Насамперед зазначимо, що положеннями ст. 776 ЦКУ передбачено, що:
- поточний ремонт речі, переданої в оренду, провадиться орендарем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом;
- капітальний ремонт речі, переданої в оренду, провадиться орендодавцем за його рахунок, якщо інше не встановлено договором або законом.
Якщо орендодавець не провів капітального ремонту речі, що перешкоджає її використанню відповідно до призначення та умов договору, орендар має право:
1) відремонтувати річ, зарахувавши вартість ремонту в рахунок плати за користування річчю, або вимагати відшкодування вартості ремонту;
2) вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.
Щодо благоустрою, то в абз. 1 ч. 1 ст. 1 Закон №2807 благоустрій населених пунктів визначено як комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
При цьому заходи з благоустрою населених пунктів полягають у роботах щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об'єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Нормами ч. 2 ст. 21 Закону №2807 встановлено, що огорожі, ворота, ґрати належать до малих архітектурних форм, які, в свою чергу, є елементами декоративного чи іншого оснащення об'єкта благоустрою.
Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону №2807 за рішенням власника об'єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.
Щодо встановлення огорожі Держархбудінспекція в листі від 10.05.2016 р. №40-701-(802-8)/4416 повідомляє, якщо роботи із встановлення огорожі містять в собі елементи або є складовою будівельних робіт, то правові підстави їх виконання врегульовані Законом №3038.
Так, зокрема, відповідно до положень ст. 26 Закону №3038 проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:
1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених ст. 31 Закону №3038, її експертизи;
3) затвердження проектної документації;
4) виконання підготовчих та будівельних робіт;
5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;
6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Крім цього, відповідно до ст. 34 Закону №3038 замовник має право виконувати будівельні роботи після:
1) подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу держархбудконтролю щодо об'єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, які не потребують реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт;
2) реєстрації органом держархбудконтролю декларації про початок виконання будівельних робіт – щодо об'єктів будівництва, що належать до I - III категорій складності;
3) видачі замовнику органом держархбудконтролю дозволу на виконання будівельних робіт – щодо об'єктів будівництва, що належать до IV і V категорій складності.
Зазначені документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва.
Крім того, порядок виконання будівельних робіт врегульовано постановою №466.
Також слід зазначити, що роботи з ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів в п. 1.3 Порядку №154 поділяють на такі види:
- капітальний ремонт;
- поточний ремонт (ремонт вулично-дорожньої мережі та штучних споруд поділяється на середній та дрібний);
- утримання.
Додаток 1
до пункту 1.4 Порядку проведення ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів
Номенклатура робіт з капітального ремонту об'єктів благоустрою населених пунктів наведена в додатку 1 до Порядку №154, до якої зокрема належить:
- улаштування колесовідбійних та пішохідних огорож.
- заміна або виправлення пошкоджених колесовідбійних та пішохідних секцій огорож;
- улаштування напрямних огороджень;
- ремонт із суцільним фарбуванням малих архітектурних споруд;
- установлення нових, відновлення та заміна існуючих малих архітектурних споруд на ділянках комплексного капітального ремонту.
Номенклатура робіт з поточного ремонту об'єктів благоустрою населених пунктів та штучних споруд наведена в додатку 2 до Порядку №154, до якої зокрема належить:
- улаштування напрямних огороджень на окремих ділянках вулиці, дороги, на внутрішньоквартальних та інших проїздах загальною довжиною не більше 100 м.
Номенклатура робіт з утримання об'єктів благоустрою населених пунктів наведена в додатку 3 до Порядку №154, до якої зокрема належить:
- заготівля та встановлення тимчасових огороджувальних бар'єрів, направних конусів та комплектів тимчасових знаків для обладнання місць проведення очищувальних робіт;
- усунення окремих дрібних пошкоджень настилів, поручнів, колесовідбійних огорож, підтягування гайок, укріплення конусів тощо.
Отже, відображення в обліку витрат на благоустрій прилеглої території до орендованої виробничої будівлі залежить від багатьох чинників:
1) до якого виду належать роботи з ремонту та утримання об'єктів благоустрою (капітального ремонту, поточного ремонту чи їхнього утримання);
2) чи передбачено договором оренди право орендаря проводити ремонт орендованого об'єкта, а тим більше зведення малих архітектурних форм (споруд);
3) який склад номенклатури робіт з благоустрою тощо.
Методологічні засади формування у бухобліку інформації про оренду необоротних активів та її розкриття у фінансовій звітності визначає П(С)БО 14.
В абз. 2 п. 8 П(С)БО 14 зазначено, що витрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигод, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.
Вартість завершених капітальних інвестицій в об'єкти операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо) на субрахунку 117.
Щодо ПДВ, то в абз. 5 п. 198.3 ПКУ зазначено, що нарахування податкового кредиту з ПДВ здійснюється незалежно від того, чи придбані або виготовлені товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Також читайте:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс
Передплатити