• Посилання скопійовано

Чи можна суму не поверненої фіндопомоги віднести на збільшення статутного фонду?

04.12.2016 р. директор (засновник) підприємства надав поворотну фінансову допомогу терміном на 1 рік. У жовтні 2017 р. на зборах прийнято рішення не віддавати фіндопомогу. Чи можна суму не поверненої фіндопомоги віднести на збільшення статутного фонду? Якщо так, то якими будуть податкові наслідки, бухпроводки? Якими документами потрібно це оформити?

Щодо подібних операцій податківці висловилися у листі від 04.03.2016 р. № 4919/6/99-99-19-02-02-15. Зокрема, вони зазначають, що ст. 86 ГКУ визначено, що вкладами учасників та засновників господарського товариства можуть бути будинки, споруди, обладнання та інші матеріальні цінності, цінні папери, права користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будинками, спорудами, а також інші майнові права (включаючи майнові права на об'єкти інтелектуальної власності), кошти, в тому числі в іноземній валюті.

Забороняється використовувати для формування статутного (складеного) капіталу товариства бюджетні кошти, кошти, одержані в кредит та під заставу, векселі, майно державних (комунальних) підприємств, яке відповідно до закону (рішення органу місцевого самоврядування) не підлягає приватизації, та майно, що перебуває в оперативному управлінні бюджетних установ, якщо інше не передбачено законом.

Виходячи з цього у листі робиться висновок, що на суму заборгованості за кредитом не можна збільшувати статутний капітал.

Але в даному випадку мова йде не про кредит, а про фінансову допомогу, яка кредитом не є. Що таке кредитний договір, визначено у  ст. 1054 ЦКУ: за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти. Отже, кредит має бути відплатним, а фіндопомога відплатною не є.

У випадку фіндопомоги можна звернутися до норм ч. 2 ст. 144 ЦКУ, відповідно до якої не допускається звільнення учасника товариства з обмеженою відповідальністю від обов'язку внесення вкладу до статутного капіталу товариства, у тому числі шляхом зарахування вимог до товариства. Щодо цієї норми думки спеціалістів розділилися:

  • одні вважають, що ця норма стосується лише первісного формування статутного капіталу, коли учасники мають заборгованість з внесення внесків до статутного капіталу, яка обліковується на  рахунку 46. Подальшого збільшення статутного капіталу це обмеження не стосується.
  • інші вважають, що це обмеження стосується операцій з поповнення статутного каптіалу на всіх етапах – як при формуванні статутного каптіалу, так і при подальшому збільшенні.

Автор дотримується першої позиції, за умови, що розмір статутного капіталу, зафіксований при створенні ТОВ, було повністю сплачено до моменту прийняття рішення про збільшення статутного капіталу. 

Ця операція оформлюється рішенням загальних зборів засновників ТОВ.

Бухгалтерські записи будуть такими:

  • Дт 46 Кт 40 – збільшення розміру статутного капіталу (після того, як його зареєстрували у встановленому порядку)
  • Дт 685 Кт 46 – погашення заборгованості учасника з внесення коштів до статутного капіталу за рахунок погашення заборгованості ТОВ перед таким учасником щодо повернення фіндопомоги. 

Наслідків з податку на прибуток та ПДВ ця операція не спричиняє.

Якщо підприємство прийме другу позицію, то в цьому випадку таку заборгованість слід визнати доходом – як дохід від списання кредиторської заборгованості: Дт 717 Кт 685, з включенням цього доходу до складу фінрезультату для цілей оподаткування. Наслідків з ПДВ не виникає.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.202485
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.2024953
  • Отримано credit memo: як врахувати?
    ТОВ - офіційний представник нерезидента в Україні щодо розповсюдження аудіо та відео-продукції. Протягом 2023 р. перевиконало план щодо підключення до інформаційного ресурсу користувачів. Нерезидент 28.02.2024 р. надав credіt memo ТОВ, що має бути врахований при розрахунку за послуги з нерезидентом у лютому та березні 2024 р. Чи має ТОВ скоригувати фінрезультат за 2023 р., оскільки credit memo за результатами роботи 2023 р.? Чи потрібно нарахувати курсову різницю на дату проведення акту від нерезидента ?
    15.03.202456
  • Придбання нерухомості комунальної власності, у якій вже є орендарі
    Підприємство придбало нежитлову нерухомість на аукціоні. В договорі купівлі-продажу об’єкту малої приватизації вказано, що приміщення надано в оренду до 2028 р. і цей договір чинний і для покупця. Майно перебувало в комунальній власності і передане пкупцю в день укладення договору балансоутримувачем. Як відобразити придбання такої нерухомості в обліку? Коли вводити в експлуатацію, якщо акт прийому-передачі майна від 15.02.2023 р.? Як відображати відносини з орендарем? Чи потрібна додаткова угода до договору оренди?
    14.03.202422
  • Чи включати адмінвитрати при обчисленні вартості видобутої корисної копалини?
    При обчисленні вартості видобутої корисної копалини за розрахунковою вартістю до витрат потрібно включати адміністративні витрати чи ні? Місцеві податківці сказали, що потрібно включати, адже підприємство займається тільки виробництвом каменю та щебеню, тому потрібно включати всі витрати, крім витрат на збут. Сказали, що є роз'яснення ДПС, але ми не знайшли
    11.03.202428