• Посилання скопійовано

Нюанси списання пального

Замовник вимагає укладення договору не на послуги, а на оренду авто, де заправка вважатиметься реалізацією пального. Чи не буде претензій у ДПІ до підприємства? Адже пальне використовувалось виключно для діяльності підприємства. Чи може підприємство у випадку надання послуг вантажного авто вказати, що послуги з пальним замовника?

ЗапитанняПідприємство (замовник) у своїй діяльності часто використовує послуги механізмів сторонніх організацій та заправляє такі механізми пальним за власні кошти. В акті наданих послуг виконавці завжди вказують, що використовується паливо замовника, а також вартість послуг зменшується на вартість пального. Пальне списується у замовника актом списання ТМЦ, де зазначається механізм, на який списується пальне, та підписується виконавцем цих послуг (звісно, з дотриманням норм списання пального відповідно до даних виконавця). Також у підприємства в діяльності є випадки надання послуг вантажного автомобіля з пальним замовника. Черговий замовник вимагає укладення договору не на послуги, а на оренду авто, адже у нього були проблеми з ДПІ, де така заправка вважалась реалізацією пального. Чи не буде в такому разі претензій у ДПІ до підприємства? Адже пальне використовувалось виключно для цілей діяльності цього підприємства, тобто заправка була розрахована тільки на той обсяг роботи механізму, який підприємство замовляло. Чи може підприємство у випадку надання послуг вантажного авто вказати, що послуги з пальним замовника?

Відповідь:

Правові питання

Договір, про який йде мова у запитанні, є договором підряду згідно з ст. 837 ЦКУ, за яким  підрядник зобов'язується на свій ризик виконати певні роботи за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу. За загальним правилом, згідно зі ст. 839 ЦКУ підрядник зобов'язаний виконати роботу, визначену договором підряду, із свого матеріалу і своїми засобами, якщо інше не встановлено договором.

Стаття 840 ЦКУ врегульовує ситуацію, коли робота виконується з матеріалу замовника, в цьому випадку використовується паливо, яке належить замовнику. Підрядник відповідає за неправильне використання палива замовника (наприклад, за непродуктивні витрати палива під час виконання робіт, втрату палива тощо) і зобов'язаний надати замовникові звіт про використання палива та повернути його залишок. У договорі підряду мають бути встановлені норми витрат палива, строки повернення його залишку, а також відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання своїх обов'язків.  Хоча в такому випадку норми витрат пального де-факто надаються постачальником, вони мають бути узгоджені обома сторонами саме в договорі, тому що пальне належить замовнику.

Щодо якості наданого замовником палива ч. 3 ст. 840 ЦКУ говорить, що підрядник відповідає за невиконання або неналежне виконання роботи, спричинене недоліками матеріалу, наданого замовником, якщо не доведе, що ці недоліки не могли бути ним виявлені при належному прийманні матеріалу.

Згідно зі ст. 841 ЦКУ  підрядник зобов'язаний вживати усіх заходів щодо збереження палива, переданого йому замовником, та відповідає за його втрату або пошкодження. Стаття 842 ЦКУ визначає, хто несе ризики щодо наданого палива: ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження (псування) палива до настання строку здачі підрядником визначеної договором підряду роботи несе замовник, а після настання цього строку - сторона, яка пропустила строк, якщо інше не встановлено договором або законом.

Ціна механізованих робіт, що виконує підрядник, включає відшкодування витрат підрядника та плату за виконану ним роботу (ст. 843 ЦКУ). З цього випливає висновок, що вартість палива, наданого замовником, не включається в ціну підрядника.

 

Правила сплати акцизного податку

Об’єктом оподаткування акцизним податком, є, зокрема, такі операції:

-  реалізації вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) – пп. 213.1.1 ПКУ;

- реалізації та/або передачі в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції) з метою власного споживання – пп. 213.1.2 ПКУ.

Платниками акцизного податку, зокрема, є:

- особа, яка виробляє підакцизні товари (продукцію) на митній території України, у тому числі з давальницької сировини – пп. 212.1.1 ПКУ;

- особа - суб’єкт господарювання роздрібної торгівлі, яка здійснює реалізацію підакцизних товарів – пп. 212.1.11 ПКУ.

