• Посилання скопійовано

Оптова та роздрібна торгівля, «Нова пошта» та інтернет-еквайринг – як це все поєднати

Підприємство платник податку на прибуток та ПДВ, оптова торгівля продуктами харчування. В основному розрахунки безготівкові, але іноді фізособи оплачують через касу банку, а підприємство відправляє товар через «Нову пошту». Також планується інтернет-торгівля на умовах оплати через LiqPay та післяоплата. Чи потрібен торговий патент, РРО та які податкові наслідки?

Торгові патенти вже в минулому

Законом від 28.12.2014 р. №71-VIII  зменшено кількість податків та зборів з 22 до 9 (див. "Податки по-новому: стартувала податкова реформа"). Зокрема, скасовано збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності. Таким чином, з 1 січня 2015 року отримувати торгові патенти вже не потрібно.

 

Що таке розрахункова операція, яка підлягає реєстрації через РРО

Поняття розрахункової операції (далі – РО)  визначено у ст. 2 Закону про РРО: це «приймання  від  покупця  готівкових коштів,  платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації   товарів   (послуг),   видача   готівкових  коштів  за повернутий  покупцем  товар   (ненадану   послугу),   а   у   разі застосування    банківської    платіжної   картки   -   оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в  безготівковій формі  товару  (послуги)  банком  покупця  або,  у разі повернення товару (відмови від послуги),  оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця».

РО можуть бути готівковими та безготівковими, тобто всупереч поширеній думці, РО можуть бути і  безготівковими.

Розрахунки готівкою — це лише окремий вид розрахункової операції. Поняття готівки та готівкових розрахунків визначено у п. 3 Положення № 148:

- готівка — грошові знаки національної валюти України (банкноти і монети, у тому числі розмінні, обігові, пам’ятні монети, які є платіжними засобами);

- готівкові розрахунки — платежі готівкою (тобто монетами і банкнотами) суб’єктів господарювання і фізичних осіб за реалізовану продукцію (товари, виконані роботи, надані послуги), а також за операціями, які безпосередньо не пов’язані з реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг) та іншого майна.

При безготівкових РО розрахунок проводиться без застосування банкнот та монет – тобто це приймання платіжних карток, платіжних чеків (за визначенням розрахункової операції у Законі про РРО).

Проводити безготівкові РО за допомогою карток (тобто приймати картки до сплати) можна тільки після укладання договору еквайрингу з банком. Картки можна приймати безпосередньо у покупця на місці розрахунків (склад, магазин тощо), тоді для цього використовується фізичне обладнання - POS-термінал, який можна використовувати тільки після укладання договору торгового еквайрингу з банком-еквайєром. Також оплату картками можна приймати дистанційно через Інтернет, без контакту з покупцем – в цьому випадку замість POS-терміналу працює спеціальна програма – платіжний віджет, який теж можна підключати лише після укладання договору інтернет-еквайрингу з банком-еквайєром. Приклади еквайрингових систем – це LiqPay, ОщадPAY,  Platon, Fondy та інші. Зокрема, програмне забезпечення «Приват24» не є еквайринговою системою, це звичайний клієнт-банк, як і «Ощад24», «UKRSIB online», «My Alfa-Bank» та інші.

Банк-еквайєр збирає всі платежі за день та наступного дня перераховує їх на рахунок продавця єдиною сумою. При цьому продавець не може ідентифікувати кожну окрему транзакцію у своїй банківський виписці. Таку деталізацію можна побачити хіба що у звіті еквайєра.

Всі безготівкові розрахунки з покупцями за допомогою еквайрингу (як торгового, так і інтернет) підлягають реєстрації через РРО.

Податківці пишуть про це тут: https://news.dtkt.ua/state/cash-handling/61778 та  тут https://news.dtkt.ua/state/cash-handling/62693

Звертаємо увагу, що податківці допускають неточність у формулюваннях щодо системи «Приват24». Насправді це не платіжна еквайрингова система, а звичайний клієнт-банк ПриватБанку. Також зазначимо, що ПриватБанк має і свою платіжну систему – це LiqPay. Між Приват24 та LiqPay є суттієва різниця - щоб отримувати платежі по системі  LiqPay, продавцю потрібно укласти з банком окремий договір інтернет-еквайрингу, а клієнт-банк Приват24 стає доступним будь-якому клієнту ПриватБанку за замовчуванням – фізособам та суб’єктам господарювання і має функції класичного клієнт-банку. Тому, якщо покупці платять через Приват24, то це не розрахункова операція і вона не потребує реєстрації через РРО, а якщо продавець пропонує своїм покупцям платити за товар через LiqPay, то це розрахункова операція і РРО вже потрібен.

Про інтернет-еквайринг ми також писали тут: https://news.dtkt.ua/state/cash-handling/55987

Так само потрібно реєструвати через РРО і той товар, який буде попередньо оплачений через LiqPay, але потім надісланий покупцю «Новою поштою».

 

Безготівкові розрахунки з покупцями

Всі інші безготівкові розрахунки з покупцями, які не належать до розрахункових еквайрингових  операцій (що ми розглянули вище) не підлягають реєстрації через РРО.

Якщо фізичні особи оплачують товар через каси банків або через ПТКС[1], що належать банкам, на поточний рахунок підприємства, а підприємство відправляє товар за допомогою кур’єрської доставки "Нова пошта", з якою у підприємства укладений договір, то такий спосіб розрахунків для підприємства є безготівковим розрахунком, який не є розрахунковою операцією. В цьому разі кожний платіж від кожного клієнта надходить окремо від інших платежів (тобто ніхто їх не збирає за день в одну суму, як при еквайрингу), а ідентифікація платежу (за що цей платіж  та згідно якого рахунку) здійснюється за інформацією, яку платник наводить  у призначенні платежу. Відповідно, в цьому випадку РРО не потрібно застосовувати. Ця операція є готівковою для платника та безготівковою для отримувача коштів.

