• Посилання скопійовано

Надання санаторно-курортних та готельних послуг: яким документом та датою оформлювати?

Основний вид діяльності ТОВ санаторно-курортних і готельних послуг. З листа Мінфіну від 26.12.2019 р. №35210-06-62/35178 не зрозуміло оформлення внутрішнього первинного документа (акта) для визнання доходів та зобов’язання з ПДВ: які обов’язкові реквізити повинен мати документ; хто має його акий акт підписати?

Запитання:

Основний вид діяльності ТОВ на загальній системі оподаткування та платника ПДВ надання санаторно-курортних і готельних послуг.

Надання послуг оформлюється актом наданих послуг. Зараз ще співпрацюємо з фондами соціального страхування, які згідно з умовами Договору вимагають оформляти один акт датою виїзду потерпілого, тому якщо послуга починається в одному місяці, а закінчується в іншому, то все одно для Фонду оформлюється один акт - датою виїзду гостя. В акті чітко вказується термін надання послуги, наприклад з 20.01 по 5.02. Тобто, є акти, в яких послуга почалася в одному місяці, а завершилася в іншому «перехідні ліжко-дні». Прийняли рішення визнавати доходи щомісяця, щоб не порушувати принцип нарахування. Достовірну оцінку доходу можливо провести, оскільки автоматизована технологія обробки інформації в ТОВ надає інформацію про фактичну кількість ліжко-днів, які віджив гість і ціну за день (тобто, маємо все для визнання доходу за звітний місяць). Тому, у 2019 році доходи відображали на суму фактично віджитих ліжко-днів у звітному місяці, а перехідні на наступний місяць визнавали у наступному місяці. Залишилась проблема з документальним оформленням визнання доходів, оскільки бухгалтерські проведення і сума в програмі сформувались автоматично і правильно, а що вважати первинним документом на щомісячне визнання цих доходів, якщо буде лише акт для фонду на загальну суму і той повернеться з підписом після того, як вже всі бухгалтерські регістри сформовані, а не визнати доходи не можемо. Тому прийняли рішення створювати внутрішній акт. Для послуг, які були надані в одному місяці – датою виїзду гостя, а для перехідних – два акти: один останнім днем місяця, а другий – датою виїзду гостя. Згідно виписаних внутрішніх актів створили і податкові накладні. З останніх роз’яснень Мінфіну, а саме листа від 26.12.2019 р. № 35210-06-62/35178, не все зрозуміло про правила оформлення внутрішнього первинного документа (акта) для визнання доходів та зобов’язання з ПДВ:

- які обов’язкові реквізити повинен мати цей документ?

- хто повинен такий акт підписати?

- як правильно описати такий спосіб документального оформлення господарських операцій, щоб не було претензій з боку податкової служби при перевірках?

Відповідь: Мінфін у листі від 26.12.2019 р. №35210-06-62/35178 надає відповідь ДПС, яка звернулася до нього листом від 07.11.2019 р. №585/4/99-00-07-03-02-13 з питання правильності визначення дати, яка вважається датою належним чином оформленого первинного документа (у т. ч. акта виконаних робіт (наданих послуг)), що засвідчує факт виконання робіт (надання послуг), а саме:

- дата складання первинного документа, що вказана у ньому як обов'язковий реквізит;

- дата підписання первинного документа, шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису обома сторонами цивільно-правового договору щодо виконання робіт (надання послуг).

Мінфін у листі від 26.12.2019 р. №35210-06-62/35178 повідомив, що згідно з ч. 1 ст. 9 Закону №996 підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. Первинний документ – це документ, який містить відомості про господарську операцію (дію або подію, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства).

Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати обов'язкові реквізити, передбачені ч. 1 ст. 9 Закону №996.

Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.

Одним із принципів бухобліку та фінзвітності є принцип нарахування, за яким доходи і витрати відображаються в бухобліку та фінзвітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів.

Відповідно до Положення № 88 з метою упорядкованості руху та своєчасного одержання для записів у бухобліку первинних документів наказом керівника підприємства, установи встановлюється графік документообороту, в якому вказуються дата створення або одержання від інших підприємств та установ документів, прийняття їх до обліку, передача в обробку та до архіву.