 

Точка зору фіскальних органів

Податківці роз’яснювали :

- якщо при виконанні  підприємствами робіт  підакцизні товари (продукція), зазначені у пп. 215.3.4 ПКУ, використовуються як витратний матеріал і безпосередньо реалізація цих підакцизних товарів не відбувається, то така операція не є операцією з реалізації пального та, відповідно, об’єктом оподаткування акцизним податком;

- операції з переміщення пального у межах одного підприємства між складами або відокремленими підрозділами (філіями), використання пального для службового транспорту не є операціями з реалізації пального у розумінні абз. 2 пп. 14.1.212 ПКУ, тому в особи, яка здійснює виключно такі операції, не виникає об’єкт оподаткування акцизним податком з реалізації пального.

А ось ситуація з надання пального іншим особам, зокрема, для виконання робіт за договором підряду, розглядається податківцями інакше. У листі ДФСУ від 04.07.2016 р. №14497/6/99-99-15-03-03-15 зазначається: на умовах договору підряду здійснюється передача (відпуск) пального від Замовника (Товариства) до Підрядника (виконавця), що належить до операції з реалізації пального у розумінні абз. 2 пп. 14.1.212 ПКУ.

Суб’єкт господарської діяльності, який здійснюватиме будь-які операції, визначені пп. 14.1.212 ПКУ, є особою, яка реалізує пальне, і відповідно до пп. 212.1.15 ПКУ є платником акцизного податку. Особи, які здійснюватимуть реалізацію пального, підлягають обов’язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб – підприємців до початку здійснення реалізації пального (пп. 212.3.4 ПКУ).

Таким чином, на думку податківців, замовник повинен зареєструватися платником акцизного податку не пізніше ніж за три робочі дні до початку операцій з передання пального підрядникам (пп. 212.3.4 ПКУ), та складати акцизні накладні на дату такого передання (ст. 231 ПКУ).  Якщо підрядник – отримувач пального не зареєстрований платником акцизного податку, то отримувач в такій акцизній накладній буде «Неплатник» з умовним кодом «1000000000», тип причини ненадання накладної отримувачу – 1 (Наказ Мінфіну від 25.02.2016 р. № 218).

 

Альтернативна точка зору

На нашу думку, податківці занадто фіскально трактують поняття реалізації пального, наведене в абз. 2 пп. 14.1.212 ПКУ.

Так, реалізація пального має відбуватися на підставі договорів купівлі-продажу, міни, поставки, дарування, комісії, доручення (в тому числі передача на комісійну/довірчу реалізацію), поруки, інших господарських та цивільно-правових договорів, які передбачають перехід права власності або права розпорядження. Договір підряду тут прямо не зазначений, тож проаналізуємо, чи відбувається перехід права власності або права розпорядження на паливо від замовника до підрядника. Перехід права власності – однозначно ні. Щодо переходу права розпорядження однозначної відповіді не можна дати, тож можливі різні трактування з боку податківців та платників податків. На нашу думку, якщо замовник у договорі підряду визначив конкретні роботи за видом та обсягом, а також у договорі зафіксовано норми витрат палива на відповідні роботи, то підрядник не має права розпорядження отриманим паливом. Натомість він повинен витратити його саме так, як вказано в договорі. Отже, можна схилятися до думки, що право розпорядження на паливо теж не переходить від замовника до підрядника. Ці умови більш нагадують умови договору відповідального зберігання палива до моменту його використання за умовами договору.

Чи є передача пального підряднику для використання його за прямим призначенням (спалювання у двигунах внутрішнього згоряння) передачею пального на підставі договорів про виробництво із сировини замовника? На нашу думку, ні. В цьому випадку паливо не можна назвати сировиною, тому що воно використане за прямим призначенням – надає енергію для виконання робіт за договором підряду (заради чого, власне, цей договір і укладався), а не входить до готового продукту як його матеріальна складова. Крім цього, у процесі виробництва із сировини замовника можна отримати інші підакцизні товари з іншим кодом УКТ ЗЕД, а також відходи, використання яких регулюється договором на таке виробництво. Тому в цьому випадку дійсно виникає небхідність контролю руху та перетворення підакцизних товарів.

В будь-якому разі, у неоднозначних ситуаціях платники податків можуть звернутися за індивідуальною консультацією до податківців згідно з ст. 52 та ст. 53 ПКУ.

 

Висновки

Отже, в зазначеному випадку замовник передає паливо підряднику з чітко обумовленими рамками щодо його витрачання, про що свідчать договір підряду та акт приймання-передачі палива. У замовника в бухобліку при цьому відбувається проведення Дт 203/паливо на відповідальному зберіганні підрядника Кт 203/паливо на складі. Якщо дотримуватись фіскальної позиції, в цей момент замовник повинен скласти акцизну накладну.

