• Посилання скопійовано

Як дисконтувати суму гарантійного платежу при оренді?

Неприбуткова організація орендує приміщення комунальної власності і сплачує гарантійний платіж, якщо після закінчення строку оренди за відсутності прострочень і пошкодження майна повертає орендарю. Як дисконтувати та обліковувати зобов’язання за таким гарантійним платежем?

Гарантійний платіж (завдаток) — платіж, який забезпечує (гарантує) виконання зобов’язань за договором (відповідно до ст. 546 і 560 ЦКУ). Під час укладання договору оренди гарантійний платіж може мати ознаки завдатку згідно з ст. 570 ЦКУ, застави згідно з ст. 572 ЦКУ, а також неустойки за порушення договірних зобов’язань.

Якщо гарантійний платіж, згідно з договором, повертається орендареві після закінчення строку дії договору оренди (за умови відсутності порушень), то сторони повинні його дисконтувати (в орендодавця грошові зобов’язання, в орендаря - грошова дебіторська заборгованість). Адже тут йде мова про довгострокову грошову заборгованість – є зобов’язання повернути гроші після закінчення строку оренди.

 

Дисконтування

Дисконтуванню підлягає довгострокова заборгованість, тобто в обліку має визнаватися заборгованість. Оскільки, як було зазначено вище гарантійний платіж і буде визнано довгостроковим зобов’язанням – його сума підлягає дисконтуванню.

Операція дисконтування при одноразовому платежі наприкінці строку зводиться до формули:

PV = FV / (1 + i)^n

де:

PV – теперішня вартість;

FV – майбутня вартість (6000.00);

і – ставка дисконтування;

n – строк (число періодів).

Відповідно до п. 14 П(С)БО 28, ставка дисконту базується на ринковій ставці відсотка (до вирахування податку), що використовується в операціях з аналогічними активами. За відсутності ринкової ставки відсотка ставка дисконту базується на ставці відсотка на можливі позики підприємства або розраховується за методом середньозваженої вартості капіталу підприємства. При визначенні ставки дисконту враховуються ризики, крім ризиків, що були враховані при визначенні майбутніх грошових потоків.

Отже, щоб встановити ставку дисконту для конкретної заборгованості, потрібно спершу взяти ставку відсотку для аналогічних активів.

Наприклад, орендар може має звернутися до комерційних банків, в яких він обслуговується, і отримати інформацію стосовно ставки за кредитом на відповідний строк років у зазначеному розмірі. Якщо банки надають такі кредити, то отримана від них інформація про ставку і буде базою для визначення ставки дисконту.

Якщо банки не надають таких кредитів, то за посиланням можна знайти таблицю: «Вартість кредитів за даними статистичної звітності банків України (без урахування овердрафту)» і скористатись даними з неї.

 

Бухгалтерський облік

Відповідно до п. 10 П(С)БО 12, сума амортизації дисконту або премії нараховується одночасно з нарахуванням відсотка (доходу від фінансових інвестицій), що підлягає отриманню, та відображається у складі інших фінансових доходів або інших фінансових витрат з одночасним збільшенням або зменшенням балансової вартості фінансових інвестицій відповідно.

Що таке амортизована собівартість фінансових інструментів, в П(С)БО не визначено, зате вказано, що слід розуміти під амортизованою собівартістю фінансової інвестиції. Так, згідно з П(С)БО 12, це собівартість фінансової інвестиції з рахуванням часткового її списання внаслідок зменшення корисності, яка збільшена (зменшена) на суму накопиченої амортизації дисконту (премії).

Оскільки було визначено, що така заборгованість орендодавця є довгостроковою, то орендарю сплачену суму гарантійного платежу доцільно обліковувати на субрахунку 183 «Інша дебіторська заборгованість» (Дт 183 Кт 311).

На дату балансу після визнання дебіторської заборгованості організація визнає визначає витрати у розмірі нарахованого дисконту (Дт 952 Кт 183), адже отримає кошти, які в майбутньому не матимуть такої вартості як зараз. Поступово протягом строку погашення визнаний дисконт знівелюється нарахованими доходами (Дт 183 Кт 733).

Детальніше про облік дисконтування та порядок розрахунку дисконту ми писали у нашому аналітичному матеріалі.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.202493
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.2024969
  • Отримано credit memo: як врахувати?
    ТОВ - офіційний представник нерезидента в Україні щодо розповсюдження аудіо та відео-продукції. Протягом 2023 р. перевиконало план щодо підключення до інформаційного ресурсу користувачів. Нерезидент 28.02.2024 р. надав credіt memo ТОВ, що має бути врахований при розрахунку за послуги з нерезидентом у лютому та березні 2024 р. Чи має ТОВ скоригувати фінрезультат за 2023 р., оскільки credit memo за результатами роботи 2023 р.? Чи потрібно нарахувати курсову різницю на дату проведення акту від нерезидента ?
    15.03.202456
  • Придбання нерухомості комунальної власності, у якій вже є орендарі
    Підприємство придбало нежитлову нерухомість на аукціоні. В договорі купівлі-продажу об’єкту малої приватизації вказано, що приміщення надано в оренду до 2028 р. і цей договір чинний і для покупця. Майно перебувало в комунальній власності і передане пкупцю в день укладення договору балансоутримувачем. Як відобразити придбання такої нерухомості в обліку? Коли вводити в експлуатацію, якщо акт прийому-передачі майна від 15.02.2023 р.? Як відображати відносини з орендарем? Чи потрібна додаткова угода до договору оренди?
    14.03.202422
  • Чи включати адмінвитрати при обчисленні вартості видобутої корисної копалини?
    При обчисленні вартості видобутої корисної копалини за розрахунковою вартістю до витрат потрібно включати адміністративні витрати чи ні? Місцеві податківці сказали, що потрібно включати, адже підприємство займається тільки виробництвом каменю та щебеню, тому потрібно включати всі витрати, крім витрат на збут. Сказали, що є роз'яснення ДПС, але ми не знайшли
    11.03.202428