• Посилання скопійовано

Витрати за договором добровільного страхування відповідальності транспортного експедитора

Чи може ТОВ (платник податку на прибуток на загальних підставах) віднести до витрат витрати на страхування згідно з договором добровільного страхування відповідальності транспортного експедитора?

Одним з поширених договорів у сфері перевезення є договір транспортного експедирування. Суть цього договору полягає у тому, що одна особа, яка потребує перевезення вантажу (клієнт), передає повноваження щодо організації відправлення, перевезення, одержання вантажу іншій особі (експедитору). Законодавством дуже вузько врегульовано питання відповідальності експедитора в транспортно-експедиторській діяльності. Відповідальність експедитора можна розглядати у двох площинах правовідносин, які виникають при здійсненні ним транспортно-експедиторської діяльності: клієнт – експедитор, експедитор – перевізник. Це пов’язано з природою експедиторської діяльності, яка стосується виконання або організації виконання перевезення. Відносини, які виникають між експедитором та перевізником стосуються лише доставки перевізником довіреного йому вантажу до пункту призначення. Відповідальність у такому випадку експедитор несе як вантажовідправник, і вона визначається договором на перевезення вантажу або відповідними нормами законодавства, які регулюють відносини, що виникають при перевезенні вантажів. Відносини між клієнтом та експедитором мають агентський характер і регулюються окремо.

У ст. 934 ЦКУ передбачено, що за порушення обов'язків, за договором транспортного експедирування, експедитор відповідає перед клієнтом, відповідно до глави 51 ЦКУ. Проаналізувавши вищенаведену норму, можна зробити висновок, що відповідальність експедитора за договором транспортного експедирування базується на загальних принципах відповідальності за порушення цивільно-правових зобов’язань. Зокрема, у разі порушення умов договору експедитором, клієнт може вимагати розірвання договору, зміни умов зобов'язання, відшкодування збитків. При цьому розмір збитків, залежно від умов договору, відшкодовуються у розмірі оголошеної або дійсної вартості вантажу. Дійсна вартість вантажу визначається виходячи з ціни, зазначеної в договорі, чи рахунку продавця. За її відсутності вартість визначається за середньою ціною на аналогічний товар. Клієнт вправі вимагати від експедитора сплатити неустойку, незалежно від відшкодування збитків, якщо це передбачено договором.

Найчастіше експедитор не може обійтися без послуг інших осіб, зокрема, послуг доставки вантажу з місця призначення до місця відправлення. Експедитори досить часто укладають договори з відповідними транспортними організаціями та передають їм виконання усіх або частини своїх обов'язків за договором транспортного експедирування. При цьому відповідальним перед клієнтом за своєчасне та належне транспортування вантажу лишається експедитор, який має право в порядку регресу відшкодувати збитки, заподіяні невиконанням чи неналежним виконанням обов'язків іншою особою, а також застосувати інші засоби відповідальності, що передбачені договором між експедитором та перевізником або цивільним законодавством.

Щоб застрахувати себе від цього, існують договори страхування відповідальності транспортного експедитора. Об’єктом страхування таких договорів є фінансова відповідальність  експедитора перед замовником перевезення та третіми особами за збитки, завдані неналежним виконанням договірних умов. Страхова компанія компенсує збитки третіх осіб, яких їм було завдано перевізником, в результаті таких подій:

  • повна втрата або псування частини вантажу під час перевезення;
  • несвоєчасна доставка вантажу;
  • збитки, нанесені вантажем майну або здоров’ю третіх осіб (в разі перевезення небезпечних вантажів) тощо.

Оскільки укладання такого договору безпосередньо  пов'язано  з діяльністю експедитора, сплату страховій компанії згідно з договором добровільного страхування відповідальності транспортного експедитора, на нашу думку, можна повністю віднести до витрат експедитора. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Степанов Михаил

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Чи заборонено відраховувати кошти профспілкам на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу під час воєнного стану?
    Чи заборонено протягом дії воєнного стану проводити відрахування первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором та угодами, у добровільному порядку за наявності у роботодавців такої можливості з віднесенням на витрати діяльності підприємства?
    19.04.202413
  • Чи може неприбуткова організація надати благодійну допомогу ЗСУ?
    В статуті неприбуткової оргазації передбачено наукові розробки, дослідження та інше у галузі права, а надання благодійної допомоги не передбачено. Чи може така організація придбати товар для подальшої безоплатної (благодійної) передачі ЗСУ? Як звітувати за такою операцією?
    17.04.202431
  • З немонетарної заборгованість переводиться в монетарну і назад: що з курсом?
    У 2021 р. резидент отримав авансову оплату за товар від нерезидента. В січні 2022 р. підписано додаткову угоду щодо повернення передплати. Заборгованість переведено до складу монетарної. Після введення валютних обмежень на період воєнного стану оплата не була проведена. Підприємство визначало курсові різниці на дату балансу. У 2024 р. вирішено все ж здійснити відвантаження. Як визначити курс, за яким монетарна заборгованість переводиться до складу немонетарної?
    15.04.202428
  • Порушення при ввезенні гуманітарної допомоги
    Громадська організація імпортувала гуманітарну допомогу - легковий авто для передачі ЗСУ і кабель для ремонту дронів. Але авто передане учаснику бойових дій, який працює волонтером в ГО, а кабель використовується самою ГО для ремонту дронів, а не переданий ЗСУ. Чи є порушення?
    10.04.202430
  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.2024130