• Посилання скопійовано

Два ФОПа — а кому РРО?

Два ФОПи — платники ЄП орендують одне приміщення (один ФОП з РРО, торгує електро-побутовою технікою, а інший - без РРО). У договорах оренди не вказано конкретну територію, просто зазначено квадратуру орендованої площі кожного. Як захистити себе ФОПу без РРО під час перевірки?

Кожен з підприємців укладає з власником приміщення окремий договір оренди. Предметом договору оренди є частина приміщення (вказано кількість кв. м) і в цьому жодних порушень не має. Підприємці можуть працювати у спільно - орендованому кожним приміщенні. Проте враховуючи ч. 1 ст. 760 ЦКУ предметом договору найму може бути річ, яка визначена індивідуальними ознаками, і яка зберігає свій первісний вигляд при неодноразовому використанні. Відповідно рекомендуємо здійснити розподіл орендованого приміщення в натурі, в тому числі і товару, що продається кожним з підприємців.

До договору оренди додається план приміщення, у якому зазначають частину та площу щодо кожного орендаря. План такого розподілу в натурі є додатком до кожного договору і підписується кожною стороною. Власне такими діями можна підтвердити орендовану кожним територію для уникнення упередженого ставлення податківцями.

Правові засади застосування РРО у  сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлює Закон про РРО. Дія закону поширюється на усіх СГ, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі (розрахунки платіжними картками). Встановлення норм щодо незастосування РРО у інших законах, крім ПКУ, не допускається.

Згідно з пп. 296.10 ПКУ, РРО не застосовуються платниками ЄП:

  • першої групи;
  • другої - четвертої груп (фізособи - підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 млн грн. У разі перевищення в календарному році обсягу доходу понад 1 млн грн  застосування РРО є обов’язковим. Застосування РРО розпочинається з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується у всіх наступних податкових періодах протягом реєстрації СГ як платника єдиного податку.

Увага! Ці норми не поширюються на платників ЄП, які здійснюють реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення. Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування РРО, затверджений постановою КМУ від 16.03.2017 р. № 231.

Враховуючи обмеження щодо обов’язкового застосування РРО у випадку продажу технічно складних побутових товарів і сусідство двох підприємців, важливо мати підтверджуючі документи на товар кожному із продавців. Власне тільки документальне підтвердження, хто є власником побутових товарів, дозволить уникнути дискусій із податковими органами.

І хоча облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації не поширюються на підприємців — платників ЄП, які не зареєстровані платниками ПДВ (п. 12 ст. 3 Закону про РРО), вважаємо, що в даному випадку такий облік потрібно вести. Тому що це єдиний варіант підтвердження, хто є власником товару.

Крім того, підприємець, який застосовує РРО перед початком продажу свого товару, повинен здійнити у ЦСО попереднє програмування найменування товару, цін товарів та обліку їх кількості.

Отже, підприємцям враховуючи умови ситуації, потрібно обов’язково мати підтверджуючі документи на походження товару, який знаходиться у місці реалізації. Зокрема, договори купівлі-продажу тощо, які укладено між ФОП і постачальником, товаросупровідні документи (ТТН), накладні, у яких вказано назву та кількість товару.

Рекомендуємо платнику ЄП, який здійснює реалізацію технічно складних побутових товарів, вести щомісячний облік. Наприклад, підтверджувати такі дані:

  • залишок на початок місяця;
  • кількість товару, що надійшов протягом місяця;
  • товар, що реалізовано протягом місяця;
  • залишок на кінець місяця.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи потрібно вести касову книгу за операціями на рахунку 308 та як складати касові ордери?
    Який кореспондуючий рахунок необхідно вказати у прибутковому ордері при прийомі коштів за послуги через ПРРО? Як саме відображати операції у касовій книзі, якщо на кінець дня всю виручку передаємо з рахунку 308 на рахунок 301? Чи потрібно виписувати видатковий ордер для рахунку 308 і прибутковий на рахунок 301 на суму цих коштів? Які коресподуючі рахунки вказувати в видатковому ордері та в прибутковому?
    24.04.2024326
  • Які електронні підписи та печатки можуть застосовуватись в ПРРО?
    Чи можна використовувати електронні печатки, а не іменні ключі касирів для програмного РРО? Чи не буде це порушенням порядка проведення розрахункових операцій?
    02.04.202441
  • ФОП використовує платіжний сервіс LiqPay: чи потрібно РРО?
    Чи належить сервіс LiqPay до сервісу переказу коштів? Чи потрібно застосовувати РРО при оплаті на сайті ФОП за послуги з тимчасового розміщення за допомогою сервісу LiqPay?
    28.03.20241 403
  • Чи застосовує підприємство рахунок 308 при оприбуткуванні готівки із застосуванням КОРО?
    Підприємство перевізник при оприбуткуванні готівки в касу використовує КОРО та РК. Як обліковувати надходження готівки з 23.02.2024 р.?
    25.03.202496
  • Як обліковувати ПРРО та як списати РРО?
    В 2022 р. ТОВ купило та зареєструвало ПРРО. Оплата за ПРРО здійснюється на рік. Оприбуткували це ПРРО як нематеріальний актив на 127 рахунок + амортизація на 12 місяців. Через рік здійснили оплату за ПРРО на ще один рік, але іншому ФОП. Чи правильно визначило ТОВ це ПРРО як нематеріальний актив? Що робити з ПРРО після закінчення 12 місяців? Чи треба його знову реєструвати, а старий нематактив списувати? До ПРРО був РРО, який знято з реєстрації і про це є акт. Як його правильно списати?
    28.02.202483