• Посилання скопійовано

Помилково провели видаткову накладну на товар та зареєстрували ПН: як виправити?

ТОВ - платник ПДВ та податку на прибуток (квартальний). У грудні 2018 року поставило товар, надало накладну та зареєструвало ПН. Включило ці суми до декларації з ПДВ за грудень та до річної декларації з прибутку. Тепер треба скасувати цю операцію. Які наслідки в обліку?

Запитання:

ТОВ - платник ПДВ та податку на прибуток (квартальний). У грудні 2018 року поставило товар, надало накладну та зареєструвало ПН. Включило ці суми до декларації з ПДВ за грудень та до річної декларації з прибутку. Зворотньої накладної з підписами покупця не отримало. Оплати не було. Інших підтвердних документів теж нема. На даний час покупець вимагає скасувати податкові накладні, оскільки, на його думку, не було поставки. Постачальник не має можливості довести зворотнє. Оформляти документи на повернення покупець відмовляється, оскільки говорить, що у нього цей товар не оприбуткований. Які податкові та бухгалтерські наслідки цієї ситуації для постачальника? Як це все відобразити в обліку?

 

Відповідь:

Якщо виходити з того, що постачальник не може довести факт постачання товару, то цю ситуацію слід розглядати як відсутність господарської операції взагалі і, відповідно, як помилку в обліку постачальника. Дійсно, постачальник повинен був пересвідчитися в тому, що госпоперація завершена і постачання відбулося, а для цього потрібно було отримати від покупця другий примірник видаткової накладної з підписом особи, яка прийняла товар, та мати довіреність від покупця на таку особу, яка уповноважує її прийняти товар від постачальника.

Документи на повернення товару від покупця в даному випадку не можна оформити, тому що покупець цей товар не отримував, не оприбутковував і тому повернути його не може.

Отже, слід розглядати бухгалтерські записи, що зроблені в обліку постачальника за цією відатковою накладною, як помилкові записи, а саму цю видаткову накладну до уваги не брати і не вважати її первинним документом – оскільки доведеного факту господарської операції не було.

Це рішення оформлюється бухгалтерською довідкою. На нашу думку, наказу керівника видавати не потрібно, оскільки формально це помилка тієї особи, яка веде бухоблік та складає звітність – оскільки до обліку було прийнято недооформлений документ. Саме тому буде достатньо бухдовідки. Як її скласти та оформити, ми писали тут.

В даному випадку у бухдовідці слід буде навести бухгалтерські записи, фактично здійснені за помилковою видатковою накладною в грудні 2018 р., зробити коригуючі записи та вивести суму, яка вплинула на балансові рахунки внаслідок виправлення помилки – для прикладу див. таблицю (суми умовні):

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

  1. Помилкові записи за видатковою накладною:

 

 

 

  • Визнання доходу від реалізації товару

361

702

1200

  • Нарахування зобов’язань з ПДВ

702

641

200

  • Списання собівартості проданого товару

902

281

750

  • Списання доходу на фінрезультат

702

791

1000

  • Списання витрат на фінрезультат

791

902

750

  • Списання фінрезультату за цією операцією (прибутку) на рахунок нерозподіленого прибутку

791

441

250

  1. Коригуючі записи для виправлення помилки*:

 

 

 

  • Коригування розрахунків з покупцем, адже вона виникла помилково і не буде погашатися

441

361

1200

  • відновлення залишку товару на складі**

281

441

750

  1. Коригування ПДВ за рахунок збільшення доходу звітного періоду***

641

719

200

Примітки до таблиці:

*) коригуючі записи робляться у кореспонденції з рахунком нерозподіленого прибутку на дату складання бухдовідки;

