• Посилання скопійовано

Дата видаткової та ТТН не співпадають: які податкові наслідки?

Реалізація товару відбулась 14.04.2020 (складено ВН), однак фактична передача товару перевізнику (оплачує постачальник) відбулась лише 07.05.2020. Чи буде порушенням невідповідність дати складання ТТН даті ВН? Які податкові наслідки такої операції?

Відповідно до п. 8 П(с)БО 15 дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, інших активів) визнається в разі наявності всіх наведених нижче умов:

- покупцеві передані ризики й вигоди, пов'язані з  правом власності на продукцію (товар, інший актив);

- підприємство не здійснює надалі управління та контроль за реалізованою продукцією (товарами, іншими активами);

- сума доходу (виручка) може бути достовірно визначена;

- є впевненість,  що  в  результаті  операції  відбудеться збільшення економічних вигод підприємства, а витрати, пов'язані з цією операцією, можуть бути достовірно визначені.

В свою чергу, пунктами 1 та 2 ст. 334 ЦКУ визначено, що право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом.

Переданням майна вважається вручення його набувачеві або перевізникові, організації зв'язку тощо для відправлення, пересилання набувачеві майна, відчуженого без зобов'язання доставки.

До передання майна прирівнюється вручення коносамента або іншого товарно-розпорядчого документа на майно.

Водночас у ст. 664 ЦКУ зазначено, що обов'язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент:

1) вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов'язок продавця доставити товар;

2) надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару.

Договором купівлі-продажу може бути встановлений інший момент виконання продавцем обов'язку передати товар.

Товар вважається наданим у розпорядження покупця, якщо у строк, встановлений договором, він готовий до передання покупцеві у належному місці і покупець поінформований про це. Готовий до передання товар повинен бути відповідним чином ідентифікований для цілей цього договору, зокрема шляхом маркування.

Якщо з договору купівлі-продажу не випливає обов'язок продавця доставити товар або передати товар у його місцезнаходженні, обов'язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент здачі товару перевізникові або організації зв'язку для доставки покупцеві.

Отже, з метою визначення дати доходу (а також дати оприбуткування на баланс товарів) в бухгалтерському обліку слід зважати на умови договору, зокрема, чи визначено, коли відбувається перехід права власності на товар. Якщо дата переходу права власності на товар не визначено, то керуються загальним правилом – датою вручення його набувачеві або перевізникові, організації зв'язку тощо для відправлення (дата ТТН).

За своєю суттю видаткова накладна засвідчує факт передачі товару від постачальника покупцю під час якої покупець завіряє своїм підписом отримання такого товару у відповідній кількості. Тобто складання видаткової накладної передбачає особисту присутність особи, яка приймає товар від імені покупця. Якщо в подальшому цей товар продовжує зберігатись у продавця, то необхідно оформити відповідний договір відповідального зберігання і акт передачі товару на таке зберігання.

Дохід в такому випадку визнається датою складання видаткової накладної (оскільки покупцю було передано всі ризики пов’язані з товаром). Коли настає день доставки продавець окрім ТТН складає і акт повернення товару з відповідального зберігання. Передача і повернення товару з відповідального зберігання не призводять до виникнення в обліку доходів або витрат, а також ПЗ з ПДВ, оскільки відповідальне зберігання передбачає, що зберігач не має права розпоряджатись ним.

Тож варіант коли дата видаткової накладної та ТТН відрізняється все ж таки можливий, але за умови зазначеного вище документального оформлення і наявності уповноваженої особи від покупця, що приймає товар на складі продавця, а потім передає його на відповідальне зберігання.

Зважаючи на наведені вище складнощі радимо все ж таки спростити документообіг шляхом складання видаткової накладної на дату безпосередньої передачі товару перевізнику і передавати її покупцю на підпис разом з товаром. Для резервування товару з певним покупцем може використовуватись інший внутрішній власнорозроблений документ (наприклад акт резервування товару) який передбачає бронювання товару за певним покупцем, але не передбачає його фактичної передачі (тобто не вимагає присутності особи від покупця). Крім того, за такого підходу дохід у продавця буде виникати тільки у травні – в момент складання видаткової накладної і передачі товару перевізнику.

ТТН — це єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу й обліку виконаної роботи. Тому ТТН засвідчує факт і дату передачі товару постачальнику.