Сплата покупцем коштів на рахунок продавця за його реквізитами – це класичний безготівковий переказ коштів для обох сторін операції. РРО не потрібний. Фізичні особи – покупці можуть здійснювати такі платежі зі своїх рахунків,що відкриті ними у банках, за допомогою платіжних доручень або програмного забезпечення типу «клієнт-банк», зокрема, через «Приват24», «Ощад24», «UKRSIB online», «My Alfa-Bank» та всі інші, де можна створити документ на переказ коштів з рахунку на рахунок.

Так само не реєструється через РРО і безготівкова передоплата за товар, який потім відправляється «Новою поштою» - адже покупець уже зробив безготівковий платіж, і факт надсилання передоплаченого товару вже нічого не змінює.

 

Продаж товарів через «Нову пошту» з післяплатою

В цьому розділі розглянемо відправлення товару інтернет-замовникам, які здійснюють замовлення товару на сайті, який відправляється покупцям за допомогою кур"єрської доставки "Нова пошта" на умовах післяплати. Платіж буде надходити в службу кур"єрської доставки "Нова пошта" і тільки на наступний день буде перерахована продавцю на поточний рахунок в банку.

В даному випадку розрахункову операцію здійснює «Нова пошта» - а саме приймання готівки/карток для  подальшого переказу коштів продавцю. Ст. 3 Закону про РРО зобов’язує застосовувати РРО поштового оператора, який приймає готівку або картки, а не продавця - отримувача безготівкових коштів від оператора.

Докладно про роботу з «Новою поштою» ми писали тут: https://consulting.dtkt.ua/state/cash-handling/11912 та тут https://consulting.dtkt.ua/state/cash-handling/14691.

Обсяг операцій на сайті та обсяг платежів через LiqPay не впливають на застосування або незастосування РРО. Важливий сам факт наявності розрахункових операцій.

 

Податкові наслідки з ПДВ залежать від того, чи є оплата розрахунковою операцією, чи ні.

Якщо оплату отримано через LiqPay або інші еквайрингові системи (тобто маємо розрахункову операцію), то дата виникнення податкових зобов’язань з ПДВ – це на практиці дата реєстрації розрахунків через РРО.

Для платників ПДВ, що організували розрахунки платіжними картками через POS-термінал або інтернет-еквайринг, передбачений особливий порядок визначення дати виникнення податкових зобов’язань в п. 187.5 ПКУ. Датою збільшення ПЗ, залежно від того, яка подія відбулася раніше, вважається:

— або дата, що засвідчує факт постачання товарів покупцю, оформленого податковою накладною;

— або дата виписування рахунка (товарного чека).

Як правило, у суб’єктів господарювання у сфері торгівлі та обслуговування дата постачання товарів/послуг і проведення розрахункової операції з видачею відповідного рахунка (товарного чека) збігаються. Проте якщо спершу відбувається розрахункова операція, а постачання товару здійснюється через деякий час, то нараховувати ПЗ треба вже при проведенні розрахунків через POS-термінал або інтернет-еквайринг, а цей момент збігається з моментом його реєстрації через РРО.

Якщо від покупця отримано безготівкову оплату, яка не є розрахунковою операцією, то дата виникнення ПЗ визначається за загальним правилом п. 187.1 ПКУ – по першій події: оплата або відвантаження товару.

З метою оподаткування фінрезультату податком на прибуток жодні коригування не передбачені, доходи і витрати визначаються за загальними правилами.



[1] Програмно-технічний комплекс самообслуговування (ПТКС) – пристрій, що дає змогу користувачеві здійснювати операції з ініціювання переказу коштів, а також виконувати інші операції відповідно до функціональних можливостей цього пристрою без безпосередньої участі оператора (касира).

 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Чи заборонено відраховувати кошти профспілкам на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу під час воєнного стану?
    Чи заборонено протягом дії воєнного стану проводити відрахування первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором та угодами, у добровільному порядку за наявності у роботодавців такої можливості з віднесенням на витрати діяльності підприємства?
    19.04.202410
  • Чи може неприбуткова організація надати благодійну допомогу ЗСУ?
    В статуті неприбуткової оргазації передбачено наукові розробки, дослідження та інше у галузі права, а надання благодійної допомоги не передбачено. Чи може така організація придбати товар для подальшої безоплатної (благодійної) передачі ЗСУ? Як звітувати за такою операцією?
    17.04.202427
  • З немонетарної заборгованість переводиться в монетарну і назад: що з курсом?
    У 2021 р. резидент отримав авансову оплату за товар від нерезидента. В січні 2022 р. підписано додаткову угоду щодо повернення передплати. Заборгованість переведено до складу монетарної. Після введення валютних обмежень на період воєнного стану оплата не була проведена. Підприємство визначало курсові різниці на дату балансу. У 2024 р. вирішено все ж здійснити відвантаження. Як визначити курс, за яким монетарна заборгованість переводиться до складу немонетарної?
    15.04.202426
  • Порушення при ввезенні гуманітарної допомоги
    Громадська організація імпортувала гуманітарну допомогу - легковий авто для передачі ЗСУ і кабель для ремонту дронів. Але авто передане учаснику бойових дій, який працює волонтером в ГО, а кабель використовується самою ГО для ремонту дронів, а не переданий ЗСУ. Чи є порушення?
    10.04.202427
  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.2024130