• Посилання скопійовано

Залік зобов’язань за договором оренди

Підприємство-«спецрежимник» орендує паї у фізосіб. При оформленні права власності на ділянку деякі фізособи звертаються до підприємства, щоб воно їм оплачувало витрати, пов'язані з оформленням права власності, і щоб ця оплата зараховувалася їм в орендну плату, яку підприємство нараховуватиме за користування землею. Як це відобразити в бухобліку?

Підставою для відображення будь-якої господарської операції в бухгалтерському обліку є первинні або хоча б підтверджуючі документи. Якими вони будуть в цьому випадку? 

По-перше, для того, щоб мати можливість здійснити платіж за іншу особу, треба укласти із нею відповідний посередницький договір, наприклад, договір доручення, за яким орендодавець поручатиме орендарю сплатити за нього певну суму коштів, і зобов’язується її повернути. 

Однак оскільки повернення коштів як такого з самого початку не планується, а сплачені кошти будуть зараховані в рахунок орендної плати, варто вчинити наступне.  

Чинне законодавство на сьогодні дозволяє ситуацію, у якій в одному укладеному договорі містяться ознаки кількох видів цивільно-правових договорів (це має назву «змішаний договір»). Тому можливо не укладати окремий посередницький договір, а укласти додаткову угоду до договору оренди. Цей складений між орендодавцем і орендарем документ має містити у собі умови, зазначені в запитанні: орендар сплачує за орендодавця певну суму в рахунок його витрат, а потім зараховує цю суму в рахунок орендної плати. Втім, радимо після проведення такої оплати і нарахування в обліку орендної плати на таку суму, скласти із орендодавцем акт про залік заборгованостей. 

Це важливо, адже без наявності такого договору, у орендодавця не буде обов’язку повертати сплачену за нього суму коштів або заліковувати її до орендної плати. А отже, ця виплата розглядатиметься як безповоротна фінансова допомога (див. пп. 14.1.257 ПКУ) і потраплятиме до оподаткованого доходу фізособи – орендодавця датою такої виплати (за пп. 164.2.17 ПКУ).  

Але радимо, щоб не було суперечок із податківцями, сплатити ПДФО та військовий збір датою перерахування коштів для оплати витрат орендодавців (вважаючи, що таким чином фізособі орендна плата виплачується наперед, хоча акт про залік буде оформлений значно пізніше). 

При цьому слід враховувати, що сума, яка сплачується, це в майбутньому сума орендної плати, що підлягає виплаті, тобто, вже оподаткований дохід. Тому, при розрахунку, яку ж суму податків треба сплатити, слід орієнтуватися на суму не виплаченого доходу, а того, який буде фізособі нараховано. 

Наприклад, за фізособу сплачується 1000 грн. Для того, щоб дізнатися, яку суму взяти за базу утримання ПДФО та військового збору, помножуємо цей дохід на коефіцієнт, який рахується так: 100%/(100%-18%-1,5%). Виходить 1242,20 грн, з яких ПДФО складатиме 223,60 грн, а військовий збір - 18,60 грн (суми приблизні, адже коефіцієнт має велику кількість знаків після коми, тому округлення сум доходу та податків слід здійснювати обережно). 

Нагадаємо, що для того, щоб провести залік, згідно із ст. 601 ЦКУ, строк оплати за обома заборгованості повинен настати на момент заліку, і вимоги сторін повинні бути однорідними (тобто, заборгованість з орендної плати орендаря та заборгованість за оплаченими витратами орендодавця повинні заліковуватися на однакову суму). 

В бухгалтерському обліку цей залік відображається наступним чином

  • Дт 377 Кт 311 – оплачено витрати орендодавця
  • Дт 641, 642 КТ 311 – сплачено ПДФО та військовий збір
  • Дт 23 Кт 631 – нараховано орендну плату за земельну ділянку (пай) 
  • Дт 631 Кт 641,642 – утримано ПДФО та військовий збір
  • Дт 631 Кт 377 – проведено залік заборгованостей. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.202485
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.2024952
  • Отримано credit memo: як врахувати?
    ТОВ - офіційний представник нерезидента в Україні щодо розповсюдження аудіо та відео-продукції. Протягом 2023 р. перевиконало план щодо підключення до інформаційного ресурсу користувачів. Нерезидент 28.02.2024 р. надав credіt memo ТОВ, що має бути врахований при розрахунку за послуги з нерезидентом у лютому та березні 2024 р. Чи має ТОВ скоригувати фінрезультат за 2023 р., оскільки credit memo за результатами роботи 2023 р.? Чи потрібно нарахувати курсову різницю на дату проведення акту від нерезидента ?
    15.03.202456
  • Придбання нерухомості комунальної власності, у якій вже є орендарі
    Підприємство придбало нежитлову нерухомість на аукціоні. В договорі купівлі-продажу об’єкту малої приватизації вказано, що приміщення надано в оренду до 2028 р. і цей договір чинний і для покупця. Майно перебувало в комунальній власності і передане пкупцю в день укладення договору балансоутримувачем. Як відобразити придбання такої нерухомості в обліку? Коли вводити в експлуатацію, якщо акт прийому-передачі майна від 15.02.2023 р.? Як відображати відносини з орендарем? Чи потрібна додаткова угода до договору оренди?
    14.03.202422
  • Чи включати адмінвитрати при обчисленні вартості видобутої корисної копалини?
    При обчисленні вартості видобутої корисної копалини за розрахунковою вартістю до витрат потрібно включати адміністративні витрати чи ні? Місцеві податківці сказали, що потрібно включати, адже підприємство займається тільки виробництвом каменю та щебеню, тому потрібно включати всі витрати, крім витрат на збут. Сказали, що є роз'яснення ДПС, але ми не знайшли
    11.03.202428