• Посилання скопійовано

Учасник ТОВ помер: як зменшити СК?

Учасник ТОВ з часткою менше 50% помер, але свою частку вніс не повністю. Спадкоємці не подали заяву про вступ до ТОВ. Учасники ТОВ через 1,5 роки з дати смерті учасника прийняли рішення про виключення померлого учасника та зменшення СК. Як відобразити таку операцію в обліку підприємства?

Відповідно до ч. 2 ст. 23 Закону про ТОВ у разі смерті учасника - фізичної особи частка якого у СК ТОВ становить менше 50 %, та якщо протягом року з дня закінчення строку для прийняття спадщини, встановленого законодавством, спадкоємці (правонаступники) такого учасника не подали заяву про вступ до ТОВ відповідно до закону, ТОВ може виключити учасника з ТОВ.

Таким чином, в ситуації, яку ми розглядаємо, учасники ТОВ можуть прийняти рішення про виключення померлого учасника зі складу ТОВ та зменшення СК.

Бухгалтерські проведення в такій ситуації стандартні. Розглянемо на прикладі.

Частка померлого учасника у СК – 14 000 грн., але сформована не повністю, а тільки на 13 600 грн.

Бухгалтерські проводки при формуванні СК були такі:

  • Дт 46 Кт 401 – 14 000 грн. (зареєстрований СК в частині учасника, якого ми розглядаємо);
  • Дт 301, 311 тощо Кт 46 – 13 600 грн. (учасник зробив частину свого внеску до СК).

Відтак заборгованість за несформованим внеском, яка відображається на дебеті рахунку 46 - 400 грн. (14 000 – 13 600).

Виключення померлого учасника і зменшення СК буде відображатися такими проводками:

  • Дт 401 Кт 46 – 400 грн. (зменшення СК на суму невнесеної частки);
  • Дт 401 Кт 672 – 13 600 грн. (зменшення СК на суму внесеної частки).

Таким чином, на субрахунку 672 виникає заборгованість із повернення спадкоємцям частки.

Відповідно до ч. 1 ст. 1270 ЦКУ для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини.

Тобто, строк прийняття спадщини – шість місяців з дати смерті фізособи.

Поряд з цим відповідно до ч. 2 ст. 1270 ЦКУ якщо виникнення у особи права на спадкування залежить від неприйняття спадщини або відмови від її прийняття іншими спадкоємцями, строк для прийняття нею спадщини встановлюється у три місяці з моменту неприйняття іншими спадкоємцями спадщини або відмови від її прийняття.

Тобто, якщо є кілька спадкоємців і один з них відмовиться від прийняття спадщини, приміром, в останній день перед закінченням шестимісячного строку, ті спадкоємці, які залишилися, можуть прийняти спадщину протягом трьох місяців з дати відмови.

Таким чином, потенційний строк прийняття спадщини подовжується на строк до 9 місяців.

Якщо протягом 9 місяців з дати смерті спадкоємці не звернулися до ТОВ за отриманням частки, заборгованість з передачі спадщини стає безнадійною. Тому ТОВ може прийняти рішення про списання такої заборгованості з балансу: Дт 672 Кт 718 – 13 600 грн.

Поряд з цим ТОВ може виконати обов’язок погашення боргу перед спадкоємцями шляхом внесення у депозит нотаріуса, відповідно до норм ст. 537 ЦКУ: Дт 672 Кт 311.

Чи повинно ТОВ відображати у формі № 4ДФ (колишня № 1ДФ) операцію внесення боргу в депозит нотаріуса?

На наш погляд, ні. Оскільки у ТОВ немає інформації про фізосіб, яким буде виплачено цей дохід. Якщо нотаріус виплатить кошти спадкоємцям, то саме він і зазначить про виплату такого доходу у формі № 4ДФ. Якщо нотаріус так і не виплатить кошти спадкоємцям, він перерахує кошти заборгованості в бюджет. Таким чином, ця інформація у формі № 4ДФ взагалі не відображатиметься.

Але оскільки в чинних нормативних документах стосовно цього питання немає конкретної відповіді, для уникнення непорозумінь з податковою рекомендуємо звернутися за індивідуальною податковою консультацією.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.202496
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.2024971
  • Отримано credit memo: як врахувати?
    ТОВ - офіційний представник нерезидента в Україні щодо розповсюдження аудіо та відео-продукції. Протягом 2023 р. перевиконало план щодо підключення до інформаційного ресурсу користувачів. Нерезидент 28.02.2024 р. надав credіt memo ТОВ, що має бути врахований при розрахунку за послуги з нерезидентом у лютому та березні 2024 р. Чи має ТОВ скоригувати фінрезультат за 2023 р., оскільки credit memo за результатами роботи 2023 р.? Чи потрібно нарахувати курсову різницю на дату проведення акту від нерезидента ?
    15.03.202456
  • Придбання нерухомості комунальної власності, у якій вже є орендарі
    Підприємство придбало нежитлову нерухомість на аукціоні. В договорі купівлі-продажу об’єкту малої приватизації вказано, що приміщення надано в оренду до 2028 р. і цей договір чинний і для покупця. Майно перебувало в комунальній власності і передане пкупцю в день укладення договору балансоутримувачем. Як відобразити придбання такої нерухомості в обліку? Коли вводити в експлуатацію, якщо акт прийому-передачі майна від 15.02.2023 р.? Як відображати відносини з орендарем? Чи потрібна додаткова угода до договору оренди?
    14.03.202422
  • Чи включати адмінвитрати при обчисленні вартості видобутої корисної копалини?
    При обчисленні вартості видобутої корисної копалини за розрахунковою вартістю до витрат потрібно включати адміністративні витрати чи ні? Місцеві податківці сказали, що потрібно включати, адже підприємство займається тільки виробництвом каменю та щебеню, тому потрібно включати всі витрати, крім витрат на збут. Сказали, що є роз'яснення ДПС, але ми не знайшли
    11.03.202428