Якщо правилами документообігу підприємства передбачена можливість відображення господарської операції, щодо якої на момент закінчення складання облікових регістрів бухобліку за звітний період від контрагента у терміни, встановлені законодавством, не отримано первинного документа, підставою для перенесення інформації про таку господарську операцію до облікових регістрів бухобліку є належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт), складений посадовою особою, відповідальною за приймання-відпуск ТМЦ, робіт і послуг (абз. 2 п. 2.6 Положення №88).

Тобто, належним чином оформлений внутрішній первинний документ (акт) складається лише у разі, якщо від контрагента у терміни, встановлені законодавством, не отримано первинного документа.

При цьому господарські операції, наведені у внутрішньому первинному документі (акті), оцінюються в порядку, визначеному НП(С)БО або МСФЗ.

У місяці надходження від контрагента первинного документа щодо господарської операції, інформація про яку в минулих звітних періодах була перенесена до облікових регістрів бухобліку згідно з внутрішнім первинним документом (актом), до облікових регістрів бухобліку за звітний період переноситься інформація про таку господарську операцію. При цьому її обсяг зазначається шляхом коригування на суму різниці між оцінкою такої господарської операції за внутрішнім первинним документом (актом) та первинним документом, отриманим від контрагента.

Таким чином, Мінфін зазначає, що в бухобліку питання відображення господарських операцій на підставі первинних документів врегульовано в повній мірі.

Щодо дати визнання доходу при наданні санаторно-курортних та готельних послуг

Господарська операція в абз. 4 ст. 1 Закону №996 визначена як дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства.

Відповідно до п. 5 П(С)БО 15 дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Дохід, пов'язаний з наданням послуг, визнається, виходячи зі ступеня завершеності операції з надання послуг на дату балансу, якщо може бути достовірно оцінений результат цієї операції.

Результат операції з надання послуг може бути достовірно оцінений за наявності всіх умов, наведених в п. 10 П(С)БО 15:

- можливості достовірної оцінки доходу;

- імовірності надходження економічних вигод від надання послуг;

- можливості достовірної оцінки ступеня завершеності надання послуг на дату балансу;

- можливості достовірної оцінки витрат, здійснених для надання послуг та необхідних для їх завершення.

У разі, якщо надання санаторно-курортної чи готельної послуги почалося в одному місяці, а завершилася в іншому (так звані «перехідні ліжко-дні»), то на дату балансу результат цієї операції не може бути достовірно оцінений. Оскільки не виконуються всі умови, передбачені в п. 10 П(С)БО 15.

Докладніше про особливості визначення доходу, пов'язаного з наданням послуг, див. тут https://news.dtkt.ua/accounting/reposts/59177

Щодо особливостей надання санаторно-курортних та готельних послуг

Відповідно до ст. 22 Закону №324 за договором на готельне обслуговування одна сторона (готель або інший суб'єкт, що надає послуги з розміщення) зобов'язується за дорученням іншої сторони (проживаючого) надати послуги по тимчасовому проживанню (ночівлі) у спеціально обладнаному жилому приміщенні (номері), виконати або організувати виконання інших визначених договором на готельне обслуговування послуг, пов'язаних з тимчасовим проживанням, а проживаючий зобов'язується сплатити за ці послуги встановлену плату.

До послуг, пов'язаних з тимчасовим розміщенням, належать послуги з обслуговування жилого приміщення (номера), харчування (ресторанного обслуговування), із збереження майна і багажу проживаючого, а також інші послуги, надані залежно від категорії готелю.

До відносин за договором на готельне обслуговування застосовуються норми цивільного законодавства, Закон №324, законодавство з питань захисту прав споживачів та інші нормативно-правові акти, прийняті відповідно до них. Закон №324 застосовується при наданні готельного обслуговування в мотелях, будинках відпочинку, санаторіях, пансіонатах, а також інших місцях, призначених для розміщення громадян.

При цьому норми ст. 24 Закону №324 зобов'язують суб'єктів туристичної діяльності надавати туристичні послуги (до складу яких належать послуги тимчасового проживання) в обсягах та в терміни, обумовлені договором.

Відповідно до ст. 901 ЦКУ за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов'язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку (ч. 1 ст. 509 ЦКУ).

Боржник зобов'язаний виконати свій обов'язок, а кредитор – прийняти виконання особисто, якщо інше не встановлено договором або законом, не випливає із суті зобов'язання чи звичаїв ділового обороту.

