• Посилання скопійовано

Чи вважається залізничний тупик, на який прибуває цистерна з пальним, акцизним складом?

Право власності на пальне переходить до одержувача під час його відвантаження зі складу заводу. Залізнична цистерна прибуває на залізничний тупик, який не належить одержувачу і не знаходиться у його користуванні. У тупику пальне перекачується до автоцистерни одержувача та транспортується на його акцизний склад для зберігання і переробки. Чи вважається такий тупик акцизним складом?

Запитання:

Підприємство-платник акцизного податку закуповує пальне обсягом більше 1000 м.куб. протягом року на складі заводу – виробника та транспортує його у залізничній цистерні. Право власності на пальне переходить до підприємства під час відвантаження зі складу заводу. Залізнична цистерна прибуває на залізничний тупик, який не належить підприємству і не знаходиться у користуванні у підприємства, де проводиться пряме перекачування пального із залізничної цистерни до автоцистерни підприємства і в подальшому транспортується на акцизний склад підприємства для зберігання та переробки. Чи вважається такий тупик акцизним складом? Якщо вважається, то яке підприємство є розпорядником акцизного складу? Які акцизні накладні та в який термін складаються в описаній ситуації?

 

Відповідь:

Відповідно до пп. 14.1.6 ПКУ, акцизний склад - це:

  • спеціально обладнані приміщення на обмеженій території, розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів;
  • приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Розпорядником акцизного складу в пп. 14.1.224 ПКУ визначено суб'єкта господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб'єкта господарювання - платника акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу.

Право власності на територію залізничного тупика належить залізниці або її відділенню. Тому залізничний тупик, у якому відчеплена цистерна з пальним, не є акцизним складом. 

Разом з тим акцизний склад пересувний у пп. 14.1.6-1 ПКУ визначено як транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий на митній території України.

Транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для:

  • переміщення в ньому митною територією України пального або спирту етилового, що реалізується (крім пального або спирту етилового, що переміщується митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним пп. «а» п. 2 ч. 2 ст. 91 МКУ);
  • зберігання в ньому пального або спирту етилового на митній території України;
  • ввезення пального або спирту етилового на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених ст. 229 ПКУ.

Транспортний засіб, в якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий, право власності на які належить декільком розпорядникам акцизного складу пересувного, є декількома акцизними складами пересувними, кількість яких дорівнює кількості власників пального або спирту етилового, що переміщується та/або зберігається в такому транспортному засобі.

Транспортний засіб, в якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий, право власності на які переходить від одного суб'єкта господарювання до іншого, вважається іншим акцизним складом пересувним.

Не є акцизним складом пересувним:

  • транспортний засіб, що використовується суб'єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу та платником акцизного податку, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки;
  • паливний бак транспортного засобу.

Відповідно до пп. 14.1.224-1 ПКУ, розпорядником акцизного складу пересувного є суб'єкт господарювання - платник акцизного податку, який є власником пального або здійснює діяльність з виробництва спирту етилового та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб:

  • реалізує або зберігає пальне або спирт етиловий;
  • ввозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених ст. 229 ПКУ.

При переході права власності на пальне або спирт етиловий, що переміщується та/або зберігається у транспортному засобі, від одного суб'єкта господарювання до іншого відбувається зміна розпорядника акцизного складу пересувного.

При цьому суб'єкт господарювання (перевізник, експедитор), який транспортує пальне або спирт етиловий не є розпорядником акцизного складу пересувного. 

Відповідно до пп. 1.1.2 Правил №299, вагон-цистерна - це вагон, призначений для перевезення рідин, скраплених газів, порошкоподібних сипких вантажів, у якого кузовом вагона є спеціальний резервуар (котел) циліндричної або іншої форми.

ДПС в ІПК від 01.11.2019 р. №1141/6/99-00-04-01-04-15/ІПК з урахуванням пп. 14.1.6-1 ПКУ повідомляє, що напівпричіп-цистерна, в якій переміщується та/або зберігається пальне, набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для переміщення митною територією України пального та заправлення паливних баків рухомого складу, в т. ч. у разі його перевезення іншими транспортними засобами, ніж паливозаправники.

Отже, в ситуації, що розглядається, статус акцизного складу пересувного має вагон-цистерна (залізнична цистерна), в якій переміщується та зберігається пальне, до моменту перекачування пального до автоцистерни підприємства.

 

Акцизні накладні, що складаються в описаній ситуації

Положення пп. 231.1 ПКУ зобов'язують платника акцизного податку при ввезенні на митну територію України пального, з якого сплачено акцизний податок, або на умовах, визначених ст. 229 ПКУ, або реалізації пального скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального або та зареєструвати її в ЄРАН з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Відповідно до абз. 2 пп. 14.1.212 ПКУ, реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI ПКУ це будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:

  • до акцизного складу;
  • до акцизного складу пересувного;
  • для власного споживання чи промислової переробки;
  • будь-яким іншим особам.

