• Посилання скопійовано

Продаж металобрухту як відходів виробництва: чи нараховувати «технічні» ПЗ з ПДВ?

У підприємства в процесі виробничої діяльності утворюються зворотні відходи (брухт кольорових металів), які оприбутковуються на балансі. При продажу брухту підприємство скористалося пільгою, передбаченою п. 23 підрозд. 2 розд. XX ПКУ. Однак ДФС оштрафувала через незастосування вимог пп. 198.5 ПКУ. Чи дійсно слід було їх застосовувати?

Відповідно до пп. «б» пп. 198.5 ПКУ платник ПДВ зобов'язаний нарахувати «умовні» ПЗ, якщо товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, звільнених від оподаткування ПДВ відповідно до:

Однак у абз. 1 пп. 198.5 ПКУ є одна суттєва умова – має бути вхідний ПДВ! Так, слід нараховувати такі умовні ПЗ за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з ПДВ. Тобто, якщо після 01.07.2015 року товар був приданий/виготовлений із ПДВ (то не важливо чи такий ПДВ був відображений у складі ПК, чи ні), при використанні такого товару в звільнених від ПДВ операціях слід нарахувати умовні ПЗ з ПДВ. Самі податківці про це говорять у ІПК від 17.01.2019 р. № 199/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

Тобто, у разі придбання товарів/послуг з ПДВ, при їх використанні у звільнених ПДВ операціях дійсно необхідно нарахувати ПЗ з ПДВ за нормами пп. 198.5 ПКУ.

Однак підприємство не придбає металобрухт. Воно отримує його як зворотні відходи внаслідок виробництва основної продукції, використовуючи метал чи металеві заготовки.

Зазначимо, що у «Віснику» від 11.05.2018 р. №17-18 (970)  податківці розглядали таку ситуацію: «підприємство купило папір або метал як сировину (напівфабрикати) для використання в оподатковуваних операціях, а саме виготовлення і реалізації основної продукції. Після переробки та утворення зворотних відходів воно оприбуткувало вже не сировину (яку було куплено для виробництва), а макулатуру (металобрухт) — зовсім інші активи, які оцінено за справедливою вартістю. Вихідну сировину було використано в оподатковуваних операціях, а відходи — незмінний супутник готової продукції, і їх утворення пов’язано з господарською діяльністю підприємства. Такі відходи підприємство не купувало, і тому немає можливості нарахувати зобов’язання виходячи із ціни їх придбання (якої просто немає). Проте в листі ДФСУ від 16.03.2016 р. № 5737/6/99-99-19-03-02-15 пропонується нараховувати зобов’язання виходячи з договірної вартості, яка, своєю чергою, відповідає балансовій вартості реалізованої вторсировини».

Почали податківці правильно – дійсно, вхідна сировина була саме металом, яка повністю була використана при виготовленні основної продукції. Внаслідок такого виготовлення виник зовсім інший актив – металобрухт.

Дійсно металобрухт виробник не купував, він утворився внаслідок оброблення основної сировини. Однак далі податківці замість того, аби з’ясувати, чи виникатиме за цією операцією ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ, одразу почали вигадувати базу нарахування таких ПЗ. При цьому зазначають, що немає можливості нарахувати ПЗ, виходячи з ціни придбання металобрухту (якої просто немає).

Ми вважаємо, що «компенсуючі» ПЗ на підставі пп. 198.5 ПКУ, якщо металобрухт утворився в результаті переробки металу, нараховувати не потрібно.

По-перше, метал придбавався з метою використання в оподатковуваних операціях і в них же його використали повністю (ми ж не частину металу запустили у виробництво, а весь, і в результаті його виробничої переробки утворилися відходи - металобрухт).

По-друге, на початку ми зазначали, що норми пп. 198.5 ПКУ зобов’язують нараховувати ПЗ, якщо товари/послуги були придбані з ПДВ, а потім ці ж товари почали використовуватися у звільнених операціях.

Тобто, мова йде про один і той ж товар, який було придбано. У ситуації, що розглядається, маємо два різних «товари»:

  • перший - це метал, який повністю використовується в оподатковуваних операціях;
  • другий – абсолютно інший товар: металобрухт, який утворився під час оброблення металу. Його не придбавали з ПДВ. Звичайна ціна металу та металобрухту також відрізняється в рази.

Підтвердженням того, що маємо справу з двома різними активами, є норми Методичні рекомендації №373.

Так, відповідно до п. 478 Методичних рекомендацій №373 у кошторисі витрат розрахунок витрат на сировину, матеріали, купівельні напівфабрикати тощо в основному виробництві складається на підставі даних про обсяг виготовлення окремих виробів і технічно обґрунтованих норм витрат матеріальних ресурсів на одиницю продукції, встановлених для планового року з урахуванням передбачених у плані змін у використанні техніки, технології та організації виробництва.

На основі натуральних норм витрат та цін на матеріальні ресурси, що споживаються, визначаються норми витрат у вартісному виразі (з урахуванням у вартості зворотних відходів).

У п. 328 Методичних рекомендації №373 зазначено, що у статті калькуляції «зворотні відходи» відображається вартість зворотних відходів, що вираховується із загальної суми матеріальних витрат, віднесеної на собівартість продукції.

Відходи є зворотними, якщо від їх використання можна одержати економічну вигоду. У разі, якщо відходи не можуть бути використані або реалізовані, вони вважаються безповоротними і відносяться на собівартість виробленої продукції в повному обсязі (угар, розпил тощо).

 

Підіб’ємо підсумки

Норми пп. 198.5 ПКУ мають застосовуватись у разі придбання металу з ПДВ, частину якого перероблено (оброблено), а частину, без будь-якої обробки, здано в якості металобрухту.

Однак, у ситуації, що розглядається, метал повністю оброблено. В наслідок такого оброблення отримано два активи: готову продукцію та зворотні відходи у вигляді металобрухту.

Щодо продажу останнього за ціною можливої реалізації, то застосовуються норми п. 23 підрозд. 2 розд. XX ПКУ. Вимоги пп. 198.5 ПКУ на таку операцію не поширюються.

***

Читайте також: Облік відходів виробництва: що слід врахувати?

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024899
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202428
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202427
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20248805
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202432