**) після цього запису на складі буде обліковуватися залишок цього товару, який був зазначений у видатковій накладній. Його потрібно буде врегулювати окремо в залежності від ситуації, зокрема, він підлягає подальшому списанню (Дт 947 Кт 281), якщо цього товару фактично вже немає і він був втрачений під час операції, що розглядається. Якщо ж виявиться, що фактично товар є в наявності, то в цьому випадку буде просто відновлений його залишок на складі. Також після цієї операції залишок нерозподіленого прибутку буде зменшено на 450 грн – 250 грн власне відкоригованого прибутку 2018 року та 200 грн суми ПДВ, що залишається невідкоригованою на дату складання довідки;

***) Коригування ПДВ можна буде зробити лише після реєстрації РК до ПН на це помилкове постачання. Пропонуємо кореспонденцію субрахунку 641 з субрахунком 719, оскільки в 2018 році на суму ПДВ було зменшено дохід, а отже, зараз треба навпаки, - збільшити дохід. Це вже не дохід від продажу товарів, але він залишається операційним доходом, тому обираємо субрахунок 719. Рахунок 441 тут вже не задіяний, тому що коригування ПДВ відбувається в поточному періоді на підставі реєстрації РК до ПН.

 

Оскільки помилкові записи були здійснені ще у 2018 році, фінансову звітність за 2018 слід виправляти за правилами, передбаченими П(С)БО 6 – шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку (за умовами прикладу – на 450 грн). Сума ПДВ буде відкоригована у поточній фінансовій звітності за 2020 рік (тобто за той рік, в якому буде зареєстрований РК до ПН).

Як скласти такий РК на сторнування показників ПН, ми писали тут>>

Звертаємо увагу, що цей РК підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем товарів/послуг, на якого була складена така податкова накладна, тобто тим покупцем, на кого була складена податкова накладна, що коригується. Декларацію з ПДВ за грудень не потрібно вже виправляти, оскільки ПН вже зареєстровано, і виправлення декларації за грудень з виключенням з неї зареєстрованої ПН  призведе до виникнення суми перевищення у грудні 2018 року. Натомість у поточній декларації з ПДВ слід буде відобразити зареєстрований РК, таким чином ПЗ з ПДВ за поточний період будуть зменшені.

Внаслідок зменшення суми оподатковуваного фінрезультату слід виправити і податкову декларацію з податку на прибуток за 2018 рік (оскільки помилка виникла у грудні 2018 року). Якщо 2018 рік був збитковим і неправильна сума збитку за 2018 р. вплинула на показники подальших декларацій з  податку на прибуток, їх теж слід буде виправити. Більш докладно про виправлення декларації читайте туттут та тут>>

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20241151
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202413
  • Продаж БПЛА: що з ПДВ?
    Підприємство виготовляє і продає дрони іншим суб’єктам господарювання. Складові запчастини придбаваються у вітчизняних постачальників. Як скористатися пільгою щодо звільнення від оподаткування ПДВ за пп. 5 п. 32 підр. 2 розд. ХХ ПКУ?
    16.04.2024189
  • Особливості ПДВ в разі оплати фізособою за послуги, надані бюджетній установі
    Фізособа – працівник бюджетної установи оплатила зі свого особистого банківського рахунку на рахунок ТОВ (платник ПДВ) за послуги у сфері інформатизації за укладеним із даною установою та ТОВ договору про надання послуг. Як провести даний платіж в бухобліку? Як нарахувати ПДВ, якщо є виписаний рахунок і акт про надання послуг, а оплата надійшла не з бюджетного рахунку?
    12.04.202426
  • Послуги надані нерезиденту, а споживач резидент: що з ПДВ?
    ТОВ-резидент (1) надає інформаційні та консультаційні послуги у сфері інформаційних технологій та комп’ютерних систем нерезиденту. В контракті зазначено, що технічний проєкт виконується для резидента (2) за його адресою перебування. Нерезидент контролює виконання умов, приймає послуги, здійснює оплату послуг та підписує документи. Чи буде оподатковуватися ПДВ ця операція?
    28.03.2024601