Зважаючи на зазначене вище видаткова накладна і ТТН можуть мати різні дати, якщо мова йде про отримання покупцем товару на складі і подальшої його передачі на відповідальне зберігання до настання часу відправки. Але складання видаткової накладної якщо фактично товар покупцем не отримується вважаємо неправильним. Якщо товар лише резервується на складі без фактичного його отримання покупцем, то дата складання видаткової накладної має відповідати даті ТТН.

Прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(с)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Особливих податкових різниць для такої ситуації не передбачено, то вплив на об’єкт оподаткування (дату визначення доходу) визначається виключно за наведеними вище правилами бухгалтерського обліку (датою переходу права власності і відповідно, за датою визнання доходу в бухобліку).

ПДВ

Згідно п. 187.1 ПКУ датою виникнення ПЗ з ПДВ з постачання товарів вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця як оплата товарів, що підлягають постачанню;

б) дата відвантаження товарів,

При цьому і податківці у ІПК від 26.04.2019 р. № 1874/6/99-99-15-03-02-15/ІПК звертали увагу, що дата виникнення ПЗ з ПДВ з постачання товарів не залежить від дати переходу права власності на товар.

Підтвердженням дати, на яку припадає початок передачі (переміщення) товару, є дата, яка визначає фізичне переміщення товару зі складу (або будь-якого місця зберігання) продавця з метою доставки зазначеного товару покупцеві, в тому числі дата, вказана у документах на перевезення (переміщення, пересилання) товару, які відповідно до статті 307 ГКУ оформляються в установленій формі із складанням комплекту перевізних документів з урахуванням виду транспорту, яким здійснюється перевезення.

Тому перенесення дати виникнення податкових зобов'язань з ПДВ на підставі умов договору на інший строк, ніж визначений ПКУ, не відповідає нормам ПКУ.

Але, знову ж таки якщо має місце передача товару під час складання видаткової накладної і подальша його передача на відповідальне зберігання, то продавець визнає ПЗ з ПДВ по даті видаткової накладної, оскільки він товар покупцю передав і тим самим операція з постачання відбулась. А подальша передача його перевізнику вже розглядається як окрема операція з доставки товару, право власності на який вже належить покупцю (покупець його прийняв під час складання видаткової накладної).

А от у другому випадку, коли товар лише резервується на складі, а дата видаткової відповідає даті ТТН – ПЗ з ПДВ визнаються на дату передачі товару перевізнику.

Зверніть увагу, що такий підхід актуальний лише за умови, що постачання товару є першою подією, тобто оплата відбувається вже після отримання покупцем товару.

 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.202477
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.2024933
  • Отримано credit memo: як врахувати?
    ТОВ - офіційний представник нерезидента в Україні щодо розповсюдження аудіо та відео-продукції. Протягом 2023 р. перевиконало план щодо підключення до інформаційного ресурсу користувачів. Нерезидент 28.02.2024 р. надав credіt memo ТОВ, що має бути врахований при розрахунку за послуги з нерезидентом у лютому та березні 2024 р. Чи має ТОВ скоригувати фінрезультат за 2023 р., оскільки credit memo за результатами роботи 2023 р.? Чи потрібно нарахувати курсову різницю на дату проведення акту від нерезидента ?
    15.03.202456
  • Придбання нерухомості комунальної власності, у якій вже є орендарі
    Підприємство придбало нежитлову нерухомість на аукціоні. В договорі купівлі-продажу об’єкту малої приватизації вказано, що приміщення надано в оренду до 2028 р. і цей договір чинний і для покупця. Майно перебувало в комунальній власності і передане пкупцю в день укладення договору балансоутримувачем. Як відобразити придбання такої нерухомості в обліку? Коли вводити в експлуатацію, якщо акт прийому-передачі майна від 15.02.2023 р.? Як відображати відносини з орендарем? Чи потрібна додаткова угода до договору оренди?
    14.03.202422
  • Чи включати адмінвитрати при обчисленні вартості видобутої корисної копалини?
    При обчисленні вартості видобутої корисної копалини за розрахунковою вартістю до витрат потрібно включати адміністративні витрати чи ні? Місцеві податківці сказали, що потрібно включати, адже підприємство займається тільки виробництвом каменю та щебеню, тому потрібно включати всі витрати, крім витрат на збут. Сказали, що є роз'яснення ДПС, але ми не знайшли
    11.03.202428