На виконання вимог пп. 231.3 ПКУ акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з його реалізації.

При цьому особа, яка реалізує пальне, зобов'язана скласти акцизну накладну в двох примірниках у разі реалізації пального або спирту етилового, зокрема:

  • з акцизного складу пересувного до іншого акцизного складу пересувного;
  • з акцизного складу пересувного до акцизного складу.

Особа, яка склала акцизну накладну в двох примірниках, зобов'язана зареєструвати її перший примірник в ЄРАН, а другий – в день її складання надіслати розпоряднику акцизного складу - отримувачу пального.

Розпорядник акцизного складу/розпорядник акцизного складу пересувного - отримувач пального зобов'язаний зареєструвати другий примірник такої акцизної накладної в ЄРАН після реєстрації її першого примірника в ЄРАН та отримання пального на акцизний склад / акцизний склад пересувний.

Якщо платник акцизного податку одночасно є особою, яка реалізує та отримує пальне, складання та реєстрація акцизних накладних у двох примірниках здійснюються у встановленому пп. 231.3 ПКУ порядку для складання та реєстрації акцизних накладних у двох примірниках.

Отже, в ситуації, що розглядається, акцизні накладні складаються у двох примірниках при перекачуванні пального:

  • із залізничної цистерни до автоцистерни підприємства;
  • із автоцистерни підприємства до резервуарів, розташованих на акцизному складі підприємства для зберігання та переробки пального.

 ***

Також читайте:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Акцизи

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Акцизи»

  • Чи може виробник алкоголю продати напої підприємству для використання під час свята?
    Підприємство – виробник алкогольних напоїв, який має ліцензію на виробництво та не має ліцензії на роздрібний продаж, планує продати партію алкогольних напоїв іншому підприємству, для використання під час святкових заходів для працівників. Це останнє підприємство також не має ліцензії на роздрібний продаж алкогольних напоїв. Чи може підприємство - виробник продати алкогольні напої підприємству, яке не має ліцензії на роздрібний продаж?
    08.03.202455
  • Чи виникає акцизний податок на пальне при продажу автомобіля з повним баком?
    Підприємство продає вроздріб нові автомобілі. За стандартами компанії перед продажем необхідно провести передпродажню підготовку товару, яка включає повний бак палива (це чітко прописано в стандартах, в разі невиконання – позбавлення права дилерства). При перевірці ДПС наполягає, що при постачанні авто з повним баком йде "умовний" продаж палива, тому необхідно реєструватись платником акцизу та отримувати ліцензію, вважають за потрібне накласти штраф за продаж палива без ліцензії. Чи правильно це?
    22.02.2024470
  • Чи потрібна ліцензія на зберігання пального в балонах?
    Підприємство платник акцизу, має акцизні склади, де зберігає газ (пропан-бутан) для своїх виробничих потребр (ліцензію на зберігання палива). Підприємству потрібно для просушування вагонів використовувати лампи-горілки на газу, до яких прикріплюється балон і використовується пальне. Дані балони планують заправляти на АЗС. Чи потрібно нам показувати по акцизу використання даного газу, якщо у нас прихідної акцизної накладної не буде? Чи потрібно ліцензію на зберігання якщо дані балони 2-3 штуки заправлені будуть лежати в складі десь 1-2 дні ,поки їх не використають, але на цей склад немає ліцензії на зберігання чи буде це виробничим обладнанням і без ліцензії?
    06.02.202467
  • Невідповідність даних МД та транспортної накладної CMR: нюанси застосування нульової ставки ПДВ
    Підприємство-виробник експортувало до Молдови вироби з металу. Митна декларація містить такі відомості: номенклатура «фланцевий профіль P30», кількість - 8000 шт; CMR: номенклатура «профіль P30», кількість – 800 шт. Митна декларація оформлена правильно та засвідчує факт перетинання митного кордону України. Чи може стати причиною відмови в застосуванні 0% ставки ПДВ невідповідність в МД та CMR?
    09.01.202472
  • Коли складати ТТН, видаткову, податкову та акцизну накладні при перевезенні пального, яке триває кілька днів?
    Постачальник склав ТТН на перевезення пального датою 22.12.2023 р., видаткова накладна складена 25.12.2023 р. та акцизна накладна – 25.12.2023 р. Отримання пального за договором відбувається на території покупця. Фактична дата отримання - 25.12.2023 р., що зафіксовано в ТТН та у видатковій накладній. Чи буде помилкою, якщо дата ТТН та видаткової накладної різні, а акцизна накладна складена датою фактичного отримання?
    04.01.2024201