• Посилання скопійовано

Нарахування ПДВ за пп. 198.5 ПКУ при форс-мажорних обставинах

ТОВ займається розведенням свиней. У серпні 2019 р. оголошено карантин на 40 днів через виявлення вірусу африканської чуми свиней. Усі тварини будуть забиті та спалені в максимально короткий період часу, а також має бути спалено інвентар. Чи слід нарахувати ПДВ на втрачені внаслідок форс-мажорної події цінності?

Запитання:

ТОВ - сільгоспвиробник займається розведенням свиней, є платником єдиного податку 4 групи та платником ПДВ. 17.08.2019 р. на ТОВ оголошено карантин на 40 днів через виявлення вірусу африканської чуми свиней. Відповідно до положень Інструкції з профілактики та боротьби з африканською чумою свиней № 111 від 07.03.2017 року Мінагрополітики, абсолютно всі тварини (свині - і поточні, і довгострокові біологічні активи) ТОВ будуть забиті і спалені в максимально короткий період часу. Також повинен бути спалений інвентар, який використовували у виробничому процесі. Попередньо (документи ще в процесі оформлення) дана подія на ТОВ визнана Торгово-промисловою палатою як форс-мажор.

Чи зобов'язане ТОВ нарахувати ПДВ на втрачені внаслідок такої форс-мажорної події цінності (поточні біологічні активи, довгострокові біологічні активи, інвентар)? Якщо так, то на яку вартість і коли? Чи має право ТОВ включити у податковий кредит ПДВ з витрат, що пов'язані з боротьбою та ліквідацією вірусу АЧС на ТОВ?

 

Відповідь:

Норми ПКУ досить лаконічні у питанні врегулювання наслідків форс-мажорних обставин. Зокрема, відповідно до пп. 101.2.4 ПКУ визнається безнадійним податковий борг платника податків, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин). Тобто, якщо у платника ПДВ виникає податковий борг, причиною якого є форс-мажор, такий борг підлягає списанню як безнадійний, разом з пенею та санкціями, що на нього нараховані (пп. 101.1 ПКУ).

Що стосується власне нарахування податкових зобов’язань з будь-якого податку, то норми ПКУ не передбачають виключень, крім нарахування акцизу (пп. 216.3 ПКУ). 

Тому податкові зобов’язання з ПДВ на вартість втрачених цінностей нараховуються відповідно до пп. 198.5 ПКУ на загальних підставах, як на товари/послуги, необоротні активи, які були придбані/виготовлені з ПДВ, та які були використані не в господарській діяльності платника ПДВ.

Таке нарахування податкових зобов’язань здійснюється не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду (місяця), у якому цінності було втрачено. Якщо всі карантинні заходи будуть здійснені у серпні 2019 р., то податкову накладну щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ слід скласти не пізніше 31.08.2019 р.

До цієї ПН слід включити:

  1. вартість всіх покупних ТМЦ (запасів, МШП), що були придбані з ПДВ та були втрачені або використані при здійсненні карантинних заходів – за їх покупною вартістю;
  2. вартість всіх послуг сторонніх організацій, що були пов’язані з утриманням втрачених тварин та зі здійсненням карантинних заходів.

Якщо деякі ТМЦ або послуги сторонніх організацій будуть втрачені, списані або отримані внаслідок форс-мажору не в серпні, а вже у вересні 2019 р., то відповідно їх вартість буде включено у податкову накладну, яка буде складатися не пізніше 30.09.2019 р.

Звертаємо увагу, що сума ПДВ, яку потрібно нарахувати відповідно до пп. 198.5 ПКУ на вартість тварин як готової продукції підприємства, визначається виходячи з того, скільки витрат на утримання та відгодівлю тварин було фактично понесено з вхідним ПДВ.

Наприклад, підприємство за даними обліку визначило, що на дату настання форс-мажорних обставин собівартість однієї тварини, що обліковується на рахунку 213, з урахуванням всіх витрат на утримання такої тварини до дати форс-мажору, складає 2000 грн (сума умовна), з якої вартість кормів, медпрепаратів та інших матеріалів, придбаних з ПДВ, складає 1100 грн. Решта собівартості – це заробітна плата обслуговуючого персоналу - 500 грн та амортизація ОЗ – 400 грн. Таким чином, при утилізації такої тварини слід донарахувати податкові зобов’язання з ПДВ лише на вартість ТМЦ, придбаних з ПДВ – тобто на 1100 грн, сума ПДВ дорівнює 1100 грн * 20 % = 220 грн.

Зверніть увагу, що якщо внаслідок дії внаслідок дії обставин непереборної сили зруйновано або ліквідовано необоротні активи, ПДВ на їх вартість не нараховується – див. п. 189.9 ПКУ. Факт ліквідації НА  внаслідок форс-мажору повинен бути підтверджений документами від ТПП та актом списання ОЗ, який складається самим підприємством.

Якщо підприємство несе витрати на ліквідацію наслідків форс-мажору з вхідним ПДВ (придбаває товари, послуги, необоротні активи, які призначені для використання не в господарській діяльності, а саме для ліквідації наслідків форс-мажору), воно включає ці суми ПДВ до податкового кредиту на загальних підставах відповідно до пп. 198.3 ПКУ: нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду. Разом з цим відповідно до пп. 198.5 ПКУ слід нарахувати ПЗ та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну за такими товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з ПДВ.

Як скласти ПН відповідно до п. 198.5 ПКУ ми писали тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202415
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202413
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20242401
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202418
  • Продаж БПЛА: що з ПДВ?
    Підприємство виготовляє і продає дрони іншим суб’єктам господарювання. Складові запчастини придбаваються у вітчизняних постачальників. Як скористатися пільгою щодо звільнення від оподаткування ПДВ за пп. 5 п. 32 підр. 2 розд. ХХ ПКУ?
    16.04.2024207