втрати пільги з податку на нерухомість щодо такого приміщення.  

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.202485
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.2024953
  • Отримано credit memo: як врахувати?
    ТОВ - офіційний представник нерезидента в Україні щодо розповсюдження аудіо та відео-продукції. Протягом 2023 р. перевиконало план щодо підключення до інформаційного ресурсу користувачів. Нерезидент 28.02.2024 р. надав credіt memo ТОВ, що має бути врахований при розрахунку за послуги з нерезидентом у лютому та березні 2024 р. Чи має ТОВ скоригувати фінрезультат за 2023 р., оскільки credit memo за результатами роботи 2023 р.? Чи потрібно нарахувати курсову різницю на дату проведення акту від нерезидента ?
    15.03.202456
  • Придбання нерухомості комунальної власності, у якій вже є орендарі
    Підприємство придбало нежитлову нерухомість на аукціоні. В договорі купівлі-продажу об’єкту малої приватизації вказано, що приміщення надано в оренду до 2028 р. і цей договір чинний і для покупця. Майно перебувало в комунальній власності і передане пкупцю в день укладення договору балансоутримувачем. Як відобразити придбання такої нерухомості в обліку? Коли вводити в експлуатацію, якщо акт прийому-передачі майна від 15.02.2023 р.? Як відображати відносини з орендарем? Чи потрібна додаткова угода до договору оренди?
    14.03.202422
  • Чи включати адмінвитрати при обчисленні вартості видобутої корисної копалини?
    При обчисленні вартості видобутої корисної копалини за розрахунковою вартістю до витрат потрібно включати адміністративні витрати чи ні? Місцеві податківці сказали, що потрібно включати, адже підприємство займається тільки виробництвом каменю та щебеню, тому потрібно включати всі витрати, крім витрат на збут. Сказали, що є роз'яснення ДПС, але ми не знайшли
    11.03.202428