На дату складання акта про виконання робіт паливо списується на витрати замовника: Дт 23, 91, 94 Кт 203/паливо на відповідальному зберіганні підрядника. Якщо з будь-якої причини роботи не будуть виконані та паливо буде повернуте замовнику, або буде повернуто невикористаний залишок палива, йому слід буде скласти розрахунок коригування до акцизної накладної на дату такого повернення.

Оскільки податківці мають фіскальну точку зору з цього питання, у одного з замовників підприємства і виникло бажання змінити вид договору. Проте використання договору оренди автомобіля спричинить необхідність додаткового оформлення роботи водія орендованого автомобіля, який у цьому випадку, скоріш за все, буде працівником орендодавця (колишнього підрядника).  Проблема полягає в тому, що такий водій не має підстав працювати на автомобілі, орендованому іншим суб’єктом, але розгляд цієї проблеми вже виходить за рамки поставленого питання щодо палива.

Для підрядника ніяких наслідків з акцизного податку в будь-якому разі не виникає. Він є отримувачем палива, але не має на нього права власності, не може ним вільно розпоряджатися (а тільки так, як вказано в договорі), тож використання ним палива не може бути операцією з реалізації пального.

Найбезпечніший вихід із цієї ситуації - це взагалі її уникати: підрядник може самостійно забезпечувати паливом свою техніку або замовник може передавати підряднику талони на паливо (у випадку передання талонів питання акцизного податку не виникає).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Акцизи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Акцизи»

  • Чи може виробник алкоголю продати напої підприємству для використання під час свята?
    Підприємство – виробник алкогольних напоїв, який має ліцензію на виробництво та не має ліцензії на роздрібний продаж, планує продати партію алкогольних напоїв іншому підприємству, для використання під час святкових заходів для працівників. Це останнє підприємство також не має ліцензії на роздрібний продаж алкогольних напоїв. Чи може підприємство - виробник продати алкогольні напої підприємству, яке не має ліцензії на роздрібний продаж?
    08.03.202455
  • Чи виникає акцизний податок на пальне при продажу автомобіля з повним баком?
    Підприємство продає вроздріб нові автомобілі. За стандартами компанії перед продажем необхідно провести передпродажню підготовку товару, яка включає повний бак палива (це чітко прописано в стандартах, в разі невиконання – позбавлення права дилерства). При перевірці ДПС наполягає, що при постачанні авто з повним баком йде "умовний" продаж палива, тому необхідно реєструватись платником акцизу та отримувати ліцензію, вважають за потрібне накласти штраф за продаж палива без ліцензії. Чи правильно це?
    22.02.2024469
  • Чи потрібна ліцензія на зберігання пального в балонах?
    Підприємство платник акцизу, має акцизні склади, де зберігає газ (пропан-бутан) для своїх виробничих потребр (ліцензію на зберігання палива). Підприємству потрібно для просушування вагонів використовувати лампи-горілки на газу, до яких прикріплюється балон і використовується пальне. Дані балони планують заправляти на АЗС. Чи потрібно нам показувати по акцизу використання даного газу, якщо у нас прихідної акцизної накладної не буде? Чи потрібно ліцензію на зберігання якщо дані балони 2-3 штуки заправлені будуть лежати в складі десь 1-2 дні ,поки їх не використають, але на цей склад немає ліцензії на зберігання чи буде це виробничим обладнанням і без ліцензії?
    06.02.202467
  • Невідповідність даних МД та транспортної накладної CMR: нюанси застосування нульової ставки ПДВ
    Підприємство-виробник експортувало до Молдови вироби з металу. Митна декларація містить такі відомості: номенклатура «фланцевий профіль P30», кількість - 8000 шт; CMR: номенклатура «профіль P30», кількість – 800 шт. Митна декларація оформлена правильно та засвідчує факт перетинання митного кордону України. Чи може стати причиною відмови в застосуванні 0% ставки ПДВ невідповідність в МД та CMR?
    09.01.202472
  • Коли складати ТТН, видаткову, податкову та акцизну накладні при перевезенні пального, яке триває кілька днів?
    Постачальник склав ТТН на перевезення пального датою 22.12.2023 р., видаткова накладна складена 25.12.2023 р. та акцизна накладна – 25.12.2023 р. Отримання пального за договором відбувається на території покупця. Фактична дата отримання - 25.12.2023 р., що зафіксовано в ТТН та у видатковій накладній. Чи буде помилкою, якщо дата ТТН та видаткової накладної різні, а акцизна накладна складена датою фактичного отримання?
    04.01.2024200