Кожна зі сторін у зобов'язанні має право вимагати доказів того, що обов'язок виконується належним боржником або виконання приймається належним кредитором чи уповноваженою на це особою, і несе ризик наслідків непред'явлення такої вимоги (ст. 527 ЦКУ).

Згідно з п. 3.3 Правил користування готелями й аналогічними засобами розміщення та надання готельних послуг, затверджених наказом Державної туристичної адміністрації України від 16.03.2004 р. №19 (далі – Правила №19) договір про надання основних готельних послуг може бути укладеним замовником на користь споживача за дорученням останнього. Такими замовниками можуть бути профспілкові організації, туристичні оператори чи інші особи.

Оскільки режим роботи готелю (санаторію, пансіонату тощо) цілодобовий, то розрахункова година в п. 1.3 Правил №19 визначена як година, що встановлена у готелі і при настанні якої споживач повинен звільнити номер у день виїзду і після якої здійснюється заселення у готель.

Плата за надання готельних послуг стягується у відповідності до єдиної розрахункової години – 12-ї години поточної доби за місцевим часом. Готель з урахуванням місцевих особливостей вправі змінити єдину розрахункову годину (п. 3.8 Правил №19).

Мінекономіки в листі від 18.02.2019 р. №4501-06/7002-03 (який теж адресовано ДПС) повідомляє, що визначення поняття «доба» для туристичної сфери відсутнє у міжнародному та національному галузевому законодавстві.

Однак враховуючи Правила №19, відлік доби проживання розпочинається з 12 години дня, що передує дню виїзду, та триває 24 години до розрахункової години, встановленої готелем.

Докладніше про організацію обліку в готелі див. тут https://news.dtkt.ua/accounting/individual-transactions/52586

Тому в ситуації, що розглядається, дохід за договором, термін якого та процес надання послуг триває, на дату балансу не визнається.

Щодо дати визначення податкового зобов’язання з ПДВ

Відповідно до пп. «б» п. 187.1 ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з постачання послуг є дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Нормами абз. 5 п. 201.4 ПКУ дозволяється складати податку накладну за щоденними підсумками операцій (якщо податкова накладна не була складена на ці операції) зокрема, у разі виписки готельних рахунків або рахунків, які виставляються платнику податку за інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму ПДВ та податковий номер постачальника (продавця), крім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами.

Отже, вимоги щодо виникнення податкових зобов'язань з ПДВ за операцією з постачання послуг (включаючи, санаторно-курортні та готельні) узгоджується з нормами цивільного законодавства, Закону №324, законодавством з питань захисту прав споживачів та інші нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.202478
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.2024934
  • Отримано credit memo: як врахувати?
    ТОВ - офіційний представник нерезидента в Україні щодо розповсюдження аудіо та відео-продукції. Протягом 2023 р. перевиконало план щодо підключення до інформаційного ресурсу користувачів. Нерезидент 28.02.2024 р. надав credіt memo ТОВ, що має бути врахований при розрахунку за послуги з нерезидентом у лютому та березні 2024 р. Чи має ТОВ скоригувати фінрезультат за 2023 р., оскільки credit memo за результатами роботи 2023 р.? Чи потрібно нарахувати курсову різницю на дату проведення акту від нерезидента ?
    15.03.202456
  • Придбання нерухомості комунальної власності, у якій вже є орендарі
    Підприємство придбало нежитлову нерухомість на аукціоні. В договорі купівлі-продажу об’єкту малої приватизації вказано, що приміщення надано в оренду до 2028 р. і цей договір чинний і для покупця. Майно перебувало в комунальній власності і передане пкупцю в день укладення договору балансоутримувачем. Як відобразити придбання такої нерухомості в обліку? Коли вводити в експлуатацію, якщо акт прийому-передачі майна від 15.02.2023 р.? Як відображати відносини з орендарем? Чи потрібна додаткова угода до договору оренди?
    14.03.202422
  • Чи включати адмінвитрати при обчисленні вартості видобутої корисної копалини?
    При обчисленні вартості видобутої корисної копалини за розрахунковою вартістю до витрат потрібно включати адміністративні витрати чи ні? Місцеві податківці сказали, що потрібно включати, адже підприємство займається тільки виробництвом каменю та щебеню, тому потрібно включати всі витрати, крім витрат на збут. Сказали, що є роз'яснення ДПС, але ми не знайшли
    11.03.202428